Mohácsnál egy újabb híd épülhet a Dunán. Lázár János építési és közlekedési miniszter nemrég engedélyezte, hogy kiírják a tendert a beruházásra.
Még évekkel ezelőtt vetődött fel, hogy szükség lenne Mohácson egy Duna-hídra. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter még 2020 őszén beszélt arról, hogy egy új hidat akarnak építeni a Dunára Mohácsnál.
Akkor még úgy számoltak, hogy a kivitelezés akár másfél-két éven belül meg is kezdődhet. A tervezési fázis azonban a vártnál sokkal tovább tartott, ugyanis a terveket csak idén év elején hagyták jóvá.
Az utóbbi hónapokban olyan híresztelések is megjelentek, hogy a – becslések szerint nagyjából százmilliárd forint értékű – beruházás esetleg parkolópályára kerülhet. Most viszont az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közölte a Világgazdasággal, hogy nem így van. Közlésük szerint a projekt már rendelkezik a feltételes kivitelezési közbeszerzési eljárás megindításához szükséges miniszteri döntéssel,
vagyis Lázár János miniszter jóváhagyta a programot.
Ezáltal a miniszter engedélyezte, hogy kiírják a tendert a beruházásra. Ezzel együtt vannak még kérdőjelek a projekttel kapcsolatban, ugyanis a finanszírozását az uniós helyreállítási alap biztosítaná, amelyet Magyarország még mindig nem kapott meg.
Orbán Viktor miniszterelnök februári évértékelőjén is utalt arra, hogy valóban meg akarják építeni a hidat. Azt mondta, hogy a keleti országrészt fel akarják zárkóztatni, egyesíteni akarják „Hunniát és Pannóniát”, és e cél érdekében hamarosan a mohácsi híd építését is megkezdik.
Pávkovics Gábor mohácsi polgármester korábban, a városi tv-ben azt mondta: ha 2023 első negyedévében kiírják a közbeszerzést, akkor az még az idén véget érhet, és 2024-ben megkezdődhet az építkezés, a mohácsi csata 2026-os, 500. emlékévére pedig el is készülhet a híd. Ebben már most látszik némi csúszás, de talán még nem behozhatatlan mértékű a késés.
A Világgazdaság szerint a mohácsi híd megépítését már nagyjából harminc éve tervezik (a városban jelenleg csak komppal lehet átkelni a Dunán). A megépülő híd azonban nem csak a helyieknek segítene, hanem egy nagyobb úthálózat része lenne: összekötné az 51. főútat az M6-os autópályával, és segítene a déli határ közelében lévő városok összekötésében.
A híd a tervezői szerint egy 750 méter hosszúságú, 18 ezer négyzetméter felületű, 2x2 sávos, hármas tagolású és acélszerkezetű építmény lehet. A szerkezeti magasság 2,75 méter, az ívtartó magassága a pályaszint felett pedig 37,62 méter. Helyet kapna még egy egyoldali, kétirányú kerékpárút a híd déli oldalán, amely az EuroVelo kerékpárút-hálózat részévé is válna.