Karácsony Gergely főpolgármester szerint a hozzájárulási díj megszüntetése a városlakók életére lenne negatív hatással. Ezzel szemben Wintermantel Zsolt azt állítja, hogy a főpolgármester „megsértődött, és politikai ügyet csinál abból, ami nem is az”.
A Fővárosi Közgyűlés szerdán határozatban mondta ki, hogy nem ért egyet a teherforgalmi behajtási díj eltörlésére vonatkozó fővárosi kormányhivatali felhívással, mert álláspontja szerint a fővárosi önkormányzat jogosult volt a szabályozás megalkotására – írta meg az MTI.
A Karácsony Gergely jegyezte előterjesztést 17 igennel, 9 nem ellenében és 1 tartózkodás mellett fogadta el a testület.
„Budapest Főváros Kormányhivatala a főváros közigazgatási területén a teherforgalom közlekedésének szabályozásáról szóló 2011-es rendelet vizsgálata során megállapította, hogy jogszabálysértő annak a behajtási hozzájárulási díj megfizetését előíró, valamint a behajtási hozzájárulás költségtérítésére, továbbá a regisztrációs költségekre vonatkozó része” – állt a javaslatban. Ezért 2023. november 20-án hivatal törvényességi felhívással fordult a fővároshoz.
A kormányhivatal szerint a közúti közlekedésről szóló törvényben nincs felhatalmazás, ami „lehetőséget adna a helyi önkormányzatoknak arra, hogy a kezelésükben lévő közutak közlekedési célú használatáért rendeleteikben úthasználati díjfizetési kötelezettséget állapítsanak meg, illetve a közút fenntartása és üzemeltetése körében kiadható úthasználati engedély kiadását költségtérítéstől, illetve díjfizetéstől tegyék függővé”.
Ezt a kormányhivatal szerint a bírói gyakorlat is alátámasztja.
A hivatal szerint a Fővárosi Közgyűlésének nincs törvényi felhatalmazása úthasználati díj megállapítására, valamint nem jogosult a hozzájárulások kiadásával kapcsolatban sem költségtérítés, sem regisztrációs díj megfizetését előírni.
Budapest területén tizenöt éve működik a főispán által koncepcionálisan kifogásolt szabályozás, amelyre mindeddig érdemi törvényességi észrevételt a kormányhivatal nem tett. Három, különböző pártállású főpolgármester összesen négy önkormányzati ciklusa alatt nem jutott eddig eszébe a kormányhivatalnak, illetve a főispánnak kifogásolni a tehergépjárművek fővárosi forgalmát szabályozó jogintézményt – csak éppen most, a 2024-es önkormányzati választási kampányhoz közeledve tette ezt meg
– olvasható a javaslatban, amely szerint a városon belüli teherforgalom díjfizetéshez kötése önmagában is terhesebbé teszi az infrastruktúra ilyetén használatát.
„A budapesti teherforgalmi behajtási hozzájárulási díj megszüntetése a városlakók életminőségére és általában a fővárosi környezetre kirívóan negatív hatással lenne, ezt főpolgármesterként elfogadhatatlannak tartom” – szögezte le Karácsony Gergely. Szerinte a fővárosi önkormányzat kifejezett törvényi felhatalmazás nélkül is jogosult volt a szabályozás megalkotására, amit egyébként tizenöt éve nem vitatott senki.
Wintermantel Zsolt (Fidesz-KDNP) szerint a főpolgármester „ótvaros nagy hazugságot” terjeszt, amikor azt állítja, hogy a kormány kamionokkal akarja elárasztani Budapestet. A politikus nem vitatta, hogy a rendszer működött, és bár ő maga is tiszta lelkiismerettel, legjobb szakmai tudása szerint szavazta meg a rendeletet, de – mint mondta – „nem kell azon megsértődni”, ha a kormányhivatal felhívja a figyelmet a jogszabály hibájára, „nem kell ebből politikai ügyet csinálni”.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes úgy vélte, a táblák kihelyezése nem oldja meg a problémát, nem lehet általánosan tiltani a teherforgalmat, de az átmenő forgalmat meg kell akadályozni.
Karácsony Gergely zárszavában kiemelte: „a rendszer a budapestiek érdekét szolgálja, és a jelenlegi jogszabályok alapján is működőképes rendszer. Ha a Kúria másként dönt, akkor annak megfelelően fogunk eljárni”.