- Urbanista
- dürer kert
- arculat
- dizájn
- tipográfia
- budapest
- istvánmező
- xiv. ker
- városliget
- ajtósi dürer sor
- szórakozóhely
- polgárdi ákos
Kell-e saját grafikai arculat egy szórakozóhelynek?
Dolgok, amiket már tavaly meg kellett volna írnom 3.
Folytatódik népszerű, ám igen szomorú sorozatunk, a Dolgok, amikről már tavaly írnom kellett volna. A titokzatos budafoki földalatti lakások, és a megújult Pongráctelep után most egy kis dizájn következik. Egy arculattervező, akinek a nevével már emlékművek kapcsán többször is találkoztunk Budapesten nekiesett egy szórakozóhelynek, hogy saját tipográfiát alkosson neki, és kicsit gatyába rázza a megjelenését.
Új dizájnt kapott a Dürer Kert
Az ismert szórakozóhely új arculata egyáltalán nem tűnik nagy és megírhatatlan témának. Látszólag nagyon keveset változott: egységes betűtípust kapott, egy kicsit felfrissített logót, néhány lámpatestet, pár falfestést és pár bútort.
Azonban ennél sokkal többről van szó. Egyrészt szerintem nagyon érdekes, hogy merre indultak el a szórakozóhelyek a romkocsmás korszak után években. Ez a posztromkocsmás dizájn a bisztróknál, éttermeknél, sörözőknél és borbároknál már évekkel ezelőtt kialakult, a zenés-táncos vonalon viszont elég sokáig helyben topogás volt. Senki sem tudott elszakadni a diszkó és a rockbarlang archetípustól, ami alighanem egyetemista korában ég bele minden ember agyába.
Ehhez képest itt megindult valami, hogy a bohókás összevisszaságból, meg az egyetemiklub-hangulatból, elmozduljanak valami profi felé. A legszebb az egészben, hogy szemmel láthatólag kis költségvetéssel dolgoztak, és tudom, hogy nincs egyszerű dolga a dizájnernek, ha szeretné kicsit megelőzni az épp aktuális pesti közönségigényt.
Az a helyzet, hogy ahogy áthelyeződött az underground könnyűzenei színtér a széles amatőr zenekari bázistól a szűkebb profibb felé, úgy muszáj követnie ezt a kluboknak is. Ehhez pedig éppolyan arculati alapokat kell lefektetni, mint egy tömegközlekedési cégnek, vagy egy hírportálnak. Itt az alapvető arculati elemek meghatározása (amit aztán vagy továbbvisznek a tulajok vagy nem) Polgárdi Ákos érdeme, aki többek közt az ELTE híres emlékművének tipográfiáját is készítette. A belsőépítészeti kialakításért Bajor Ádám és Pataricza Kristóf felelt.
Amikor ottjártam, még csak a hely egy része vette fel az új arculatot, hogy azóta hogyan folytatódott a fejlesztés nem tudom. Ahogy hallottam a goások terme már más filozófia szerint újult meg.
Persze a Dürer Kert kapcsán nagyon izgalmas témák merülnek fel még. Például, hogy hogyan alakult át a budapesti szórakozóhely-piac, milyen méretkategóriákban folyik a harc, hogyan próbálják megkülönböztetni magukat ez egyes helyek stb. Arról nem is beszélve, hogy egyszer a Dürer története is megérne egy misét, hogyan lett a Szent Szív nevelőintézetből szórakozóhely.
Na de jelen pillanatban már annak is örülök, hogy ezt végre megírtam. Vannak még leszámolni való témák tavalyról, hamarosan jelentkezem azokkal is! Még több belsőépítészetért és dizájnért kövessétek azUrbanistát a Facebookon!