Index Vakbarát Hírportál

Karácsony lesz az új Hídember?

2020. október 15., csütörtök 06:11

„Az lenne a jó, ha minden önkormányzati ciklusban megújulna egy budapesti híd” – jelentette ki Karácsony Gergely, akit a főpolgármesterként töltött első évéről kérdeztek az InfoRádió Aréna című műsorában. Ahogy arra összefoglaló cikkünkben is kitértünk, az elmúlt hónapokban hangos csörte kísérte a Lánchíd állapotának ügyét. Karácsony Gergely az InfoRádiónak elmondta, mikorra várható a felújítás befejezése, de arról is beszélt, hogy

a Petőfi híd és az Árpád híd ügyében sem lehet tovább késlekedni,

mert mindkettő nagyon rossz állapotban van.

Feszültségek láncolata

A főváros és a kormány közötti hosszú huzavona után júliusban a Budapesti Közlekedési Központ Igazgatósága jóváhagyta a Lánchíd felújításának kivitelezési munkáira kiírt feltételes közbeszerzési eljárás elindítását. Közbeékelődő akadályt jelentett még, hogy a Közbeszerzési Hatóság javításra visszadobta a közbeszerzés hirdetményét. Az indok az volt, hogy a BKK tíz éves referenciaidővel írta volna ki a tendert, csakhogy a jogszabályok alapján a nyolc évnél régebbi referenciamunkákat nem lehet figyelembe venni.

Augusztusban aztán a BKK közleményben tudatta, hogy megjelent a Lánchíd felújításának kivitelezési munkáiról szóló közbeszerzési részvételi felhívás az Európai Unió Hivatalos Lapjában. Az ismertetett ütemterv szerint a BKK 2021 februárjában köthet szerződést a kivitelezővel, és márciusban kezdődhet a munka.

Bár tizennégy gazdasági szereplő jelezte érdeklődését a közbeszerzés kiírása után, végül csak négy nyújtott be részvételi jelentkezést. Karácsony Gergely az InfoRádiónak elismerte: valóban

azok a vállalkozások indultak, akik már korábban is.

Augusztus elején az RTL Klub Híradójának azt mondta: attól tart, hogy a kormány csak akkor adja a felújításhoz megígért hatmilliárd forintot, ha a munkát nekik kedves cég végezheti el.

Minden út Felcsútra vezet. Hogy végső soron mennyibe fog kerülni a budapestieknek a Lánchíd felújítása, könnyen lehet, hogy egy felcsúti vacsorán döntik el

– nyilatkozta.

Félfordulat és ütemterv

Az InfoRádiónak már jóval óvatosabban arról beszélt, hogy

A NEMZETKÖZI PIAC SZÁMÁRA A LÁNCHÍD-PROJEKT TÚL KICSI, ÉS A KÖZBESZERZÉSEN OLYAN VÁLLALKOZÁSOK INDULNAK EL, AMELYEK ISMERIK A MAGYAR PIACOT, ÉS MÁR DOLGOZTAK ILYEN BERUHÁZÁSON.

A költségekről szólva megjegyezte: a fővárosnak volt annyi mozgástere, hogy a szükséges nyolcmilliárd forintnak a felét saját forrásból beletegye a hídfelújítási projektbe.

Kértük a kormányt, hogy a korábbi hatmilliárd felett még négymilliárd forintot biztosítson, és akkor le tudtuk volna zárni a közbeszerzést. Akkor végül is a kormány ilyen plusz támogatást nem adott, ezt mi elfogadtuk, és éppen ezért elindult az újabb közbeszerzési kiírásnak az előkészítése

– tette hozzá.

A főpolgármester megerősítette, hogy még az idén szeretnék lezárni a tárgyalásokat, tehát még ebben az évben megtörténhet a szerződéskötés, a jövő év elején pedig indulhatnak a munkálatok.

Nagyjából abban a menetrendben haladunk, amit eredetileg meghatároztunk, és nincs okunk kételkedni abban, hogy 2023-ra elkészül a híd, úgyhogy a százötven éves Budapest egy gyönyörű születésnapi ajándékkal, a felújított Lánchíddal ünnepelhet

– fogalmazott Karácsony Gergely.

Az Index júliusi cikkében felsoroltuk, hogy mi lesz a Lánchíd-felújítás kivitelezőjének a feladata:

Nem az új híd a legfontosabb

Karácsony Gergely az InfoRádióban nem csak a Lánchíd-projektről beszélt, kijelentette, hogy tovább kell menni, mert a Petőfi híd és az Árpád híd is olyan állapotban van, hogy el kell kezdeni felújításuk tervezését. A főpolgármester szerint az lenne a jó, ha nagyjából minden önkormányzati ciklusban megújulna egy budapesti híd. Odaszúrt az előző fideszes városvezetésnek, és elődjének Tarlós Istvánnak is, amikor hozzátette, hogy ezt az ütemet az elmúlt két ciklusban nem sikerült tartani.

