Az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerint egyelőre nem okoz gondot az omikron-variáns az iskolákban, lapunknak azt írták, hogy eddig csak néhány intézményben kellett intézkedni a vírus miatt. A szülői, szakszervezeti tapasztalatok ugyanakkor másról árulkodnak.
Mint arról korábban beszámoltunk, pár nappal a negyedik hullám vége után hazánkba is megérkezett az ötödik. A korábbiaknál jóval gyorsabban terjedő omikron-variáns mellett a jelenség hátterében az ünnepek idejére időzített nagy családi összejövetelek állhatnak, de az sem elhanyagolható tényező, hogy a hosszabb téli szünet után a gyerekek január elején visszatértek az iskolába. Kerestük az Emberi Erőforrások Minisztériumát (Emmi) azzal kapcsolatban, hogy az elmúlt egy-két hétben hány intézményben, osztályban kellett intézkedni a koronavírus miatt, kérdésünkre a következőt válaszolták:
Jelenleg mindössze néhány intézmény egy-egy osztályában, illetve óvodai csoportjában van aktív tanügyi intézkedés.
Lapunk birtokába jutott ugyanakkor több olyan pedagógus, igazgató által küldött levél is, amely arról árulkodik, hogy a téli szünet után az oktatási intézményekben jelentősen megnőtt a koronavírussal fertőzött diákok, tanárok száma. Bár sok helyen támogatnák a digitális oktatást, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki Kormányinfón arról beszélt, hogy minden intézményben a személyes jelenlétre kell törekedni, ennek biztosítása érdekében pedig új szabályokat is hoztak.
A felső tagozatban már bevált gyakorlatot kiterjesztjük az alsó tagozatra is, hiszen most már ők is kaphatnak oltást. Ez azt jelenti, hogy ha egy osztályban megbetegedés van, akkor a karanténkötelezettség időtartama öt napra csökken, de ez a kötelezettség csak azoknál áll fenn, akik oltatlanok. Az iskolai oktatásnak folyamatosnak kell lennie, személyes jelenlét mellett
– jelentette ki Gulyás Gergely, hozzátéve, hogy amennyiben a technikai feltételek adottak, az oltatlan, karanténban lévő diákoknak az oktatás online is közvetíthető.
Ennek bizonyára sokan örülnek, Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke épp a napokban beszélt arról lapunknak, hogy vannak olyan tanulók, akik a rugalmatlanságok miatt már komoly lemaradásban vannak.
Tudunk olyan nyolcadikos diákokról, akik már egy hónapja otthon vannak úgy, hogy közben nem jutnak oktatáshoz. Ennek oka, hogy itthon a hibrid oktatás – amikor a pedagógus online és offline órákat tart vegyesen – még gyerekcipőben jár, ráadásul a kormány nem is engedi
– mondta korábban Totyik Tamás.
Egy budai gimnáziumban tanuló tizedikes diák édesapja szintén arról mesélt lapunknak, hogy lánya iskolájában a napokban jelentősen megugrott a koronavírussal fertőzött tanulók száma. Mint kiderült, ebben az intézményben úgy kezelték a helyzetet, hogy megkérték a tanulókat, önköltségen teszteltessék magukat, és másnap csak az menjen iskolába, aki negatív eredményt mutat.
„Ez egyszer talán még belefér, de ha minden egyes megbetegedésnél ez lesz a kérés, annak nem fogunk örülni. Biztos vagyok benne, hogy sok család nem is tudja ezt vállalni, főleg ott, ahol több iskoláskorú gyerek van” – mondta lapunknak az édesapa.
A pedagógus-szakszervezetek is folyamatosan nyomon követik, hogy járványügyi szinten mi helyzet az iskolákban, a PDSZ szerint az elmúlt napokban rengeteg kolléga jelezte, hogy sok a hiányzó.
A szülők egy része már azt is kérdezte, hogy miért nem követelünk általános digitális oktatást, míg mások éppen attól tartanak, hogy hamarosan bevezetik. Mindez arra utal, hogy valóban sok a fertőzött diák. Szerencsére az általuk mutatott tünetek kevésbé súlyosak, így viszont nem kizárt, hogy az esetek egy jelentős részére fény sem derül. Ezért javasoltuk korábban, hogy legyenek rendszeres tesztelések – természetesen ne a családok terhére –, de hiába
– mondta lapunknak Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) országos választmányi tagja.
(Borítókép: Sean Gallup / Getty Images)