A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy az Euronics áruházlánc egyes termékeit valótlan árkedvezményekkel reklámozta honlapján. A cég együttműködött a versenyhatósággal − elismerte a jogsértést, összetett kötelezettségcsomagot vállalt, és lemondott a jogorvoslatról –, amivel 1,2 millió forintra mérsékelte a kiszabott bírságot.
A nemzeti versenyhatóság az év elején indított eljárást a hazai Euronics áruházakat üzemeltető Vöröskő Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-vel szemben, a bolthálózat honlapján tavaly év végén hirdetett akciók jogszerűségét vizsgálva − tájékoztatta a GVH hétfőn az MTI-t.
Az eljárás feltárta, hogy egyes termékek eredetiként megjelölt árait az áruházlánc korábban nem alkalmazta huzamosabb ideig, így azok nem minősültek az adott termékek jellemző árainak. Az ezekhez képest feltüntetett, valójában valótlan megtakarítás ígérete ezért megtévesztette a fogyasztókat.
Az áruházlánc üzemeltetője az eljárás során együttműködött a versenyhatósággal: elismerte a jogsértést, lemondott a jogorvoslat lehetőségéről, és többelemű kötelezettségcsomagot vállalt a jövőbeli jogsértések elkerülése, illetve a fogyasztói tudatosság erősítése érdekében. Az áruházlánc a honlapján fogja felhívni a figyelmet a legfontosabb fogyasztóvédelmi tudnivalókra, illetve az internetes kereskedelem rejtetten tisztességtelen, úgynevezett „sötét mintázatú” gyakorlatainak veszélyeire.
A GVH versenytanácsa tekintettel volt arra is, hogy a jogsértő árfeltüntetés az eljárásban csak néhány termék esetében, pár napig tartó időszakra nyert bizonyítást. A hatóság mindezek figyelembevételével 1,2 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásra.
A hatóság emlékeztet arra is, hogy a megtévesztő árfeltüntetések, illetve a későbbi akciós hirdetést szolgáló, pár napos „felárazások” felszámolására új, uniós szintű szabályozás lépett életbe május végétől. E szabályok alapján − amelyek az Euronics kérdéses akciói idején még nem voltak érvényben − a kereskedőnek árcsökkentés feltüntetésekor eredeti árként (fő szabály szerint) a megelőző legalább 30 napos időszak legalacsonyabb árát kell megjelölnie.
Az új szabályok alkalmazásának elősegítésére a GVH oktatóvideóval támogatja a kereskedőket a jogszerű árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatban azért, hogy a fogyasztók könnyebben mérlegelhessék az ígért kedvezményeket – tájékoztatott a versenyhivatal.