Index Vakbarát Hírportál

Vitézy Dávid: A labda Lázár Jánosnál pattog

2024. január 29., hétfő 09:36

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár hétfőn reggel írta meg a közösségi médiában, hogy a budapesti teherforgalmi behajtási rendszer ügyében melyek lennének a szükséges intézkedések.

Karácsony Gergely főpolgármester a napokban a Facebookon számolt be arról, hogy a kormányhivatal feladatának érezte, hogy előírja a fővárosi önkormányzat számára egy 13 éve működő rendszer megváltoztatását, vagyis azt, hogy úthasználati díjjal tarthassák távol a teherforgalmat, a kamionokat a város belső útjaitól.

„Így 13 év után a kormányhivatal éppen most jön rá, hogy szerinte a főváros nem jogosult útdíjat előírni. Ha ezt hagynánk, visszaállna az a rend, amire talán sokan emlékeznek a városban: kamionsorok az Üllői úton és máshol” – fogalmazott a főpolgármester. Hozzátette, hogy ez nem fog megvalósulni, és a Fővárosi Közgyűlés elé olyan javaslatot terjeszt, hogy küldjék el a kormányhivatalt a bíróságra.

Vitézy Dávid erre reagálva hétfő reggel írta meg a Facebook-oldalán, hogy négy érdemi állítása van a budapesti teherforgalmi behajtási rendszer ügyében. Ezek a következők:

  1. Szerinte a mai rendszer hasznos és meg kell tartani. A lényege, hogy 15 korlátozott forgalmú és 11, a teherautóktól teljesen védett övezetet jelöltek ki, melyek a lakókat és a környezetet védik a túlzott városi teherautó-forgalomtól. Zónától függően 3,5, 7,5 vagy 12 tonnánál nagyobb tehergépjárművek csak behajtási engedéllyel, díjfizetés ellenében hajthatnak be. A díj tonnánként emelkedik, ezzel is ösztönzi a fuvarozókat a lehetséges legkisebb tehergépjármű használatára.
  2. A rendszer szerinte veszélyben van, de nem a Budapest-kormány-vita miatt. A fővárosi modellhez hasonló teherforgalmi behajtási rendszert több vidéki település is bevezetett, de a fuvarozók perei miatt a Kúria legalább több településen is megsemmisítette ezeket a szabályokat, a kormányhivatalok pedig minden önkormányzatot felhívtak arra, hogy szüntessék be a díjszedést.
  3. Szerinte ha a budapesti rendeletet is hatályon kívül helyeznék, az visszalépés volna, de az a drámai kép, amit a főpolgármester felvázolt, nem következne be. A főváros ugyanis közútkezelőként díjszedés nélkül bárhol bármilyen teherforgalmi korlátozást bevezethet díjszedés nélkül is táblákkal. Ugyanakkor a díjrendszer ösztönzőrendszerének eltűnése nem tenne jót Budapestnek.
  4. Véleménye szerint törvényt kell alkotni, így a „labda valójában Lázár János építési és közlekedési miniszter, illetve az Országgyűlés térfelén pattog”.

Rovatok