Most a Lánchíd felújítása elindult, de a Petőfi híd felújításának a tervezését –, amennyiben a forrásokat tudjuk biztosítani – el kell kezdenünk

– hangsúlyozta.

A főpolgármester kérdésre azt is elmondta, hogy nem tervez új hidat építeni a főváros, a szereposztás szerint ugyanis új hidakat az államnak kell építenie.

„A kormány a Galvani híd megépítését ambicionálja” – hívta fel a figyelmet. Ezzel kapcsolatban az aggályait is megosztotta: a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa ülésén a fővárosi önkormányzat azzal a feltétellel tudott partnerséget ajánlani, ha az 1980 óta napirenden lévő, Dél-Budát és Dél-Pestet összekötő Galvani híd érdemben csökkenti majd a belváros autóforgalmát. A főváros viszont attól tart:

ahelyett, hogy a Galvani híd a belvárosból kivinné a forgalmat, az ellenkezőjét fogja elérni.

Az Indexen írtunk arról, hogy a Galvani hídhoz tervezett új körút pesti oldalának nyomvonala miatt civilek is aggódnak. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsban az év végéig születik döntés az új Duna-híd pesti oldalán építendő levezető úthálózat végleges nyomvonaláról és műszaki megvalósításáról.

Karácsony Gergely egyébként a közelmúltban az Indexnek adott interjúban kijelentette,

szerinte Budapesten az elkövetkező tíz évben nem fog új híd épülni,

mert az állami költségvetésben nem látja az ehhez szükséges pénzt. Ugyanakkor elmondta: jobban szeretné, ha például az Árpád híd vagy a Petőfi híd fel lenne újítva,

az ugyanis százszor fontosabb, mint hogy új hidakat építsünk.

Az Indexnek is megjegyezte, hogy Tarlós István idején egyetlen híd felújítása sem történt meg.

Katasztrofális állapotban vannak. A Lánchíd ügye a közeljövőben megoldódik, de a Petőfi és az Árpád híddal kellene folytatnunk

– fogalmazott lapunknak.

Tarlós mulasztásait is pótolni kell

Az 1937-re elkészült Petőfi hidat a második világháború utáni újjáépítése óta csak 1980-ban újították fel. Már az előző városvezetés idején, 2011-ben vizsgálat állapította meg, hogy mielőbbi felújításra szorul. A szükséges munkák költségeit tízmilliárd forintra becsülték,

de ennek a többszöröse is lehet, ha három éven belül nem történik meg a felújítás.

Ahogy most Karácsony Gergely, úgy Tarlós István is az előző városvezetésre mutogatott, a Demszky-éra hagyatékát összefoglaló Fehér könyv szerint a Szabadság híd és a Margit híd rekonstrukciójától eltekintve

nem volt komoly állapotfelmérés és hídfelújítási program Budapesten.

Akkor úgy számoltak, hogy legalább két év lehet, amíg hozzáfoghatnak a Petőfi híd felújításához. Nem történt meg, 2016 márciusa elején tégla méretű kő- és vasbetondarabok hullottak le a Petőfi hídról a budai alsó rakpartra, szerencsére senki nem sérült meg.

A Népszabadság nem sokkal utána azt írta, hogy a Petőfi híd azonnali felújításra szorul. A Budapest Közút Zrt-nél úgy terveztek, hogy 2016 nyarára elkészülhetnek a felújítási tervek, Tarlós István azonban kijelentette: először mindenképpen a Lánchidat kell felújítani. Mint az már nyilvánvaló, erre sem került sor a 2019-es önkormányzati választások előtt.

2020 májusában társadalmi egyeztetés kezdődött azzal a céllal, hogy minél szélesebb körű párbeszéd előzze meg a Petőfi híd és a Boráros tér komplex, a tervezett új, föld alatti HÉV-megálló gyalogosforgalmát is figyelembe vevő felújítását.

Friedl Ferenc, a Budapesti Közlekedési Központ innovációs főmunkatársa az InfoRádiónak azt mondta: jelenleg a tanulmánytervek készítése zajlik, ennek végeztével a források függvényében lehet elindítani az engedélyezési és kiviteli tervek készítését.

A beruházás megkezdése több mint öt év múlva lehet reális, a Lánchíd felújítása után.

A 2011-es vizsgálat szerint a Duna-hidak közül csak az Árpád hídnak és a Lágymányosi hídnak (2011-től Rákóczi hídnak nevezik) volt kielégítő a műszaki állapota, de 2016 utánra ezeknek a teljes rekonstrukcióját is halaszthatatlan feladatként jelölték meg.

(Borítókép: Karácsony Gergely a 2019-es EP választás kampánnyitó eseményén beszél április 13-án. Fotó: Huszti István / Index)

Rovatok