A Magyar Turizmus Zrt.-ben, amelynek átvétele az egész turizmusirányítás-átszervezési terv alapját képezi, éppen van egy 8,4 milliárd forintos, marketingre elkölthető keret. Varga Mihály gazdasági miniszter nem akarja kiadni a kezéből a turizmust, hiába startolt rá a területre Rogán Antal, a miniszterelnöki kabinetet irányító miniszter.
A Miniszterelnöki Kabinetirodán Rogán Antal jóváhagyásával két hete elkészült egy olyan előterjesztés, amely kivenné a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) fennhatósága alól a turizmus területét, és a Magyar Turizmus Zrt.-vel együtt áthelyezné a Seszták Miklós vezette Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz. A zrt. az új helyen „egységesített állami szerv” formájában Nemzeti Idegenforgalmi Ügynökséggé alakulna át.
Rogán Antal nem nyilvános tervezete a Hvg.hu-n keresztül szivárgott ki február elején, de néhány nappal később már a kormányközeli Magyar Időkben is megerősítették és tényként kezelték a tárcacserét.
Az Index információi szerint viszont korántsem ilyen sima ügy a kabinetminiszter ötletének megvalósítása, a felügyelet jogáért folyó meccs a színfalak mögött még nincs lejátszva. Erre utal az is, hogy az NGM a hétvégén olyan sajtóközleményt adott ki, amelyben azt hangoztatja, hogy
az ágazat állami irányítása megfelelő helyen van a gazdasági tárcánál.
A gazdasági tárca az üzenet megfogalmazása érdekében nem sajnálta az erőbefektetést:
Rogán Antal Andy Vajna, Zsidai Roy, Orbán Ráhel és más, turisztika iránt érdeklődő „civilek” társaságában beszélgetett az új állami turisztikai szervezet tervéről. A Gödörben tartott zártkörű megbeszélésre azonban a turisztikai szakma hivatalos szereplői közül nem nagyon hívtak meg senkit.
Az NGM viszont rögtön tíz olyan résztvevőt sorakoztatott fel saját rendezvényén, akikre simán ráillik „a turizmus és a vendéglátás tíz meghatározó szakmai szövetsége” fordulat. A múlt hétvégi eseményről kiadott sajtóközlemény szerint a szövetségek és az átszervezéssel fenyegetett Magyar Turizmus Zrt. képviselői
A tárcát Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár képviselte, aki azt hangoztatta: az NGM fontosnak tartja kikérni a szakmai szervezetek véleményét az intézményrendszerről való gondolkodás során.
A turizmus átadásával kapcsolatos álláspontjáról az Index megkérdezte a gazdasági tárcát, de levelünkre napok óta nem kaptunk választ.
A kabinetminiszter tervezetében az a talányos, hogy miközben a turizmusirányítás államosításaként lett bemutatva, az átalakítás alapját képező Magyar Turizmus Zrt. jelenleg is állami tulajdonban van. Az NGM lecserélte a menedzsmentet, amely levezényelt egy komoly belső átszervezést.
A Rogánék által javasolt kongresszusszervező részleg sem új ötlet, ma is létezik ilyen iroda a zrt. keretein belül. Az a feladata, hogy javítsa az ország helyzetét az európai kongresszusi piacon. Az agrármarketing és a turizmus összeboronálása is megtörtént már, az egykori Agrármarketing Centrum beolvadás után külön vezérigazgatóság lett a Magyar Turizmus Zrt.-ben. A nemzeti jelentőségű nagy rendezvények, koncertek szervezésére pedig ott van a Hungarofest.
Könnyen magyarázhatja viszont a Rogán Antalt körülvevő civilek körében megélénkült érdeklődést, hogy a turizmusélénkítés az elmúlt hónapokban rengeteg uniós támogatást kapott.
Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára tavaly büszkén jelentette be, hogy a következő öt évben több mint 200 milliárd forintot lehet turizmusra költeni uniós forrásokból. A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretéből 111 milliárd forintot, a Terület és Településfejlesztési Operatív Programból pedig 106 milliárd forintot csoportosítottak a turisztikai fejlesztésekre.
A cég az Indexnek küldött tájékoztatója szerint éppen tavaly decemberben kötötte meg szerződést a Széchenyi 2020 GINOP „nemzeti turisztikai marketing és keresletösztönző programból” kapott támogatásra. Ebből az összegből 2018 végéig három éven át működtetnék a Turisztikai Innovációs Marketing Együttműködési Alapprogramot, a TIMEA-t.
Az állami cég szerint a program „Magyarország történetében először teszi lehetővé, hogy turisztikai marketingre jelentős uniós forrást lehessen felhasználni. Célja Magyarország turisztikai kínálatának népszerűsítése, a turizmus területén működő kis- és középvállalkozások piacra jutásának elősegítése, új piacokon való megjelenés, a területi koncentráció oldása, illetve a turisztikai szakmában működő vállalkozások és a lakosság vendégbarát szemléletformálása.”
Bár az érintettek cáfolták, úgy tudjuk, Rogán Antal szomszédja, Csetényi Csaba érdekeltségei is érdeklődtek a hatalmas marketingbüdzsé felhasználási lehetőségei iránt. Csetényiék az elmúlt években egymilliárd forintot meghaladó megbízást kaptak a minisztériumoktól, állami cégektől. A megrendelők között voltak a Magyar Turizmus Zrt.-hez kapcsolódó cégek is. Innen 272 millió forint értékű szerződéseket kötöttek a Hamu és Gyémánt Csoporttal, és az előző ciklusban a Rogán vezette V. kerület turisztikai projektjein is dolgoztak.