Index Vakbarát Hírportál

Magyar közélet 2023: verbális abúzus, tettlegesség, bocsánatkérés

2023. június 12., hétfő 07:17

Tősér Ádám, a – többszörösen díjnyertes – Blokád című film rendezője fellökte a Népszava újságíróját, Csákvári Gézát a Magyar Mozgókép Fesztivál hivatalos eseményén pénteken, majd náci g*cinek nevezte őt. Tősér az Indexnek megindokolta tettét és vállalta a következményeket, valamint bocsánatot is kért. Csákvári Géza közölte, remélte, hogy a díjátadón nyíltan elítélik az erőszakot, ez azonban nem történt meg. Közben vasárnap este kiderült: Tősér Ádám telefonon felhívta Csákvári Gézát is, és bocsánatot kért tőle. Összefoglaltuk a történteket.

A Népszava a hétvégén számolt be arról, hogy újságírójuk, Csákvári Géza meghívott vendégként vett részt a Magyar Mozgókép Fesztivál hivatalos eseményén, a díjgála előtti napon. A lap szerint Csákvári a filmes fesztivál résztvevői számára tartott bulin éppen a mosdó felé tartott, amikor egy onnan távozó férfi olyan erővel meglökte, hogy a földre került.

A Népszava arról írt, hogy

A TÁMADÓ ÜVÖLTENI KEZDETT, TÖBBEK KÖZÖTT LENÁCIZTA MUNKATÁRSUKAT, ÉS KILÁTÁSBA HELYEZTE, HOGY „SZÉTVERI A POFÁJÁT”.

Később, az RTL Híradónak nyilatkozva Csákvári Géza úgy fogalmazott: a filmrendező szó szerint azt mondta neki, hogy „te náci g*ci”. Mint mondta, felállt, hogy jobban tudja védeni magát, a fenyegetőző férfi végül mégsem ütött.

Ökölbe szorított kézzel állt, hogy akkor ő most engem kioszt

– mondta az RTL-nek Csákvári Géza. Végül két filmrendező, Kocsis Ágnes és Szűcs Dóra nyugtatta meg, és húzta el magával a bántalmazás helyszínéről.

Az újságíró  korábban azt írta a történtekről: „Nem tudtam ez egészet mire vélni, nem ismertem fel a férfit. Megtudtam, hogy Tősér Ádám, a Blokád című film rendezője volt a támadó. Bár az indulatot és az erőszakot nem indokolhatja, a Blokád valóban nem tartozik az általam kedvelt és jónak vélt alkotások közé.” 

Hozzátette, „kurzusfilmnek tartom, nem egyedüliként, amelyben Göncz Árpád, a néhai köztársasági elnök a filmben hazaárulásra készül, más jelenetekben pedig egy fóbiák miatt szenvedő, bomlott elméjű művész paródiája, ami szimplán méltatlan ábrázolás és művészi interpretáció” – mondta.

Egy filmkritikus jogában áll, hogy véleményt formáljon egy-egy adott műről. Az újságíró szavaira az erőszak vagy a nyilvános becsmérlés nem lehet válasz. Még akkor sem, ha az alkotó nem nyugszik meg azzal a ténnyel, hogy nem kevesebb mint tizennégy kategóriában jelölték Magyar Mozgókép Díjra és nyilvánvalóan fontosabb neki, mit gondolnak a kritikusok

– fogalmazott Csákvári. A Népszava tettleges becsületsértés miatt hétfőn feljelentést tesz az ügyben.

Amikor Csákvári antiszemitának nevezte a Blokádot

2023 márciusában jelent meg Csákvári Géza Provokáció című véleménycikke. A filmkritikus az Európai Filmakadémiának és a Fiprescinek (Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége) is tagja. Több filmes nemzetközi zsűri szereplője, így a 14. Cottbusi Nemzetközi Filmfesztiválnak, a 25. Miami Nemzetközi Filmfesztiválnak, a 31. Torontói Nemzetközi Filmfesztivál, vagy a 3. Pécsi Nemzetközi Filmfesztiválnak.

A 2012-ben Az év népszabadságos újságírója díjjal kitüntetett filmkritikus ezt írta idén márciusban a Blokádról: 

A hatalmi cinizmus netovábbja volt, tavaly a történelemhamisító, egyik jelenetében nyíltan antiszemita Blokádot nevezni bármelyik másik magyar film helyett. Egy olyan díjra, melyet nyíltan és burkoltan liberális összeesküvésnek deklarál a konzervatív magyar. Sokáig nem értettem, mi a cél? Az, hogy az Inkubátor Program tehetségei ne jussanak el a második filmhez – pláne nemzetközi támogatásokkal? Hihetőnek tűnt. Miképpen az is, hogy – újfent naivan – egyesek azt gondolják, hogy a pocsék film nem az. Ám most, hogy az Inkubátor Programot államosították és itt is csak a rendszerbe beférő alkotások születhetnek meg innentől fogva a jövőben, lehullt a lepel: a cél a szimpla provokáció. 

Szemtanúk is voltak

Kovács Gellért filmkritikus is szemtanúja volt az incidensnek. Közösségi oldalán nyílt levelet írt a Magyar Mozgókép Fesztivál szervezőinek.

Érdeklődni szeretnék, hogy mikor terveznek állást foglalni annak fényében, ami tegnap este történt a fesztivál egyik hivatalos buliján. Amit Tősér Ádám, a Blokád rendezője tett (hogy mindenféle előzmény nélkül, váratlanul rátört, meglökte, és amikor földre került, szidalmazta Csákvári Géza kollégámat), milyen következményekkel jár az esti gálaest menetére nézve? A Blokád díjait ez befolyásolja? Mi tudnak: Tősér Ádám bocsánatkérésére mikor lehet számítani? És ha ez nem történik meg, szívesen látják a gálán?

