Index Vakbarát Hírportál

Az RTL felhagy a show-műsorokkal, csak a trash-reality élményében hisz

2021. november 26., péntek 19:24

Aligha okozott a tévénézőknek meglepetést, hogy a fiatal nemzedékek elzüllesztésére fókuszáló X-Faktor az elmúlt évek kulturális hanyatlása után tovább zülleszti a formátumot és a hétvégi kereskedelmi tévés szórakoztatás eddig is alávaló színvonalát – erre már az évad elstartolása előtt biztosítékul szolgált a műsor új igazolása, Csobot Adél. Nagyjából annyira volt ízléses és szakmai igényű döntés a másik RTL-celeb, Istenes Bence élettársát a mentorok közé ültetni, mintha Orbán Viktor jogot végzett fiát, Gáspárt nevezné ki igazságügyi miniszternek. Csobot Adél egy ilyen műsorban bármilyen észszerű számítás szerint legfeljebb versenyzőként vehetne részt, ott sem merész reményekkel – az RTL producerei mégis őt választották mentor gyanánt. Vajon miért? Éppen ezért.

A jelenség megfejtése az, hogy itt és most a néző a Survivor újabb epizódjait látja, a különbség csak annyi, hogy a tévécsatorna döntéshozói az épp képernyőre szánt hírneves senkit ezúttal nem egy lakatlan szigetre, hanem az egyik mentorszékbe dobták le – a néző akár úgy is érezheti, hogy ő kapta a megtiszteltetést. Félreérthetetlen gesztus ez ugyanakkor Orbán Viktornak: ha egy ambiciózus nő jól választ párt, és szül két szép magyar gyereket, ebben az országban bármit elérhet. Az a tény, hogy Csobot Adélnál ezer tehetségesebb, tapasztaltabb, kulturáltabb és minden szempontból alkalmasabb énekesnő él Magyarországon, ugyan kit érdekel? Tényleg Mészáros Lőrinc a legtehetségesebb magyar vállalkozó?

Én már Dallos Bogi mentorszékbe ültetése láttán is felhúztam a szemöldököm, mégis tagadhatatlan, hogy bár mindössze huszonkét évesen kapott szerződést, de már ekkor volt mögötte öt-hat évnyi zenei karrier – Istenes Bence élettársának ezzel szemben pár felejthető próbálkozásán kívül semmilyen szakmai múltja nincs. Csobot Adél valahogy úgy viszonyul Dallos Bogihoz, ahogy Dallos Bogi Keresztes Ildikóhoz – a mentorszékhez tartozó szakmai nívó zuhanása félreérthetetlen. Figyelemre méltó továbbá, hogy amíg Dallos Bogi egy kifejezetten visszafogott szereplő volt, addig 

Csobot Adél egy tüzelő nősténydémont ad elő a képernyőn, aki a talmi hírnévért nemcsak szégyentelen ripacskodásra, de ránézésre akár emberölésre is készen áll.

Nyomasztó látni, ahogy ez a modellként és énekesként egyaránt bukott egószörnyeteg önmagából percenként kivetkőzve hajhássza a filléres népszerűséget – ahogy Dallos Bogit alkalmatlanná tette a méltósága, úgy teszi annak teljes hiánya alkalmassá Csobot Adélt.

A viháncoló celebrina leigazolása nemcsak a jobb sorsra érdemes nézőknek, de a többi mentornak is félreérthetetlen üzenet volt, Puskás Peti és Gáspár Laci pedig asztalon való szégyentelen fetrengéssel, bulizást imitáló, gyalázatos zendüléssel meg arcpirító színpadi vergődéssel reagált a kihívásra. Alföldi Róbert, Geszti Péter, Keresztes Ildikó, Malek Miklós vagy Szikora Róbert soha nem aljasította volna magát ennyire a valóságshow hulladékreferenciáihoz. Egyedül ByeAlex gesztusait látva érezhető, hogy a szemérmetlenség közegében valamennyire kínosan érzi magát – ez pedig újra meg újra megnyilvánuló nárcisztikus primadonnasága ellenére is bizonyos kulturáltságot jelez. A színvonal évek óta tartó lejtmenetének nyomában 2021-re megvalósult a szabadesés:

az X-Faktor tizedik évada eddig soha nem tapasztalt penetráns szégyennel büntet.

Képtelenség, hogy a műsor készítői ne érezzék: ez nem a Való Világ – legalábbis nem annak kéne lennie. 

A tanulság elkeserítő: a magyarországi kereskedelmi tévés kaszt ma már vagy nem képes, vagy nem hajlandó show-műsorok megrendezésére – kizárólag a reality hulladékélményét tudják vagy akarják legyártani. Az elzüllés már az RTL fikciós sorozatait elnézve is félreérthetetlen – így jelenhet meg a Keresztanyu című ócskaság díszletei közt a babos kendőt viselő Nagy Feró, akiről első ránézésre eldönthetetlen, hogy Nagy Ferót vagy Nagy Feró rajongóját játssza-e. Jól láthatóan ennyit ér a drága pénzért megírt cselekmény meg az abban szereplő karakter a sorozat alkotóinak. Többé semmi nem az, ami: a méltóságos mentorok méltóság nélküli bohócok, a fiktív karakterek hús-vér celebek – a jobb ízlésű néző pedig választhat, hogy szégyenkezzen és bosszankodjon, vagy inkább érezze magát nagyon civilizáltnak, amiért a képernyőn zajló közgyalázatban a világ minden pénzéért sem venne részt.

A szerző kritikus, publicista.

A véleménycikkek nem feltétlenül tükrözik az Index szerkesztőségének álláspontját.

Szeretjük az izgalmas, okos, érvelő írásokat. Várjuk az ön véleményét is.

(Borítókép: Csobot Adél 2019. február 19-én. Fotó: Kaszás Tamás / Velvet)

Rovatok