Az elmúlt hetekben az Index elsőként írt arról az orvosok, gyógyszerészek és páciensek között kialakuló konfliktusról, melynek középpontjában a kikeverős, úgynevezett magisztrális készítmények állnak. Most folytatódik az ügy, a patikák után a páciensek is sorra osztják meg a tapasztalataikat.
Mint arról korábban beszámoltunk, Novák Hunor gyermekgyógyász a közelmúltban arról posztolt a Facebook-oldalán, hogy hiába ír fel a pácienseinek kikeverős termékeket, azokat a patikák nem szívesen vagy egyáltalán nem készítik el. A szakember álláspontja szerint a gyógyszertárak anyagi okokból tagadják meg a receptek elkészítését, noha jogszabályi kötelezettségük okán ilyet nem tehetnének.
A gyermekorvos bejegyzése komoly felháborodást váltott ki a gyógyszerészek körében, sokan nyílt támadásként értékelték a figyelemfelhívást, de olyan hangok is megjelentek, miszerint az akció célja pusztán az volt, hogy ezzel a saját népszerűségét növelje.
Többek között így reagáltak a vádakra a patikákban dolgozó szakemberek, de érvként hangzott el a részükről az is, hogy „a magisztrális készítmények tömeges alkalmazása indokolatlan, idejétmúlt és hatástalan”, amellett, hogy az elkészítésért járó díjak „gyalázatosak”, mivel egy krém összeállításáért mindössze 200-300 forintot kapnak a gyógyszerészek.
A jelenlegi helyzetről azonban nemcsak a szakmának, hanem a pácienseknek is van mondanivalójuk.
Egyik olvasónk lapunknak küldött levelében arról írt, hogy allergiás, felső légúti betegségekre hajlamos apukaként különösen sok bosszúságot okozott neki a patikák hozzáállása, nemkülönben az orvosoké, akik sok esetben a hagyományos, dobozos gyógyszereket részesítik előnyben a magisztrális készítményekkel szemben, még akkor is, ha neki inkább az utóbbiak váltak be.
Ha talál is olyan orvost, aki felírja neki a terméket, ezután jön az újabb tortúra: a recept kiváltása.
Úgy véli, saját problémájánál lényegesen aggályosabb, hogy gyermekei születésénél az orvos által felírt lázcsillapító végbélkúpot is csak több nap után tudta beszerezni. Hozzátette: „Van ilyen dobozos kúp is, de azt vágni kell, kimérni – mindezt otthoni körülmények között – és egyben a gyógyszertár is elismerte, hogy drágább, mint a kikevert változat” – fogalmazott olvasónk, majd felidézte azt is, hogy a patikák jellemzően milyen indokokkal utasították vissza a gyógyszerek elkészítését:
Az édesapa jelezte azt is: volt, ahol elfogadható indokot kapott, miszerint a patika egyik gyógyszerésze allergiás a hatóanyagra, de amint beérkezik a másik, elkészíti az adott terméket. Az ígéretekkel összhangban másnap már mehetett is érte.
„Ezekből látszik, hogy van pozitív és negatív példa is. Az orvosok képzése, valamint a gyógyszertárak támogatása hatékonyabbá tehetné az orvoslást, és kevesebb antibiotikum fogyna. A kamara helyében arra tennék kísérletet, hogy próbáljanak meg kiváltani magisztrális termékeket, és ahol nem tudnak, ott szankciókkal érjék el a változást” – fogalmazott.
A napokban Novák Hunor is megosztott a Facebook-oldalán néhány páciens által írt beszámolót, íme néhány konkrét eset:
A Magyar Gyógyszerészi Kamara lapunk megkeresésére korábban arra hívta fel a figyelmet, hogy minden esetben érdemes megvizsgálni, mi áll az ellátás megtagadásának hátterében. Az MGYK álláspontja szerint amennyiben egy gyógyszertár pusztán jogszabályt sért, annak kell, hogy legyen következménye, de a visszautasítás sok esetben inkább objektív okokkal magyarázható, a rendszer ugyanis régóta finomhangolásra szorul. Arról, hogy milyen lépéseket tettek a változás érdekében, itt írtunk bővebben.
(Borítókép: Budapest Korona gyógyszertár 2007. január 15-én. Fotó: Beliczay László / MTI)