A Lánchíd felújítása során a híd teljes önsúlya mintegy 15 százalékkal csökkent, miután az elöregedett vasbeton pályát könnyebb, úgynevezett ortotróp acélszerkezetre cserélték.
A mai napon fontos mérföldkövéhez érkezett a 173 éves Lánchíd története. Miután tovább már nem volt halasztható Budapest legrégebbi hídjának felújítása, tavaly március 17-én lezárták a forgalom elől, és megkezdődött a teljes körű rekonstrukció. Arról, hogy pontosan mi is történt az azóta eltelt időben, a munkát megrendelő Budapesti Közlekedési Központ adott tájékoztatást az Indexnek.
A kivitelező fővállalkozó A-Híd Zrt. szakemberei még a teljes lezárás előtt, illetve a lezárást követően kiépítették az ideiglenes és a felújítást kiszolgáló infrastruktúrát, elbontották az elöregedett vasbeton pályát és egyedileg gyártott acélelemekből újjáépítették a közúti pályalemezt, amit korrózióvédelemmel és szigeteléssel láttak el, majd leaszfaltoztak. Ugyanígy jártak el a vasbeton gyalogosjárdákkal is.
A felújítás során a híd teljes önsúlya mintegy 15 százalékkal csökkent, ez annak köszönhető, hogy az elöregedett vasbeton pályát könnyebb, úgynevezett ortotróp acélszerkezetre cserélték.
Ez a régi és az új szerkezet „együttdolgozása” szempontjából hasznos, mivel így a híd tartószerkezetének kisebb súlyt kell elviselnie.
Amit nem cseréltek ki, azt helyben javították, így a megmaradó acélszerkezeteket és a láncokat (a pályaszint felett és a lánccsatornákban, valamint a föld alatti lánckamrákban). A hídfőkben lévő, kiszélesített gyalogos-aluljárók jelenleg szerkezetkészek és lezárult a a rozetták, kőoroszlánok, illetve a pesti oldal zászlótartó bástyák kőfelületeinek restaurálása is.
Az új, de korhű kandeláberek világításáról az elmúlt héten kisebb vita bontakozott ki, a BKK most megerősítette, hogy korszerű és energiatakarékos LED-technológiás közvilágítást építettek ki. A híd díszvilágítása – a közvilágításhoz hasonlóan – korszerű, LED-technológiával működik majd. Csak a füzérvilágítás 1180 darab világítótestből áll majd. A változtatható színű díszvilágítást azonban csak 2023-ban szerelik fel, tehát csak a felújítás végére készül el, és az üzemnaptárnak megfelelően kapcsolódik majd be.
További érdekesség, hogy a munkavégzés még a Duna medrében is folyt, teljes körű fém-, lőszer- és roncsmentesítést hajtottak végre.
A felújítás során a híd – vagyis az útpálya és a járdák – szélessége nem változott. A figyelmes szemlélő számára azonban van néhány részlet, ami feltűnhet. A műemlékvédelmi hatóság az első világháború során teljesen átépített hidat tekintette alapnak. A legszembetűnőbb változtatás ebben a tekintetben a háromágú kandeláberek visszaépítése, de a láncok és híd acélszerkezetének színe is megváltozott, kékesszürke árnyalatot kaptak éppúgy, mint a kandeláberek és a pilont díszítő fémöntvények.
A legnagyobb meglepetést az okozta a rekonstrukció során, hogy az acélszerkezetek pályaszint alatti, korábban takarásban lévő részei a vártnál rosszabb állapotban voltak. Csak a bent maradó acélszerkezeten több mint 3400 hibahelyet kellett aprólékos munkával kijavítani. Ezeket a nem várt problémákat végül megoldották, a Lánchíd felújítása mindezzel együtt is költségkereten belül, ütemterv szerint halad. November 12-én végezték el a híd próbaterhelését, amelyben 24 darab húsztonnás teherautó vett részt.
Amint arról beszámoltunk, péntek délutántól az ideiglenes forgalmi rend szerint csak a BKK járatai, a taxik, a kerékpárosok, a motorkerékpárokkal és a segédmotoros kerékpárokkal közlekedők vehetik birtokba a hidat. Az egyéni gépjárművel közlekedőket behajtani tilos tábla figyelmezteti erre.
Egyelőre itt tartunk, de a Lánchíd teljes rekonstrukciója még koránt sincs készen. A jövőre elkészülő feladatrészek között is lesz még szembetűnő fejlesztés, például a hídfőkben lévő gyalogos-, illetve gyalogos-kerékpáros aluljárók átépítése, azok ugyanis tágasabbak lesznek a korábbiaknál. Jövőre egy gyalogos-átkelőhelyet is kialakítanak majd a pesti hídfő északi és déli járdája között.
A Clark Ádám téri körfogalom – forgalmi szempontból – már november végére elkészült, az ismert formáját kitöltő virágágyásba egyelőre a növényzet visszatelepítéséhez szükséges humusz került vissza. December elején elkezdték az öntözőrendszer kiépítését, a növényzet telepítését, valamint a gyepszőnyeg terítését is.
A kivitelezést végző A-Híd Zrt.-nek a BKK eddig nettó 13,479 milliárd forintot utalt át, amely után a közlekedésszervezőnek még áfafizetési kötelezettsége van a magyar állam felé. A teljes projekt bruttó 26,7 milliárd forintba kerül, ez a kivitelezési díjból, a tartalékkeretből, a műszaki ellenőri díjból és a várhatóan 5,2–5,4 milliárd forintos áfabefizetésből tevődik össze.
A fővállalkozási szerződésben rögzített vállalkozási díj nettó 18,744 milliárd forint plusz a 10 százalékos tartalékkeret. A hátralévő teljes kifizetés függ a tartalékkeret felhasználásának mértékétől. A BKK ugyanakkor azt is jelezte, hogy
a kormány által megígért támogatási szerződés megkötésére és a támogatási összeg folyósítására a mai napig nem került sor,
így azt sem tudták megmondani, hogy a lebegtetett 6 milliárdos támogatási összeg mikor érkezhet a főváros számlájára.
A Lánchíd a tervek szerint 2023 őszére nyeri vissza régi fényét, az átadás időpontja a végleges forgalomba helyezési engedély megszerzésétől függ.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)