2016. január 18., hétfő 11:34
Lehet sírni, hogy túl szigorúak a szabályok, és hogy van egy társaság, ami ugyanúgy viselkedik, mint a taxisok, csak épp a szigorú szabályokat nem tartja be. A taxisoknak ez a legfőbb bajuk a sokkal olcsóbb szolgáltatást nyújtó Uberrel. Pár dolgot nem árt azonban tudni:
- Korábban épp a taxisok rinyáltak, hogy nem tudnak megélni a hihetetlen verseny miatt, túl sokan vannak, túl olcsók a fuvarok, magasabb, fix ár kellene. Meg is kapták. Igaz, ennek az is a következménye lett, amit most kifogásolnak: sokkal szigorúbb szabályok vonatkoznak rájuk, mint korábban, és ez bizony sokkal több pénzbe kerül nekik. (A taxisok problémáiról itt olvashat bővebben.)
- A taxisok, ahelyett, hogy megpróbáltak volna a változó piachoz alkalmazkodni, az államnál és a hatóságoknál lobbiztak a szigorúbb, bürokratikus szabályokért, a többiek ellehetetlenítéséért, ezt látjuk most az utcán is. Annak idején a szigorítás és a hatósági ár melletti egyik indokuk a hiénák kiszűrése volt. LOL. Hiénák ugyanúgy vannak, bunkó taxisok és átverések ugyanúgy vannak. Miközben az Ubernél nincs trükközés. Kiszámítható áron, ellenőrizhető útvonalon visznek el bárhová, külföldön is, ugyanazzal az appal. És – ellentétben a taxisokkal – azonnal értékelhetem a sofőrömet. Akit ha sokan lehúznak, egész egyszerűen kirúgják. Vagy felhasználóként látom, hogy rosszak a pontjai, és nem utazom vele többet.
- Mivel drágábbak lettek a fuvarok, sokan leszoktak a taxizásról. Ezt a helyzetet ismerte fel az Uber és a Wundercar. Egy nagyon egyszerűen működő, közösséginek nevezett személyszállító szolgáltatást indítottak. Ezzel nem jár sárga autó, évenkénti vizsgáztatás és a sok adminisztráció, amivel a taxisok szívnak, lényegesen olcsóbb, kiszámíthatóbb és egyszerűbb is, könnyen használható okostelefonos alkalmazásuk van és nincs borravaló. Ezektől lett elég gyorsan nagyon népszerű. Körülbelül azokon az árakon mennek, mint a taxisok az általuk kisírt megemelt, fix áras időszakuk előtt.
- Az Uber támogatói szerint ez egy sima piaci verseny, ahol az emberek választhatják azt a szolgáltatást, amelyik jobban tetszik nekik. Vagy amelyik olcsóbb. A taxisokat védők azt mondják, az Uber kijátssza a szabályokat, és így nem túl fair a verseny. Ehhez hozzátartozik, hogy ugye eredetileg a taxisok lettek kiemelve a rendes versenyből. Ráadásul, ha a taxisok szerint az Uber jobb biznisz, akkor megvan a lehetőségük átállniuk uberezni.
Az lenne az egészséges, ha mindenki eldönthetné, hogy milyen szolgáltatást akar nyújtani és igénybe venni. Legyenek taxik, sárgák, fiatal, gyakran vizsgáztatott autókkal, fix árral, nyakkendős sofőrrel. Ne legyenek agyonterhelve a bürokráciával, és ha valaki velük akar utazni, velük utazik. És legyenek alternatív megoldások, mint az Uber, kicsit kiszámíthatatlanabb állapotú autókkal, hektikusabb vezetési tudású sofőrökkel (bár a taxisok közt is akad olyan, aki mellé be nem ülnék többet), és olcsóbban. Az utóbbiért akár utcára is mennék.