- Urbanista
- budapest
- xii. ker
- zugliget
- zugligeti út
- zugligeti lóvasút
- lóvasút
- villamos
- megálló
- műemlék
- helyreállítás
- zoboki gábor
Gyönyörű, mint egy templom, pedig csak egy megálló
Bejártuk a hétvégén megnyíló, felújított zugligeti Lóvasút-állomást
Az Urbanista közel egy évtizedes történetében elég sok jobb sorsra érdemes házat mutattunk be. Ezek többsége még ma is várja jobb sorsát, vagy rosszabb esetben azóta el is tűntek, szóval nagyon jó érzés olyan kivételekről beszámolni, mint amilyen a lóvasút-végállomás a Zugligeti úton. Évekkel ezelőtt még reménytelenül lepusztult állapotban próbáltak új gazdát keresni neki egy ingatlanhirdetésben, tegnap viszont az elsők között járhattuk be a csodálatosan megújult épületet. Nézzétek meg velünk, milyen klassz lett!
Zugliget elég népszerű kirándulóhely volt már az 1800-as évek elejétől kezdve, nem véletlenül épült ide a legendás Fácán Nagyvendéglő. Viszont feljutni csak nagy nehezen lehetett a meredek hegyoldalon, így már nagyon korán elkezdték tervezgetni az idevezető vaspályát. Ahogy az lenni szokott, el kellett telnie pár évtizednek, míg a tervezgetésből lett is valami, na de 1868-ban tényleg megindult a lóvasút, amely a Lánchíd budai hídfőjétől hozta fel a látogatókat. Az évek alatt persze rengeteget fejlődött a közlekedés, a hálózat szép lassan benőtte egész Budapestet, a lovakat meg közben elektromos meghajtásra cserélték: 1896-tól már Zugligetbe is villamos járt fel. (Akit bővebben érdekel a zugligeti közlekedés és a lóvasutak története, annak érdemes elolvasnia az Örökségfigyelő erről szól cikkét, vagy ami még jobb, megnéznie a Lóvasút szerdán nyíló helytörténeti kiállítását.)
Történt azonban a villamosítás előtt még egy elég fontos fejlesztés a vonalon: a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) 1886-ra a korábbi kis, favázas végállomás helyére megépítette azt az épületet, amiről most szó lesz.






A ZDA – Zoboki Építésziroda építészei, Zoboki Gábor, Reppert Béla és Dobrányi Ákos vezette műemléki helyreállítás legfontosabb eleme volt, hogy ismét felszabadították a várócsarnokot. Az utólagosan belegyömöszölt falakat elbontották, és a dolgozói lakások helyén újra megnyílt a tér.
A korábban nyitott csarnokot két oldalról üvegfallal tették védetté, a világosságot egy tetőablaksorral fokozták. A hasznos négyzetméterek száma ezzel persze drasztikusan visszaesett, de ezt több módon is kompenzálták.
A csarnok két végére például egy-egy "karzat" került, amitől még inkább templomi hangulata lett a térnek. Tökéletes megoldások: élesen elkülönülnek a korabeli épületrészektől, de az anyaghasználatuknak köszönhetően azok sem fognak a szívükhöz kapni, akik szerint a kortárs megoldásokkal csak megerőszakolják a szép régi házakat.
A csarnokban kap majd helyet a helytörténeti kiállítás, de viszonylag gyorsan átalakítható rendezvényteremmé is. A tervek szerint itt hamarosan koncertek, előadások lesznek a MOM Kulturális Központ szervezésében.
(Fotó: Bődey János / Index)



Ez a helytörténeti gyűjtemény bejárata az épület északi oldalán. Itt lehet felmenni a galériára, ahol múzeumpedagógiai foglalkozások lesznek majd a gyerekeknek.
És itt lehet lemenni az alsó szintre is. Merthogy a felújítás során új teret is nyertek: kialakítottak egy olyan pinceszintet, ahol a mosdók és a raktárak mellett helyet kaptak a földhőszivattyúk is. Ezek látják el használati meleg vízzel az épületet és a légkezelőket, de ezek gondoskodnak a padlófűtésről is.
Na és persze izgalmas húzás, hogy a föld alatt sétálhatunk át a szomszéd épületbe is.
(Fotó: Bődey János / Index)


Az átalakítás nem csak a házat érintette, az úttestet is arrébb kanyarították a Zugligeti úton, vagy három és fél méterrel. A zebra is elkészül rá hamarosan. Ma már elképzelni is nehéz, de néhány hónapja még pár centivel az ablakok előtt húzott el a forgalom (ahogy az az átépítésről készült fotókon is látszik).
Persze azért ez egy megállóépület esetében elég logikus. Mint ahogy az is az, hogy egy elegáns rendezvényhelyszín viszont kapjon némi teret.
A Lovasút Kulturális és Rendezvényközpont most vasárnap, szeptember 17-én nyílik meg egy csomó programmal, szerdától pedig már látogatható lesz az állandó kiállítás is.
(Fotó: Bődey János / Index)Érdekel a régi, szép budapesti épületek sorsa? Kövesd az Urbanistát a Facebookon!