Index Vakbarát Hírportál

Úgy tömik a magyar politikusok Zuckerberg zsebeit, mintha nem lenne holnap

2023. október 12., csütörtök 19:21

Egy hónap alatt a miniszterelnök posztjainak hirdetésére költötték a legtöbbet a Metánál, de nem sokkal marad el a második helyezett, aki némi meglepetésre még saját pártelnökénél is hatvanhatszor több pénzt fordít reklámra. Az egyik legnagyobb követőtáborral rendelkező politikus pedig csak szerényen költ.

Nagyjából egy hónapja rajtolt az őszi politikai szezon Magyarországon: a startot rendszerint a szeptember eleji politikai találkozókhoz – mint amilyen egyfelől a hagyományos kötcsei piknik, másfelől az idén megrendezett SzázSzó volt –, illetve az első kormányülésekhez igazítják. Orbán Viktor miniszterelnök is szeptember 13-án posztolt arról, hogy összeült a kormány, indul az őszi szezon.

Ennek apropóján az Index összegyűjtötte a két legnépszerűbb közösségi oldalt tulajdonló Meta adatait, megnézve, hogy az elmúlt harminc napban pontosan mennyit költöttek Facebook- és Instagram-hirdetésekre a politikusok, politikai pártok és esetleg önkormányzatok. A top 30-as listán a 150 ezer forint feletti költéseket vettük számba. A listán ugyanakkor nem szerepelnek a politikai hirdetéseket közzétevő médiumok és civil szervezetek. 

A legnagyobb költők

Ahogyan az Index sorozata, aLájkok Ligája is mutatja, kétség sem fér a legtöbb közösségi oldalon Orbán Viktor első helyéhez, a Facebookon például több százezret ver a második legnépszerűbb politikusra. Ez az előny persze nem ingyen jön, az elmúlt harminc napban a legtöbbet költő magyar politikus ugyanis nem más volt, mint maga a kormányfő. A Meta hirdetési adatai szerint Orbán Viktor 105 hirdetésére összesen több mint 4,7 millió forintot költött pártja. A kormányfő hirdetéseiben legtöbbször egyébként a nyugdíj, az anyaság és Brüsszel jött elő az elmúlt harminc napban. 

A népszerűek visszafogottak

Érdekesség, de a második legnagyobb Facebook-követőtáborral rendelkező politikus, Jakab Péter és pártja mindössze 49 ezer forintot költött hirdetésekre, így meg sem közelítette a top 30-as mezőnyt. A negyedik legnagyobb tábort felmutatni tudó Márki-Zay Péter pedig „saját zsebből” költekezett, 207 ezer forintot utalt a Metának.

Orbán Viktor után, nem sokkal lemaradva érdekes módon nem egy miniszterelnök-jelölt következik, még csak nem is pártelnök: a második legtöbb pénzt a közösségi médiában Donáth Anna, a Momentum EP-képviselője költötte. Donáthra mind a pártja, mind pedig saját maga komoly összegeket fordított: összesen 3,9 millió forintért pörgettek 35 hirdetést az elmúlt egy hónapban.

Furcsa mód a párt annyira nyomja Donáthot, hogy közben az elnök-frakcióvezetőre, Gelencsér Ferencre alig költenek: az ő bejegyzéseit mindössze 60 ezer forintért hirdették.

Azaz Donáth Anna mintegy hatvanhatszor több reklámköltséggel számolhatott szeptember közepe óta, mint saját „főnöke”. 

A dobogó harmadik fokán az LMP társelnöke, Ungár Péter áll, 1,8 millió forintért hirdették meg a bejegyezéseit, amelyek a többiekével ellentétben nem egyszerű politikai szlogenek vagy egymondatos kiírások voltak, hanem hosszabb üzenetek, választóknak, politikusoknak egyaránt. Az LMP másik elnökére, Schmuck Erzsébetre egyébként Ungár hirdetésösszegének töredékét, mindössze 48 ezer forintot költ a párt.

A pártoknál más a helyzet

A pártok közül a legtöbb pénzt – mármint magára a szervezet oldalára – a Demokratikus Koalíció költi, a pártüzeneteket 1,36 millió forintért reklámozták. Ennél valamivel kevesebbet költöttek Dobrev Klára oldalára (1,33 millió), illetve még kevesebbet Gyurcsány Ferenc pártelnökére (907 ezer forint).

A Momentum Mozgalom saját magára kereken 600 ezer forintot, az MSZP pedig 574 ezer forintot költött. Őket követi az LMP 392 ezer forinttal. A Jobbik 279 ezret, a Párbeszéd pedig 202 ezer forintot áldozott hirdetésekre.

Mivel Toroczkai László pártelnöknek törölték az oldalát, a Mi Hazánk elsősorban a másik két ismertebb politikusára, Dúró Dórára és Novák Elődre fordít a kasszából. Közülük is elsősorban Dúró kapja a legnagyobb hátszelet, aki még saját büdzséjéből is költ hirdetésekre. Érdekes, hogy a Facebookot és annak alapítóját, Mark Zuckerberget rendszeresen támadó párt és képviselői sem vetik meg, hogy pénzt utaljanak a Metának a hirdetési megjelenésért cserébe. 

Karácsonyra főleg a főváros költ

Bár a Fővárosi Önkormányzat elsősorban a Városháza posztjait hirdette meg 1,34 millió forintért, azért Karácsony Gergely oldalára is elköltöttek közel 600 ezer forintot. Sőt, a főpolgármesterre még párja, a Párbeszéd is ráköltött, 25 ezer forintért pörgették az egyik bejegyzését.

Név A hirdetést fizette Elköltött összeg (Ft) Hirdetések száma
Orbán Viktor Fidesz 4 741 925 105
Donáth Anna Momentum és saját költés 3 962 023 35
Ungár Péter LMP 1 881 194 69
Demokratikus Koalíció DK 1 366 389 132
Budapest Városháza Budapest Főváros Önkormányzata 1 341 199 107
Dobrev Klára DK 1 328 285 64
Európai Parlament Európai Parlament 1 226 885 61
Gyurcsány Ferenc DK 907 394 49
Dúró Dóra Mi Hazánk és saját költés 724 961 17
Karácsony Gergely Budapest Főváros Önkormányzata és Párbeszéd 608 431 21
Momentum Mozgalom Momentum 600 000 3
Magyar Szocialista Párt MSZP 574 865 35
Győrffy Balázs Saját költés 458 620 19
LMP LMP 392 950 16
Európai Bizottság Az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete 354 602 12
Lázár János Saját költés 315 384 7
Kocsis Máté Fidesz és a frakció 297 870 22
Dr. Keresztes László Lóránt LMP 279 908 40
Jobbik-Konzervatívok Jobbik 279 893 10
Hollik István Fidesz 260 857 14
Nobilis Márton Saját költés 255 122 51
Király Nóra Saját költés 251 071 39
Novák Előd Mi Hazánk 250 339 5
Hidvéghi Balázs Fidesz 245 855 4
Simicskó István KDNP-frakció 237 379 11
Márki-Zay Péter Saját költés 207 044 59
Párbeszéd - Zöldek Párbeszéd 202 089 20
Dr. Molnár Csaba DK 177 832 11
Dr. Molnár Krisztián Saját költés 153 916 23
Fidesz Budapest Fidesz Budapest 151 026 10

(Borítókép: Németh Emília / Index)

Rovatok