Index Vakbarát Hírportál

Vitézy Dávid újabb fontos részleteket árult el a Budapest-bérletekről

2024. január 5., péntek 13:09

„[…] a Fővárossal, néhány körben oda-vissza lealkudtuk a MÁV és a BKK egymással szembeni követeléseit, és megállapodtunk. Röviden: most ez nem sikerült, és ezért tartunk itt. A helyzet tehát világos: nincs más út, csak ha megállapodás születik a Főváros és a közlekedési minisztérium között” – írta bejegyzésében Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár.

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár végigvette, hogy ki és miért fizet a másiknak a Budapest-bérlettel kapcsolatban, és miről szólnak a megállapodások. Facebook-posztjában az alábbi megállapításokat tette:

Később arra is kitért, hogy ahhoz, hogy ez a feladatmegosztás hét éven át működjön, bonyolult pénzáramokban állapodtak meg a szereplők:

  1. Mivel az állam a főváros helyett rendelt meg helyi közlekedést, ezért valójában itt a főváros ruházott át feladatokat a miniszterre, és fizetett is azért vevőként, hogy ezek a buszok és HÉV-ek Budapesten belül közszolgáltatást látnak el. Ez indult 2016-ban 6,6 milliárd forintról, lett az utóbbi évekre 7,4 milliárd forint, és ennek a 8,6 milliárd forintra emeléséről szólt a tárca „utolsó ajánlata” a megjelent hírek, levelezések szerint. A megállapodás hiányával január elseje óta a megrendelői jogállások is tisztázatlanok. „Ez pedig messzebbre is vezet: valójában január elsejétől az állami oldal felhatalmazása is megszűnt Budapesten belül közlekedést szervezni, valójában visszaszállt a Fővárosra a HÉV-ek megrendelői joga, és egyúttal megszűnt a jogalapja annak, hogy a miniszter megrendelje a HÉV szolgáltatásait ezeken a budapesti szakaszokon.” Tehát a felek együttműködése nélkül a helyzetnek nincs jogszerű feloldása, ez egy elvi helyzet, amely a gyakorlatban megoldhatatlan.
  2. Mivel a BKK szedte be a jegybevételeket Budapesten és az agglomerációban is a MÁV-HÉV és a Volánbusz helyett, ebből a helyközi közlekedésre eső részt át kellett adnia.
  3. Mivel a BKK ellátta a fent felsorolt feladatokat, ezért neki is jár pénz a szolgáltatásaiért.

A bejegyzése végén arra a megállapításra jutott, hogy mivel ezek a tételek folyamatosan mozognak a jegybevételek, az energiaárak, az infláció és sok más tényező függvényében, természetes lett az elmúlt években, hogy minden évet elszámolási vitával zártak a felek. Emlékeztetett, 2022-ben még közlekedési államtitkárként az ő dolga volt a tárgyalások vezetése.

[…] a Fővárossal, néhány körben oda-vissza lealkudtuk a MÁV és a BKK egymással szembeni követeléseit, és megállapodtunk. Röviden: most ez nem sikerült, és ezért tartunk itt. A helyzet tehát világos: nincs más út, csak ha megállapodás születik a Főváros és a közlekedési minisztérium között. Lázár János mihamarabb üljön asztalhoz Karácsony Gergellyel, és állapodjanak meg – ez az egyetlen esély, hogy elkerüljük a rendszer teljes szétesését.

Majd posztját úgy zárta: „Sokévnyi munkám van abban, hogy a Budapest-bérlet létrejöjjön és megmaradjon. Éppen ezért, ha a megállapodás érdekében bármiben tudok a feleknek segíteni, örömmel megteszem.”

Egyre bonyolultabb az ügy

Ahogy azt korábban megírtuk, az Index birtokába került levelezés alapján, amely Draskovics Tibor, a BKK igazgatósági elnöke és Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója között zajlott, a 2020 óta változatlan, évi 7,4 milliárd forintos összeg helyett a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) 8,6 milliárd forintot kért a MÁV-HÉV és a Volánbusz Budapesten közlekedő járatainak ellentételezésére, amit a BKK nem fogadott el.

Emellett az ÉKM jelezte a BKK-nak, hogy idén a Fővárosi Önkormányzat nem kapja meg a törvény alapján neki járó 12 milliárdos állami tömegközlekedési támogatást.

2023. december 31-én lejártak a szerződések, és a Fővárosi Önkormányzat elveszítette jogát, hogy a HÉV és az agglomerációs Volán-járatok menetrendjét alakítsa, valamint megszűnt a közös Budapest-bérlet jogi alapja is.

Az ügynek több fejleménye is volt a napokban:

Pénteken az is kiderült, hogy a BKK vizsgálatot indít, hogy kiderítse, hogyan kerülhetett az Index birtokába az a levelezés, amelyet Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója írt a cég igazgatósági tagjainak. 

Walter Katalin szerint a cégnél azon dolgoznak, hogy a Budapest-bérlet megszűnése miatt érintett közlekedők a lehető legegyszerűbb módon juthassanak el A-ból B-be. A vezérigazgató az ATV Start című műsorában azt is elmondta: bízik abban, hogy az eddigi közlekedési struktúra nem ér véget március elsejével, és „elfogadhatatlannak” tartja ennek a lehetőségét.

Rovatok