- Urbanista
- budapest
- közlekedés
- autó
- múzeum
- andrássy út
- városliget
- alagút
- gyalogos
- dózsa györgy út
- fővárosi nagycirkusz
- lovaskocsi
- xiv. ker
- vi. ker
- magyar nemzeti galéria
- gondolkoztam is picit
- 56-osok tere
- múzeumi negyed
- liget-projekt
Föld alá terelt Dózsa György út, lóvontatású járművek az Andrássyn, s más csudák. Lássuk melyik jó ötlet, melyik nem!
Bevallom, még életemben nem hallottam a Liget Köztársaság Egyesületről, pedig érdekes társaság lehet, hisz a közgyűlésein Szőcs Géza Bojár Iván Andrásként viselkedik. Csak míg egy arculati tanácsnokot azért fizetnek, hogy vad és eredeti dolgokat mondjon, hogy aztán leszűrjék belőle a használhatót a többiek, addig a Nemzeti Erőforrás Minisztérium kultúráért felelős államtitkárának nem kellene feltétlenül nagyközönség előtt brainstormingolnia. Még akkor sem, ha nem minden vad dolga használhatatlan, csak ki kellene szűrni belőle a használhatót. A teljes MTI-hírből lássuk a legfontosabb pontokat szemezgetve - hozzáfűzve egy-egy rövid értékelést is.
- hatalmas gyalogos zóna az Andrássy út környékén: "a személyi közlekedés legnagyobb részét a hosszanti tengely mentén a földalatti biztosítaná. Ezt ingyenes vagy minimális összegért igénybe vehető kerékpár-lehetőség, konflisok, fiákerek, lovas fogatok és más környezetbarát megoldások egészítenének ki."
Vegyük ketté a kérdést.
Az Andrássy és a Városliget környékének forgalomcsillapítása nem hangzik feltétlenül rosszul, bár nem érzem túl megalapozottnak a koncepciót. Olyan, mintha elirigyelné az állam, hogy minden kerületi és városi önkormányzat megcsinálja a maga sétaterét, utcáját anélkül hogy komolyabban figyelembe venné annak következményeit. Nekem kevés az, hogy "az M3-as autópálya és annak szakaszai, a Hungária körút a hosszanti irányú forgalom jó részét elnyelné". Ha van mögötte részletes számítás, akkor persze oké, de tartok tőle, hogy nincs.
Ami a lovas elképzelést illeti, akármilyen szürreális, nekem tetszik. Vannak elavult dolgok, amelyeket idővel újra felfedeznek, hogy nem is volt feltétlenül hülyeség, kár volt elfelejteni: barna liszt, vályog, rock and roll stb. De ha azt szeretnénk, hogy valóban közlekedési eszközként használják (használjuk) a lóvontatású járműveket, akkor ahhoz komoly infrastrukturális fejlesztésekre van szükség. Néhány kósza konflis elmegy a Várban, de ha nagyobb kapacitással számolunk, akkor ahhoz kell egy csomó citrompofozó (így hívták régen az utcaseprőket, akik a lócitromot "pofozták" seprűjükkel), meg istálló, meg takarmány, kocsiszín stb. Ezzel vajon számoltak?
- föld alá terelt Dózsa György út: "Ezt a Podmaniczky úti vasúti hídtól legalább a Dembinszky utcáig, de jobb esetben az Ajtósi Dürer sorig terveznék. Az egyetlen problémát Szőcs Géza szerint a földalattival való találkozási pont jelentené."
Szőcs mérnök úr helyesen látja hogy vannak itt problémák, bár ez nem csak a kéregvasút, amelyik alig megy mélyebben mint a vakondok. Irdatlan költségről van szó, bár egy szakaszon racionálissá lehet tenni. Az 56-osok tere alatt már régóta érik egy mélygarázs építése, hogy az az óriásparkoló eltűnjön a Liget széléről. Ha ezzel együtt föld alá lehetne varázsolni egy szakaszt akkor tényleg klassz lehetne a Városliget pereme, ráadásul hirtelen hatalmas és nagyon értékes terület szabadulna fel. Na persze akkor ezt értékesíteni is kellene, lásd alább...
- új Nemzeti Galéria: "az Andrássy-negyed Városligeti szélénél tervezett múzeumi soron vagy “múzeumligetben” a Szépművészeti Múzeum és Műcsarnok páros kiegészülne a Magyar Nemzeti Galériával, amely a tervek szerint a liget és a Felvonulási tér peremsávján felépülő új otthonba költözne a Várból." "Az új épületet úgy terveznék, hogy belső tereiben helyet kapjanak a liget fái – jegyezte meg, hozzátéve ugyanakkor, hogy az építkezés részletei még kevéssé tisztázottak."
Ööööö. A múzeumi negyed nem is lenne rossz ötlet, ha rengeteg elköltésre váró pénzünk lenne. De nincs. Akkor sem, ha Szőcs szerint az alagút és a múzeum együtt nem is olyan drága, "összevissza" 20 milliárd. Hacsak... Hacsak nem épül mellé egy MNG Point vagy Art Liget Center vagy Andrássy Office Corner. Bár ha megnézzük, hogy egy Nemzeti Színházra és egy Müpára hány irodaház jut, vagy mennyi épült a Millenárisba, akkor nem biztos, hogy megúsznánk egyetlen ilyen létesítménnyel. (Hogy mit keres egy MTI-hírben a Felvonulási tér kifejezés, abba ne menjünk bele).
- a Fővárosi Nagycirkusz régi fényének visszaállítása és elnevezése Harry Houdiniról, akinek szobrot is emelnének.
Oké. Úgy látszik nem csak a főterezést irigyli az állam az önkormányzatoktól, hanem az átnevezést is, de persze ez nem olyan nagy baj. Ha a "megújulás" mögött valami koncepció is van, akkor hajrá, de végül is egy táblacserével, meg szoborral sem vesztünk sokat.
Bár Krikovszky Péter, Zugló főépítésze szerint a Városligetben “bontani, nem építeni kell. A terület 70 százalékának kellene zöldnek lennie, ez jelenleg szűken 62 százalékot tesz ki. Még egy illemhelyet is nagyon nehéz lenne felépíteni a területen, nemhogy két új múzeumi épületet”.
Ám biztos ő is megnyugodott, amikor elhangzott, hogy "ha a felmérések idén ősszel elkezdődhetnek, akkor a jelenlegi választási ciklus végéig megtörténhetne a tervezés, de a befejezés és a megvalósítás már a következő kormányra hárulna". Ezzel szépen idézőjelbe is került az egész.
Pedig szerintem voltak jópofa elemei a tervnek.
A teljes összefoglalótitt, Földes Andris beszámolóját pedig itt olvashatjátok.