„Végre elérkezett az idő, hogy ténylegesen a beteg gyermekek gyógyítását segítse" a Gyermekrák Alapítvány, „nem mindenféle humbug, ámde jól hangzó célok meghirdetésével" – így kommentálta az MTI megkeresésére Latorcai Csaba, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára, hogy az Index megírta, az alapítvány elnöke, Balogh István egy gyermekmentő feliratú kisbuszt magáncélokra használt.
Mint megírtuk, munkatársunk többször is a tanúja volt, hogy Balogh az adományokból vásárolt, személyautós kivitelű betegszállítóval teszi meg a távot budaligeti villája és az alapítvány VIII. kerületi, Rákóczi téri irodája között, egyszer pedig a Teve utcai rendőrpalotához vitte a betegszállító sofőrje. Baloghék a megengedett sebességet meghaladva, a villamossínen és a buszsávban, szabálytalanul kerülték ki a reggeli dugót. Balogh azt mondta, hogy a betegszállítót néha „közérdekű ügyintézésre" is igénybe veszik, de magáncélra soha nem használják.
A helyettes államtitkár szerint „jó lenne, ha végre a rákos gyermekek gyógyítását segítenék az ilyen járművekkel és nem a luxust". Szerinte a Gyermekrák Alapítvány is azon szervezetek közé tartozik, amelyek több 10 millió forintot költöttek eddig reklámra, miközben arányaiban jóval kevesebbet valódi célokra. Ez arra vonatkozhatott, hogy egymilliárd forintnyi egyszázalékos adományból csak töredékét kaphatták meg a rászorulók a Kehi nyomozása alapján.
Az egyik kormánydöntés értelmében 2014-től már nem tartalékolhatnak a civil szervezetek, vagyis egy év alatt el kell költeniük a tárgyévi támogatást. Latorcai azt mondta, hogy nem gyűjthetik a személyi jövedelemadó egy százalékának felajánlásából beérkezett támogatásokat évekig például gyermekrák kórház építésére. „Jól hangzó lufikat eregetnek", amihez sok pénz szükséges, ennek kamataiból pedig mostanáig kényelmesen meg tudtak élni – mondta.
Egy másik döntés nyomán, ugyancsak jövő évtől a kapott egy százalékok legfeljebb 25 százalékát, de legfeljebb 25 millió forintot fordíthatnak saját működésükre. A reklám- és marketingkiadásokat pedig 10 százalékban, de legfeljebb évi 10 millió forintban maximalizálják 2014-től. A helyettes államtitkár szerint „a valódi jótékony céloknak nincs szükségük külön reklámra".
A Fidelitas közleményében azt írta, „ennél már nincs lejjebb", szerintük ezek az esetek alkalmasak arra, hogy az emberek jó ügyekbe vetett hitét megmérgezzék, valamint a tisztességesen gazdálkodó alapítványok támogatóit is elriasszák.