Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes szerint nem jó irány a külföldi munkaerő alkalmazása, emiatt a fővárosi tulajdonú cégeknél ezt teljes mértékben ki fogják zárni. A főpolgármester-helyettes arra a felvetésre reagált, amely szerint a BKK-járatokon a Fülöp-szigetekről érkező buszsofőröket alkalmaznának.
A várospolitikus szerint ez szembemegy a fővárosi és a szélesebb értelemben vett társadalompolitikai célokkal, és ezáltal lemondunk a potenciális hazaimunka-erőtartalékról – írja a Népszava. Korábban felmerült, hogy a Fülöp-szigetekről toboroz buszsofőröket a BKK külsős szolgáltatója, a fővárosban 450 buszt üzemeltető ArrivaBus Kft.
A BKV esetében szóba sem jöhet külföldi munkavállalók foglalkoztatása. Külsős szolgáltató esetén, ahol nem a főváros a munkáltató, szigorúan számon fogják kérni az üzembiztonsági és utastájékoztatási követelmények betartását
– figyelmeztette a BKK szerződéses partnerét Kiss Ambrus, hozzátéve, hogy nem az utasoktól várják el a kielégítő kommunikációhoz szükséges nyelvtudást. A főpolgármester-helyettes álságosnak tartja, hogy a kölcsönzött munkaerő alkalmazása esetén nem gyengülnek a munkavállalói jogok és a lépésnek nincs bérleszorító hatása, hiszen alternatív foglalkoztatási keretek és bérezési rendszer jön létre.
Kiss Ambrus arra a lehetőségre, hogy kölcsönzött munkaerő nélkül esetleg nem lesz elég buszvezető, úgy reagált, hogy a vállalkozó szerződésben vállalta a szolgáltatás üzemeltetését, így utólag nem állhat elő azzal, hogy nincs hozzá elég munkavállalója.
Már képzik az ázsiai sofőröket, novembertől a fővárosi buszokon a BKK egyik külső szolgáltatójának alkalmazásában tűnhetnek fel.
A fővárosi közösségi közlekedésben mindennapossá vált a sofőrhiány, sőt, világszintű jelenség. A szolgáltatás folytonosságának biztosításához a toborzó kampány részeként októberben 20 Fülöp-szigeteki járművezető kezdi meg a képzési programot, de leghamarabb 2024 januárjában állnak munkába. Gondosan kiválasztott vonalakon, angol nyelven beszélő diszpécserek támogatása mellett teljesítenek majd szolgálatot. A célunk az, hogy továbbra is biztosítsuk a budapesti buszközlekedés zavartalan ellátásában vállalt feladatunkat
– írta az Arriva, akik szerint ugyanakkora bért kapnak a külföldi munkavállalók, mint a magyarok. Úgy látják, hogy a Fülöp-szigeteki sofőrök azért jönnek ide, hogy támogassák Budapest közlekedésének zavartalan működését.