A több mint 23 kilométeres útszakaszon a parkok és sétányok kialakítása mellett fenntartható kerékpáros-közlekedési kapcsolat is létrejön Csepel, Soroksár és a XVIII. kerület között.
Sok tízezer budapestihez kerülhet közelebb a természetes és zöldebb környezet azáltal, hogy a Fővárosi Önkormányzat hátralépése ellenére is létrejöhet a dél-pesti zöldfolyosó és kerékpárút. Az eredeti tervekhez képest jelentősebb, lényegesen nagyobb és több zöld elemet magában foglaló új elképzelés megvalósulását a kormány múlt héten megerősített támogatása teszi lehetővé.
A „Dél-pesti zöldfolyosó és kerékpárút projekt” kerékpáros-közlekedésre vonatkozó fejlesztési része új szemléletet tükröz, amennyiben szakít a városközpont felé mutató sugaras közlekedési hálózat koncepciójával, és a központot elkerülő, gyűrűirányú vonalvezetést részesíti előnyben.
Csepel: Szent Imre tér – Táncsics Mihály utca – Katona József utca – Dunadűlő út – Hollandi út – Soroksár–Csepel komp
Soroksár: Soroksár–Csepel komp – Meder utca – Felső Duna sor – Vecsés út
XVIII. ker.: Vecsés út – Külső kerületi körút – Kettős-Körös utca – Péterhalmi út – Gilice tér – Petőfi utca – Haladás utca – Ráday Gedeon utca – Ferihegyi repülőtérre vezető út
Teljes hossz: 16,6 km
A zöldfolyosó tulajdonképpen egy évtizedek óta használaton kívüli vasúti mellékvonal revitalizációja, amit nemcsak a biciklisek vehetnek igénybe, de a görkorcsolyázók, kocogók, kültéri fitneszeszközöket használók is. Amint az építészfórum idézi: Koppenhága jó példa arra, hogy a kiépülő kerékpáros-infrastruktúrával önmagában vissza lehet szorítani az autóforgalmat, és mozgásra, szabadban tartózkodásra lehet ösztönözni a városlakókat. Most Dél-Budapesten egy körülbelül két Városmajor nagyságú új park jöhet létre, kizárólagos állami, illetve MÁV-tulajdonú területen.
A projekt egy további problémát is megold:
a mai komp helyén létrejöhet az állandó kapcsolat Csepel és Soroksár között, azaz megépülhet a régóta várt és szükséges gyalogos-kerékpáros híd Csepeltől a Molnár-szigetre.
A fejlesztés üdítő kivétel abból a szempontból is, hogy esetében a megosztó, politikai szekértábor-logika nem érvényesült. A városrészek közti új kapcsolat megteremtését a XVIII. kerület DK-s vezetője, Csepel fideszes irányítója és Soroksár független polgármestere is egyaránt támogatta.
– A XVIII. kerületben található a pesti oldal egyik legnagyobb összefüggő zöldfelülete, a Péterhalmi-erdő, melynek rekreációs szerepét kerületünk tovább szeretné erősíteni a jelenlegi, jellemzően gazdasági célú erdőművelés helyett – mondta az Indexnek Petrovai László alpolgármester. A tervezett projekt jellemzően rekreációs, turisztikai célú beruházás, nyomvonala átszeli az erdőt, és ezzel annak a kívánt célhoz illeszkedő használatát ösztönzi. Lokális szempontból azt emelte ki, hogy a XVIII. kerület – mint a külső kerületek általában – híján van a fejlett kerékpáros-infrastruktúrának. A tervezett útvonal olyan alulhasznosított területek mellett halad el, melyekbe új életet lehelhet az úton megjelenő rekreációs és turisztikai célú forgalom.
– A dél-pesti zöldfolyosó és kerékpárút több szempontból is egyedülálló új park lesz Budapesten. Mivel – jóllehet Londonban, Berlinben, Szingapúrban, New Yorkban és a világ számos nagyvárosában létezik már ehhez hasonló, úgynevezett lineáris park – Budapesten ilyen típusú zöldterület mindeddig még nem létesült – mondta el lapunknak a Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár, Fürjes Balázs. Mint fogalmazott:
Sokan hajlamosak elfelejteni, hogy a Nagykörúton kívül is van élet, így különösen szerencsés, hogy ez a park elkészültét követően a külső kerületben lakók számára fog világszínvonalú sportolási, rekreációs, illetve kikapcsolódási lehetőséget nyújtani.
A külső kerületeket összekötő zöldfolyosó kialakítására a kormány 14,5 milliárd forintot kíván fordítani.