Így vágta volna ketté a Hajógyári-szigetet egy 1941-es terv
Szuper újságcikket publikált a Dunai Szigetek blog, ráadásul egy pompás térképpel. A Magyar Építőművészet 1941. novemberi számában ugyanis arról cikkezett Fodor Sándor, hogy milyen klassz vízisport-központtá lehetne varázsolni az Óbudai-szigetet.
A teljes szöveget is érdemes elolvasni, én csak vázlatpontokban emelem ki a lényeget, pár idézettel. Ne feledjük, 1941-et írunk!
Nagyvonalakban a terv indoklása:
- Budapesten nincs hely a vízi sportokra. A város fejlődik ugyan, de a Duna-part mindenhol elhanyagolt, csupa bozót meg kalyiba, és persze
előkelőbb evezős egyesületek nem kívánkoznak ilyen környezetbe
- Adná magát a Margitsziget, de az már kezd túlterhelt lenni, ráadásul a közkedvelt partmenti sétaútvonalakat is zavarnák a vízparti sportlétesítmények.
Romantikus túlzók (többnyire koros gavallérok) még ma is sokszor visszasírják a Margitsziget régi idillikus képét, amidőn néhány régivágású épületen s a csilingelő lóvasúton kívül semmi sem zavarta a sziget buja növényzetét.
- Logikus a következtetés, irány az Óbudai-sziget! Elég nagy és kitűnőek az adottságai - főleg, hogy már épült a képen még csak szagatott vonallal jelzett Árpád híd.
Az óbudai sziget területe (mintegy 185 hold) felülmúlja a Margitsziget területét s elég nagy arra, hogy ne csak Óbudára, hanem az egész főváros vízisportjának központja legyen.
- Egyetlen apróság volt csak útban - igaz később pont ez az apróság akadályozta meg a nagyívű tervet. Korábban köztulajdonban volt a terület
húsz évvel ezelőtt azonban az addig kincstári tulajdonban volt sziget a Dunagőzhajózási Társaság (most Göring művek) tulajdonába ment át, így annak köztulajdonul való megszerzése mindezideig leküzdhetetlen nehézségbe ütközött s a Közmunkák Tanácsa erre irányuló törekvései eredménytelenek maradtak.
A Tanács mindezek ellenére a szigetnek szánt jövőbeli rendeltetését biztosította azáltal, hogy a szigetet be nem építhető területnek jelölte ki s ezt az Építésügyi Szabályzat keretében is leszögezte.
Na és akkor akkor innentől valóban a terv részletei:
- A lényege egy két és fél kilométer hosszú evezős pálya lenne a sziget tengelyében. (Mint kiderül a tervből, korábban is voltak próbálkozások ilyen kialakítására Budapesten, de sem a Ráckevei-Duna, sem az Újpesti-kikötő meghosszabbítása, sem a Lágymányosra tervezett stadionhoz kapcsolódó elképzelés nem lett volna tökéletes.)
- Minden más csak körítés:
kétoldalán az evezős egyesületek clubházaival, virágágyakkal szegélyezett séta utak között, mint versenypálya bizonyára nemcsak a nemzetközi sportfeltételeket elégíti ki, hanem gyönyörűségül szolgál azoknak is, akik a testedzés mellett a lelki kielégülést is értékelik.
Nos ilyen evezős pályánk azóta sincs, viszont kajak-kenuban nagyhatalom lettünk. Amúgy mókás lenne egy ilyen terv, akár jól is elsülhetett volna.
Szerintetek?