Index Vakbarát Hírportál

Most megbüntetem önt. SMS-ben!

2014. július 9., szerda 23:25

Ön ismer olyan embert, akinek nincs mobilja? Egy ismerősöm ismerőse állítólag már találkozott egy ilyennel, de én nem hiszem el neki. Magyarország lakossága a jelen állás szerint 9 877 000. A mobilelőfizetések száma 11 625 000.

Ha reggel elindul otthonról és az utca végén rájön, hogy otthon hagyta a mobilját, mit csinál? Ugye visszafordul? Víz és élelem nélkül még csak-csak elvagyunk, de mobil nélkül...

Fizetett már mobillal csengőhangért, lottóért vagy parkolásért? Ha igen, akkor elgondolkodott már azon, hogy a parkolásnál ilyenkor miért fizet 75-115 forintos plusz díjat? Ezt a pénzt meg is spórolhatná azzal, ha komótosan aprópénzt dobál a parkolóautomatába.

De az aprópénz az olyan, hogy ha túl sok van, akkor zavar, ha meg kell, akkor biztos nincs nálunk elég. Ha automatába fizetünk a parkolásért, akkor előre kell kalkulálnunk, meddig akarunk parkolni. Ha elhúzódik a program, rohanhatunk meghosszabbítani a parkolást vagy összeszorított foggal mormogjuk, hogy már mindegy, úgyis megbüntettek. Úgy tűnik, a kényelem valahogy megéri ezt a közel 100 forintot, ami egy negyedórás parkolásnál ezért sok, egy több órásnál viszont elenyésző pluszköltség.

De ha ennyi a mobil és ilyen egyszerű vele fizetni, akkor Magyarországon miért drágább még mindig a mobilparkolás mint az aprópénzdobálás egy fémkasztniba? Az összeesküvés-elméletekre fogékonyak most figyeljenek. E gy automatát be kell szerezni. Darabonként másfél millió forintba kerül rajta a vas, a biztonság, meg az elektronika. Aztán fel kell szerelni. Aztán karban kell tartani. Aztán a pénzt naponta ki kell belőle venni és pénzszállítóval elszállítani. Jó sokba kerül.

Ez a cikk most nem arról szól, hogy  hogyan és miért húzta ki az állam a szőnyeget az eddig a mobilparkolást bonyolító legnagyobb cég, az EME Zrt. alól. Arról sem szól, miért működött akadozva az új rendszer az első napokban.

És arról sem, hogy egy másik parkolási cég vezetője miért parkolt előszeretettel a tilosban a mattfekete Bentley-jével, amit azóta lefoglalt a NAV egy egymilliárd forintos hűtlen kezelés gyanújával folyó ügy miatt.

Eddig különböző helyeken különböző tárasaságok, különböző módszerekkel fizettettek a parkolásért. Július elsejétől annyi változott, hogy az országban most 70 helyen lehet egységes feltételek mellett mobillal is fizetni a parkolásért.

Az egész koordinálását a 2012-ben alapított Nemzeti Mobilfizetési Zrt. végzi. Ennek az állami cégnek az a dolga, hogy Magyarországon minél jobban terjessze el a mobilfizetést. A cég annyira nonprofit, hogy a szerda délelőttre rendezett sajtóreggelin az amúgy elegáns belvárosi étteremben egy pár virslivel vendégelték meg az újságírókat. Jó, kaptunk mellé mustárt, ketchupot, tormát és finom kenyeret is.  

A mutató a múlt század és a XXI. század között most éppen középen van.  Ma a parkolásokat kb. fele-fele arányban fizetik aprópénzzel és mobillal. Egy nap átlagosan 50-54 ezren küldenek SMS-t, ez évente 12 millió tranzakciót jelent. Most minden mobilparkolásból 40 forint az NM Zrt.-hez megy. Ez az évi kb. félmilliárdos bevétel szolgál a cég fenntartására, a rendszer kiépítésére és működtetésére.

Végig SMS-fizetésről beszéltünk itt meg jövőről, de amíg mindezt leírtuk, addigra ez a hárombetűs technológia végtelenül el is avult. Ha a most következőket elolvassa, lehet, hogy soha életében nem küld többet SMS-t. Egy SMS adattartalma kb. 140 byte. Egy SMS-t ma a szolgáltatója 25-30 forintért továbbít. Ha vesz egy 1 GB-os mobilnetet havi 1290 forintért, akkor ezzel 25 forintért 134 ezer SMS-t tudna elküldeni. Az SMS tehát irtózatosan sokba kerül.

Ezt a Mobilfizetési Zrt.-nél is tudják, de most még úgy látják: a magyarok többsége még keményen ragaszkodik ehhez. A jövő viszont a mobilappokban van, amin már ma is lehet fizetni parkolást. Az államnak szánt 40 forintot itt sem lehet megúszni, de ez pont 60 százalékkal alacsonyabb plusz díjat jelent a mostani 100 forintos kényelmi díjnál (v an egy a pluszdíjat elengedő mobilapp is, de ez most nem a reklám helye, nézzen utána).

A mobilos fizetés izgalmas lehetőségeket rejt. Sok jogszabályt kell még ehhez módosítani, mire a parkolási bírságolás rendszere is átalakulna. Az NM egyik képviselője ezt úgy magyarázta, hogy a szolgáltató állam jegyében ezt már nem is bírságnak neveznék, azaz örökre eltörölnék az ablaktörlő alá csíptetett Mikulás-csomagokat. Ha a jövőben valaki nem fizet a parkolásért, a parkolóőr szolgáltató jelleggel maga indítana el neki egy emelt díjas parkolást. A büntetések ezzel csökkennének, de ez sem lesz könnyű menet, mert a kerületeknek és a városoknak úgy kell a büntetésekből befolyó pénz mint egy falat kenyér.

Gondolkodnak azon is, hogy az agglomerációból érkezők a P+R parkolókban ne csak a parkolást fizessék SMS-ben, hanem egy egy elektronikus buszjegyet is kapjanak mellé. Az igazi nagy dobás az lesz, ha bevezetik a BKV-n is a mobiljegyet, ami akár a percalapú fizetést is lehetővé tenné a tömegközlekedésen. Ezzel az évi tranzakciók száma 300 millióra kúszna fel. 

 A következő meghódítandó terület pedig a közigazgatás. Nemrég én is belefutottam abba , hogy mire kivártam a soromat egy okmányirodában, és már majdnem mindem rendben volt, kiderült hogy kell okmánybélyeg is. Azt viszont ott nem árulhatnak, ezért el kellett baktatnom szépen egy postára és vissza. Nos, például okmánybélyeget is lehetne venni mobillal, de azt elképzelni sem merem, ehhez hány törvényt, rendeletet és más alacsonyabb szintű jogszabályt kell majd módosítani. Ha megvalósul, egyel jobb lesz a világ.

Rovatok