Index Vakbarát Hírportál

Gyorsvasút épül a Liszt Ferenc Repülőtérre. Honnan menjen és merre? Vagy jobb lenne inkább a 3-as metrót kivinni Ferihegyre?

2012.05.02. 16:23

 

Ha minden igaz, kínaiak építik meg nekünk a gyorsvasutat a Keleti Pályaudvar és a Liszt Ferenc Repülőtér között. Határidőről óvatosan szó sem esik, ami bölcs dolog. (Talán már kevesen emlékeznek rá, hogy Demszky és Gyurcsány 2013-ra ígért hasonlót, ráadásul csomagban az Aquincumi híddal és az 5-ös metróval.) Ám nem csak az nagy kérdés, hogy megépül-e és ha igen mikor, hanem hogy szükségünk van-e egyáltalán erre a fejlesztésre.

Az LMP gyorsan reagált a hírre és kidobott egy sajtóközleményt a beruházás értelmetlenségéről, tele olyan frázisokkal, hogy "luxusvonat", "oligarchák", "megdöbbentőnek tartjuk" miegymás, sőt azt is leírják, hogy "egy tízpercenként közlekedő csuklós busz képes kiszolgálni a repülőtérről a városban igyekvők közül azokat, akik ehhez a tömegközlekedést veszik igénybe". Nem részletezem...

Ami miatt egyáltalán szót vesztegetek erre a mindennapi pengeváltásra, az az, hogy a szokásos politikusi blabla végén belinkelik azt a tervet, ami viszont egyáltalán nem hülyeség: a 3-as metró meghosszabbítása, amelyet még tavaly nyáron vetettek fel.

Na persze nem új az ötlet. Mint arról az Urbanista metróterv-összefoglalójában is szó volt, már évtizedekkel ezelőtt szóba került:

 

Ami miatt most érdekes lehet, az a költsége: jóval olcsóbb lehet, mint a gyorsvasút.

Egyébként több megoldás is lebegett az elmúlt években (és persze még ennek a Keletitől vezetett vonalnak az iránya sincs kőbe vésve). Amikor télen felröppent a kínai koncessziós megoldás, Tevan Imre az Indóházban szedte össze az egyes terveket (ebből a cikkből való a fenti ábra is). Mint írja: 

 

Az egyik elképzelés a 3-as metró déli meghosszabbítása, építésekor a földalatti gyorsvasút Határ úti megállójánál elő is készítették az elágazást, ezen át egy ág folytathatná útját az Üllői út küső része alatt Ferihegy felé. Egyesek szerint ha itt hagyományos metró épül a szokásos megállótávolsággal, akkor a sok megállás miatt túl hosszú lesz az eljutási idő a reptér és a belváros között. De persze álmodozni bármiről lehet, akár olyan megoldásokról is, ahol a szerelvények (vagy csak egy részük) kevés megállással teszik meg a Határ út és a Liszt Ferenc közötti távot.

A repülőtér két vasútvonal között helyezkedik el, bár azoktól nem egyenlő távolságra. Ennek megfelelően a korábbi években felmerült már a közelebbi ceglédi (100a) és a távolabbi újszászi (120a) vasút igénybevétele is. Az utóbbiból kiágazó ágat valószínűleg a reptér kettes pályája (le- és felszállópályája) alatt kellene elvezetni a 2-es terminálhoz.

A ceglédi vonalon a legegyszerűbben a Nyugati, az újszászin a Keleti pályaudvart lehet elérni, persze fordítva is megoldható. A Nyugati előnye a reptéri gyorsvasút rendszerváltás utáni történetének első fejezetét író Demján Sándor számára az lett volna, hogy a nagyvállalkozó érdekeltségében lévő Westend ott van. Erről a tervről már azt is „tudhatta” a nagyközönség, hogy a FerEx vonatai az 1-es és 2-es vágányról indulnak majd. A Keletit viszont azok pártolták, akik szerint Ferihegy nem Budapest, hanem Magyarország kapuja, így a távolsági és nemzetközi vonatok végállomásaként domináns Baross téri vasútpalota sokkal jobb megoldás belső végállomásként.

 

A többit megtudjátok az eredeti összeállításból - érdemes végigolvasni, csak úgy mint a Városfigyelő cikkét.

Nektek melyik vonal lenne a legszimpatikusabb?



Rovatok