Február 1-től útdíjköteles a nehéz-tehergépjármű és a lakóautó, valamint az ilyen gépjárműből és az általa vontatott pótkocsiból, félpótkocsiból vagy másik útdíjköteles gépjárműből álló járműszerelvény – derült ki a Magyar Közlönyből. Az autóbuszok azonban áprilisig haladékot kaptak.
A kormány a veszélyhelyzetre való tekintettel változtatott az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló rendeletén.
A Magyar Közlönyben megjelent rendelet értelmében február 1-től útdíjköteles gépjármű a nehéz-tehergépjármű és a lakóautó, valamint az ilyen gépjárműből és az általa vontatott pótkocsiból, félpótkocsiból vagy másik útdíjköteles gépjárműből álló járműszerelvény.
Az úthasználati díj mértéke a gépjármű fajtája és műszaki adatai alapján a következőképpen meghatározott díjkategóriától függ:
Amennyiben a D2 vagy B2 díjkategóriába tartozó gépjármű U kategóriába tartozó pótkocsit vontat, a pótkocsira megváltandó jogosultság megváltható a vontató gépjárműre is. A vontatmány forgalmi rendszámára megváltott jogosultság nem keletkeztet úthasználati jogosultságot az azt vontató gépjárműre.
A rendelet arra is kitért, hogy az autóbuszokra megváltott jogosultság érvényessége 2024. március 31. napján 24 órakor abban az esetben is lejár, ha a megváltásakor hatályos rendelkezések alapján ezen az időponton túl is érvényes lenne.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium 2023 augusztusában terjesztette elő egy törvénytervezetben, hogy a teherautóknak külsőköltség-díjat kell fizetni, a rendszerbe pedig az autóbuszok is bekerültek. Így a buszoknak áprilistól nem kell e-matricát venniük, hanem a teherautókhoz hasonlóan kilométer alapú útdíjat kell fizetniük.
A buszok esetében az úthasználati jogosultság ára hetente 17 73 forint vagy havonta 25 150 forint, miközben az éves országos és éves vármegyei matricák értékesítése megszűnt, és a B2-es kategóriába sorolt autóbuszok esetében országos havi és 10 napos matricák vásárlására van lehetőség, amelyek érvényessége március 31-én lejár.
A legnagyobb buszos tapasztalattal rendelkező útdíjbevallási közreműködő cég, az i-Cell közleményében azt írja, hogy április 1-től kell csak a buszoknak használatarányosan fizetniük az útdíjat, mivel a fuvarozói érdekképviseletek kérésére a kormány elhalasztotta az új rendszer bevezetését.
A cég azt tanácsolja a vállalkozóknak, hogy a kéthónapos haladékot használják a fedélzeti eszközök mielőbbi beszerzésére, mivel januárra már hiány lépett fel a piacon.
Közleményükben azt írják, a kormány április 1-ig új díjstruktúrát dolgoz ki: az 5 tonna alatti és az 5 tonna feletti járműveket külön kategóriára bontják és várhatóan kevesebbet kell majd a kisebb személyszállító járművekért fizetni, mint azt eredetileg tervezték.
A január 31-én lejáró éves autópályamatricák helyett természetesen újat kell majd venniük erre a két hónapra. Ami viszont nem változik: a rendelet szerint az autóbuszok számára 2024. április 1-jétől élesedő új útdíjfizetési rendszer szerint már nemcsak a gyorsforgalmi-, hanem a főutak (jellemzően az egy- és kétszámjegyű főutak) használatáért is fizetniük kell a 9 főnél nagyobb személyszállító járműveknek, mégpedig annál többet, minél nagyobb a kibocsátott szennyezés – olvasható az i-Cell közleményében.