– fogalmazott a kritikus.

Kovács Gellért az RTL-nek úgy nyilatkozott, szerinte Tősérnek érvekkel kellett volna alátámasztania, hogy miért tartja butaságnak azt, amit Csákvári írt. Hozzátette, „hülyén érzi magát, amiért azt kell elmagyaráznia, hogy különbség van a normális emberi kommunikáció, a vita és a fizikai erőszak között”.

A portál elmondása szerint hiába kereste a fesztivál szervezőit az incidens kapcsán, nem reagáltak kérdéseikre. 

Tősér Ádám vállalta a következményeket, és telefonon bocsánatot kért 

Az incidenssel kapcsolatban az Index megkereste Tősér Ádámot, aki lapunknak részletesen beszámolt tettének okáról, valamint beismerte, nem kellett volna meglöknie Csákvári Gézát.

Arra a kérdésre, hogy miért támadt rá az újságíróra, úgy válaszolt, szerinte Csákvári hazugságokat állított a filmről. „Ez az ember, akit nem neveznék újságírónak, talán inkább szélsőséges propagandistának, az egyik legsúlyosabb bűnnel, nyílt antiszemitizmussal vádolta meg a filmet és ezzel a Blokád összes alkotóját” – mondta.

Hozzátette, Csákvári „történelemhamisító, nyíltan antiszemita filmnek nevezte az alkotást”.

Ezzel megsértett engem is és alkotótársaim sokaságát. A kritika és a rágalmazás között jelentős különbség van, és az úr az említett írásában durván túllépte a kritikai műfaj adta szabadság határát. Egyszerűen hazudik, és azért hazudik, hogy ezzel egyfajta propagandát szolgáljon. Pedig, ahogy Csengey Dénes mondja: ha az antiszemitizmus nagy bűn, mert az, akkor az antiszemitizmussal való alaptalan vádaskodás ugyanakkora bűn, és ugyanolyan ítélet alá kell hogy essék.

 – mondta. Arról is beszélt, sosem verekszik, de szenvedélyes és temperamentumos ember, ami viszont a munkájában előnyére válik. Tősér Ádám közölte, „ha jogi eljárás indul, vállalom a tettem következményeit. Valóban nem kellett volna meglöknöm”.

Hozzátette, a másik következmény pedig az, hogy „ebből az esetből talán sokak számára egyértelművé válik egy jól ismert taktika, miszerint ha a kritikusok egy alkotás igazságával kapcsolatban kifogynak a szakmai érvekből, rögtön előrántják az antiszemitizmus-kártyát. Ez pedig bűn.”

Tősér szerint a sajtó egy része koncepciózusan szeretné a szakmát, azon túl pedig az egész társadalmat megosztani, de ő és kollégái ideológiától függetlenül együtt dolgoznak és szurkolnak egymás sikereinek. „Ez a célunk, nem csak szakmán belül. Akár tetszik bizonyos embereknek, akár nem, a Blokád történelmileg pontos, és ami ennél is fontosabb, egyfajta szellemi híd ideológiák és korosztályok között” – mondta. Arra a kérdésre, hogy a békéhez hozzátartozik-e a lökdösődés, úgy felelt, „a bűnös hazugságok miatt ért hozzá az újságíróhoz, de sajnálja, hogy így tett” – mondta a rendező az Indexnek adott interjúban.

Azóta vasárnap egy újabb fejlemény volt az ügyben. Az RTL ugyanis arról is beszámolt, hogy értesülésük szerint 

Tősér Ádám vasárnap felhívta Csákvári Gézát, és bocsánatot kért tőle.

A Blokád tarolt a díjátadón

Csákvári a pénteken történt incidens után elment a szombati díjkiosztó ünnepségre, ahol a Blokád című film hét kategóriában vitte el a díjat az idei Magyar Mozgókép Díj-gálán Veszprémben. 

A legfontosabb kategóriában, a legjobb nagyjátékfilmek közül a Blokádot választotta ki az öttagú zsűri. Ezért a filmért vehette át Seress Zoltán a legjobb férfi főszereplőnek, Tóth Ildikó pedig a legjobb női mellékszereplőnek ítélt elismerést. Görgényi Réka a maszkért, Makk Lili a vágásért, Nagy András az operatőri munkáért, Köbli Norbert a forgatókönyvért kapta meg a legjobbnak járó díjat.

Csákvári Géza az RTL-lel utóbb azt is közölte: remélte, hogy a díjátadón nyíltan elítélik az erőszakot, ez azonban nem történt meg.

Verbális abúzus?

Az ügyben megszólalt Csőre Gábor színművész is, aki a Blokád című filmben Kónya Imrét alakította: 

Hogy bűn-e fellökni egy másik embert? Természetesen az, de vajon a verbális abúzus nem bűn-e, az, ha a valaki felelőtlenül ír le dolgokat, sértő, valótlan állítással minősíti egy másik ember többéves munkáját?

A színész azt is hozzátette: „Csákvári egy Facebook-poszt szintjére süllyedt ezekkel a mondataival, de Ádám, aki egyébként azóta bocsánatot kért, sem reagált jól. Persze, az is kérdés, hogyan védekezhetne másképpen?”

(Borítókép: Tősér Ádám rendező beszédet mond, miután átvette a legjobb játékfilmnek járó díjat a Blokád című alkotásáért a Magyar Mozgókép Fesztivál díjátadó gáláján a Veszprémi Petőfi Színházban 2023. június 10-én. Fotó: Vasvári Tamás / MTI)

Rovatok