Ma indult volna az első Flirt motorvonat a frissen villamosított esztergomi vonalon. Ám, mint azt az iho.hu megírta, a korszerű villamos motorvonat helyett végül egy régi dízelmozdony által vontatott szerelvény gördült ki a Nyugatiból, az is 17 perces késéssel.
Egyes információk szerint a Flirt a helyén várta az indulást, csakhogy a Telekom nem adta áldását a villamos üzem felvételére, sőt kell még a közművek beleegyezése is.
A MÁV-START érdeklődésünkre küldött válasza szerint fel voltak készülve arra, hogy a 2110-2117-es vonatpárt Flirt motorvonatból állítsa ki. Nem a vasúttársaságon múlott, hogy ez nem valósult meg - tették hozzá, és tovább irányítottak a vonal felújítását koordináló NIF Zrt.-hez. Az ő válaszukat is várjuk.
Az esztergomi vonalon a korlátozott villamos vasúti üzem beindításának egyik adminisztratív és műszaki feltétele a hírközlő hálózatok zavartatásának elfogadható mértékét igazoló hozzájáruló nyilatkozat beszerzése a hírközlési szolgáltatótól. Az elvárás teljesítésén a kivitelezést végző konzorcium dolgozik, a MÁV-START Zrt. a probléma elhárításáig dízel szerelvényt közlekedtet az érintett egy járatpárban, írták lapunk kérdésére.
A 70 milliárd forintból, 3 év alatt felújított, Budapest-Esztergom közötti pályát 2015. augusztus 20-án adták át. A vasútvonal felújítását eredetileg 2013 év végi határidővel tervezték, de a projekt különböző okok miatt háromszor fél évet csúszott. Ráadásul még mindig nincs teljesen kész, a mintegy 50 milliárd forintba fájó villamosítás se fejeződött be, hiszen a Nyugatiból Piliscsabáig közlekedő első Flirt el se tudott indulni.
A beruházás legbotrányosabb eleme a pilisvörösvári közúti aluljáró építése volt, amiről többször is beszámoltunk. A 10-es út ugyanis az elátkozott esztergomi vasútvonal alatt visz át Pilisvörösváron, aminek a felújításáról egy vasúti szakértő úgy nyilatkozott:
Amit itt el lehetett baszni, azt elbaszták.
A nevezetes építményről – amit kiástak, fölé építették a vágányokat, majd elöntötte a víz, végül betemették az egészet –, már balladát lehetne írni. Az aluljáró 2014 nyarán leginkább egy harckocsi gyakorlótérre emlékeztetett, vasbeton tankcsapdákkal, órási mesterséges tóval. Végül 2015 áprilisában adták át.
A vasúti felújításhoz több közúti fejlesztés is tartozott, például egy teljesen új utat építettek a Pomázi út és az Ürömi kereszteződés között. Az ürömi kereszteződést körforgalommá alakították. A közúti fejlesztésekkel kettővel csökkent a vasúti átjárók száma (a legforgalmasabbakkal), és négy közúti alul- vagy felüljáró épült.
"A közérdekű hírközlési hálózatokat ill. szolgáltatásokat (így a Magyar Telekom szolgáltatását) érintő infrastrukturális fejlesztések esetén a vonatkozó jogszabályok alapján a hírközlési szolgáltató előzetes hozzájárulása (is) szükséges. A jogszabály szerint a hírközlési hálózat környezetében új nyomvonalas építményeket (így pl. vasúti erősáramú vezetéket) elhelyezni kizárólag úgy lehet, hogy az a hírközlési hálózat ill. szolgáltatás üzembiztonságát ne veszélyeztesse. Az ún. „közműegyeztetés” folyamatára a vonatkozó jogszabályok egyértelmű szabályokat, határidőket írnak elő, és a szolgáltatók, hálózattulajdonosok kölcsönös együttműködését is megkövetelik.
A Magyar Telekom a projekt felé korábban jelezte azokat a – jogszabályoknak megfelelő, a szolgáltatások üzembiztonságát garantáló – műszaki feltételeket, amelyek teljesülése esetén az új fejlesztéshez való hozzájárulását kész megadni.
A konkrét esetben a megvalósuló villamos vasút erősáramú felsővezeték-rendszere elektromágneses kölcsönhatás következtében érintheti a Telekom vezetékes szolgáltatásait, időleges vagy folyamatos zavart okozva a telefon-, internet- és tv szolgáltatásban. Ezért már évekkel ezelőtt tájékoztattuk a megfelelő szerveket a hozzájárulásunk részleteiről, feltételeiről annak érdekében, hogy a vasútvonal közvetlen közelében, jellemzően légvezetéken megvalósuló vezetékes szolgáltatásainkat a beruházás megvalósulása után is zavartalanul biztosíthassuk ügyfeleinknek.
Álláspontunk szerint a fentiek tükrében a Magyar Telekomot semmilyen felelősség nem terheli a felmerülő esetleges késedelemért. Ennek ellenére - az érintett vasútvonalon közlekedők érdekeit szem előtt tartva - a mai napon soron kívül ideiglenes hozzájárulásunkat adtuk a Rákosrendező-Piliscsaba vonalszakasz felsővezeték feszültség alá helyezéséhez, a végleges hozzájárulás műszaki feltételeinek ismételt megjelölésével."