A fiatalok 40 százaléka lesz csak gimnazista, körülbelül 60 százalékuk a szakképzést választja a szakképzésért felelős helyettes államtitkár szerint. A gimnáziumi képzéssel mára azonos színvonalra került a technikumi oktatás, ahová már a háromszoros túljelentkezés átlagosnak számít. A szakember a képzéseket érintő változó világ által okozott kihívásokról is beszélt.
A technikumi szintű oktatás mára azonos színvonalú a gimnáziumi képzéssel – mondta Pölöskei Gáborné, a Kultúrális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkár az InfoRádió Aréna című műsorában kedden. Tíz fiatalból hat a szakképzést választja, az érettségi után a felnőtteknek rövidített, egyéni szakképzésre is lehetőségük van.
Nagyon fontos, hogy milyen képzett gyerekek jönnek, mennyire problematikusak; nagyon fontos kérdés, hogy a szakképzés csak a hátrányos helyzetű gyerekeknek szól-e, vagy egy lehetőség, és ezt a lehetőséget most már a jó tanuló gyerekek is meglátják, nyugodt szívvel engedik el a gyerekeket a szülők a szakképzésbe
– nyilatkozta a helyettes államtitkár. Szerinte pár éven belül elérhető, hogy pályaválasztáskor egy polcon legyen a gimnázium és a technikum, a legjobb technikumok, amelyekről egy listát is készítettek, bőven versenyben vannak még a legjobb gimnáziumokkal is.
„A legjobb technikumunk egy műszaki beállítottságú váci intézmény, ide 4,8-as átlag alatt nem került be gyerek legutóbb.”
Az, hogy egy intézménybe a befogadólétszámhoz képest háromszor annyian jelentkeznek, teljesen átlagosnak számít, de egyes helyeken tízszeres a túljelentkezés.
Azoknak, akik nem kerülnek be egyetemre, de az érettségijük már megvan, lehetőségük van kétéves képzésre, másfél évesre, és akár egyéni tanrendre gyakorlati idő beszámítással. Sikeres vizsga esetén oklevelet kapnak. A szakember kijelentette, ez már más rendszer, mint a korábbi OKJ: 175 alapszakmáról és szakmajegyzékes vizsgákról van szó. Jövőre OKJ-s képzés már egyáltalán nem is lesz.
Egy kétéves képzést tudunk ajánlani, van, ahol másfeleset, attól függően, hogy milyen típusú a szakma. Ha már felnőttekről van szó, és az érintett művelte már a szakmát, fel tudunk ajánlani egy majdhogynem egyéni tanrendet, a beszámítás rendszerét gyakorlatilag beépítettük már, ezzel is lerövidülhet a képzés. Egyre több ilyennel is találkozunk
– mondta.
A szakmára vágyó, érettségivel még nem rendelkező gimnazista korú fiataloknak azt javasolják, annak érdekében, hogy az érettségi és a szakmai vizsga ne essen egybe, próbáljanak meg előrehozott érettségi vizsgát tenni:
„tizenkettedikben megvan az érettségi, tizenharmadikban pedig a szakmai vizsga, akinek pedig nem felel meg az érettségije, még javítani is tud”.
A változásokat folyamatosan figyelik a tananyagok fejlesztésénél, így már a mesterséges intelligencia bevonása is szóba került, valamint állandó feladat, hogy az oktatókat és tanárokat a legújabb kihívásokra is felkészítsék.
Mindenképpen meg kell csinálni, mert különben lemaradunk. Születnek szakmák és tűnnek el. Van olyan, hogy egy-egy szakmára csak egy-egy gyereket képezünk, hogy maguk a kézműves szakmák ne vesszenek el. De például elektromos autózás területen három éve még nem volt technikus, nem volt képzés, tananyag sem. Lennie kell olyannak, aki megjavítja az elektromos autót, és még sorolhatnám
– mondta Pölöskei Gáborné. Az élet szerinte számtalan ilyen példát fog még produkálni, ezért is fontos, hogy a fiatalok olyan alapkészségeket sajátítsanak el, hogy „10-20 év múlva se jöjjenek zavarba, ha alkalmazkodni kell a változó világhoz”.