A Kolumbiában lezuhant utasszállító gép pilótája nem közölte időben a légi irányítással, hogy kifogyóban van a szűkösen mért üzemanyag, mivel attól tarthatott, hogy emiatt bajba kerül ő és légitársasága, a Lamia is, írja az MTI Alfredo Bocanegra, a kolumbiai polgári légiközlekedési igazgatóság vezetőjének nyilatkozata alapján.
Sajnálatosan nem jelentette a rendkívüli helyzetet személyes okokból, (a következmények miatt) amelyekkel később szembesülnie kellett volna
- idézte Bocanegra szavait az infobae.com argentin hírportál.
A pilóta, Miguel Quiroga és a légi irányítás egyik diszpécsernője között zajló beszélgetésnek a kolumbiai médiában közzétett hangfelvétele szerint Quiroga csak néhány perccel azt követően jelezte az üzemanyag kifogyását és az áramellátó rendszer leállását, hogy első ízben engedélyt kért egy "elsőbbségi leszállás megkezdésére".
A légi közlekedés szaknyelve nagyon pontos (kifejezéseket használ), mivel csak másodpercek állnak rendelkezésre. ...egy elsőbbségi (leszállásra vonatkozó) kérelem nem ugyanaz, mintha rendkívüli helyzetet" jelentenek
- tette hozzá a kolumbiai polgári légiközlekedési igazgatóság vezetője.
Szerinte ha a pilóta azonnal közli, hogy kifogyóban van az üzemanyag, akkor a légi irányítás diszpécsere haladéktalanul felszabadította volna a gép számára a legközelebbi repülőtér leszállópályájának megközelítését biztosító folyosót.
A Blikk cikke szerint a pilóta egyéves korában vesztette el édesapját, aki szintén pilóta volt, és szintén egy légiszerencsétlenségben halt meg 1963-ban. A pilóta apa rajongott a fociért, sokat költött szülővárosa csapatára, így halála után róla nevezték el Cochabamba futballstadionját.
A pilóta néhány perccel a gép lezuhanása előtt mondta azt, hogy:
a Lamia 2933-on teljes az üzemzavar, az áramellátás teljesen leállt, és nincs üzemanyag
A legnagyobb kolumbiai médiumok által szerdán közzétett hangfelvétel tartalmát azonban hivatalosan még nem erősítették meg, és független szakértőknek kell megvizsgálniuk.
A légi irányítással folytatott időnként kaotikusan hangzó beszélgetésben a pilóta először csak "üzemanyag-problémákat" említett, anélkül hogy formálisan vészhelyzetet jelentett volna. A medellíni repülőtér légiirányítója pedig válaszul közölte, hogy éppen egy másik, műszaki hiba miatt kitérőre kényszerülő gép közeledik a leszállópálya felé, az kapott elsőbbséget, s utasította a Lamia-járat pilótáját, hogy tegyen egy hétperces kitérőt.
Ő - miközben megkezdte a körözést - egyre elkeseredettebb hangon jelentkezett be. Négy perccel később, amikor a diszpécser is érzékelte már a helyzet súlyosságát, felszabadította a leszállópályát, ekkor azonban már késő volt, a gép egy hegyoldalnak ütközött.
A Lamia bolíviai légitársaság Avro RJ85 típusú gépe 77 emberrel a fedélzetén Kolumbia északnyugati részén, röviddel a medellíni nemzetközi repülőtéren tervezett landolás előtt zuhant le helyi idő szerint hétfőn este. A gépen utaztak a Chapecoense brazil labdarúgócsapat játékosai. A katasztrófát hatan élték túl.
A dél-amerikai médiában forgó egyik lehetséges magyarázat szerint a pilóta, aki egyben részvényese is volt a Lamia bolíviai légitársaságnak, attól tarthatott, hogy a légitársaságra az eset miatt büntetést szabnak ki, őt pedig megfoszthatják repülési engedélyétől. A gépeket a szabályok szerint 30-45 percnyi plusz repülési időre elegendő üzemanyaggal kell feltölteni, tekintettel a rendkívüli helyzetekre és az esetleg szükséges kitérőkre.