Április 12-én kezdi tárgyalni az Országgyűlés azt a törvényjavaslatot, amely az elérhetőbb fogyasztóvédelem érdekében kívánja módosítani a korábbi szabályozást. A kormány új fogyasztóvédelmi politikája, amelynek mottója a „cselekvő fogyasztóvédelem” lett, főként négy területre fókuszál: a gyermekvédelemre, a digitális fogyasztóvédelemre, a védelem elérhetővé tételére és az egységes joggyakorlat kialakításának támogatására.
Hazánkban bármilyen fogyasztóvédelmi probléma esetén a fogyasztóvédelmi hatósághoz lehet fordulni, amely megvizsgálja a vállalkozás piaci magatartását. Egyedi panasz esetében viszont a békéltetőtestület jár el, azaz a fogyasztóvédelmi hatóság ilyenkor átteszi a kérelmező ügyét a békéltetőtestülethez.
A fogyasztóvédelmi hatóság a kormányhivatal, jellemzően az illetékes megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi (fő)osztálya. A hatóság ellenőrzi többek közt a megtévesztéssel kapcsolatos ügyeket, a forgalmazott termék minőségére, összetételére, csomagolására, a fogyasztók tájékoztatására vonatkozó rendelkezések betartását. Ha a hatóság az ellenőrzés eredményeként megállapítja, hogy a vállalkozás a jogszabályban, illetve hatósági döntésben foglalt előírásokat megsértette, határidő megállapításával felhívja a figyelmét a jogszabálysértésre.
Ha a hatóság fogyasztóvédelmi rendelkezés megsértését állapítja meg, az eset lényeges körülményeinek figyelembevételével és az arányosság követelményének szem előtt tartásával az alábbi jogkövetkezményeket határozhatja meg:
A fogyasztóvédelmi hatóság minden esetben bírságot szab ki, ha
A fogyasztóvédelmi bírság összege 15 ezer forinttól a százmillió forintot meghaladó éves nettó árbevétellel rendelkező vállalkozás esetében az éves nettó árbevételének 5 százalékáig, de legfeljebb 500 millió forintig, illetve a fogyasztók széles körének testi épségét, egészségét sértő vagy veszélyeztető, továbbá a fogyasztók széles körének jelentős vagyoni hátrányt okozó jogsértés esetén legfeljebb kétmilliárd forintig terjedhet.
Ha a fogyasztónak vásárlással kapcsolatban kifogása merül fel, és nem tudja a vállalkozással rendezni, békéltetőtestülethez fordulhat. Hazánkban 24 éve működnek a békéltetőtestületek.
A békéltetőtestület egyezséget próbál meg létrehozni a fogyasztó és a vállalkozás között, ennek hiányában pedig dönt az ügyben.
A vásárló csak egyedi jogvitájával fordulhat a testülethez, más ügyben (például megtévesztés vagy minőségi kifogás esetén) átteszik a panaszt a fogyasztóvédelmi hatósághoz.
A békéltetőtestület nem más, mint a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák által működtetett független testület. Hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése. Az érintett vállalkozásnak együttműködési kötelezettsége van, ami azt jelenti, hogy köteles a meghallgatásra válasziratot benyújtani, illetve a cég képviselőjének megjelenni, mert ellenkező esetben fogyasztóvédelmi bírságot szab ki rá a fogyasztóvédelmi hatóság.
A békéltetőtestületi eljárás megindításának feltétele, hogy a fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül kísérelje meg a panaszügy rendezését. Csak ennek sikertelensége esetén adható be kérelem a békéltetőtestülethez, amely négyféle határozatot hozhat:
Fontos garanciális szabály: a békéltetőtestületi döntés nem érinti a fogyasztónak azt a jogát, hogy igényét bírósági úton érvényesítse.
E tudnivalók előrebocsátása után nézzük meg, merre kívánja továbbfejleszteni a kormány a fogyasztóvédelmet. Varga Judit igazságügyi miniszter a napokban nyújtotta be a parlamenthez Az elérhetőbb fogyasztóvédelem érdekében szükséges törvények módosításáról szóló törvényjavaslatot, amelynek vitáját április 12-én kezdik meg a képviselők.
A törvényjavaslat célja a békéltetőtestületek hatékonyságának és elérhetőségének növelése. A kormány új fogyasztóvédelmi politikájának mottója a „cselekvő fogyasztóvédelem” lett, ami egyszerre jelenti a jogsértésekkel szembeni fellépés és az önkéntes jogkövetés előmozdítását.
Ez az új fogyasztóvédelmi politika négy fő területre fókuszál:
A módosítás egyik leglátványosabb eleme, hogy a békéltetőtestület előtt az online meghallgatás válik fő szabállyá, amely a jogalkotó szándéka szerint a fogyasztóknak, a vállalkozásoknak és a békéltetőtestületeknek is hatékonyabb eljárást tesz lehetővé.
Szintén jelentős változásnak ígérkezik, hogy
a kétszázezer forint alatti ügyekben alávetési nyilatkozat hiányában is kötelezést tartalmazó határozat hozható.
Törvényi szintre emelik a paritás elvét, amely alapján a fogyasztóvédelemért felelős miniszter a tagok kiválasztásakor gondoskodik arról, hogy a fogyasztói és vállalkozói oldal képviselői egyenlő számban kerüljenek a testületekbe. A békéltetőtestületi elnököket a területileg illetékes kamara által lefolytatott pályázat alapján a fogyasztóvédelemért felelős miniszter választja ki.
Bővítik az ügyintézési helyeket. Így a vármegyeszékhelyeken kívül a megyei jogú városokban (Baján, Esztergomban, Érden, Dunaújvárosban, Hódmezővásárhelyen, Nagykanizsán és Sopronban) is lehetőség lesz személyes meghallgatásra.
(Borítókép: Varga Judit. Fotó: Kaszás Tamás / Index)