Az Átlátszó információi szerint – a BYD-gyár telephelyéhez kapcsolódó kisajátítások miatt – Szegeden több gazda is perre készül, mivel a földjeik elvesztése jelentős kárt okoz nekik. Az oknyomozó portál beszámol arról is, hogy a szegedi önkormányzat január végén szerződött a BYD-vel egy 300 hektáros területre. A városi önkormányzat cáfol, Nagy Sándor alpolgármester szerint Szeged nem nyerészkedik a földdel.
A gazdák kikérték a szerződést, amelyből kiderült, hogy az önkormányzat 17-szer többet kap a földekért, mint amennyit a gazdáknak fizetett.
Az Átlátszó cikke szerint a Pick egykori 100 hektáros területét ugyanakkor beszerzési ár alatt adhatja tovább a város a kínai gyárnak.
„Szeged nem nyerészkedik a földdel!” – reagált egy közleményben a szegedi önkormányzat a cikk állításaira.
Nem igaz, hogy Szeged 17-szeres áron adja tovább a kínai autógyárnak a földeket! Nem igaz, hogy Szeged drágábban adja el a földet, mint amennyiért vette!
– írta kommünikéjében a Botka László vezette polgármesteri hivatal. Emlékeztettek arra, hogy a földek kisajátítási értékét nem az önkormányzat, hanem a megyei kormányhivatal állapítja meg.
Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester határozottan cáfolta az Átlátszón megjelent információkat. Hozzátette: a cikk állításai megalapozatlanok és valótlanok. Szerinte a város az ipari fejlesztéshez szükséges munkálatok elvégzése után, a bekerülési értéken értékesíti az ipari park területét.
Nagy Sándor emlékeztetett arra, hogy a megvásárolt termőföldeket kivonják a művelés alól, kifizetik a földvédelmi járulékot, ami többe kerül, mint maga a föld.
Ezt követően lőszermentesíteni kell a területet, több ütemben régészeti feltárást kell végezni, valamint ki kell váltani egy magas feszültségű távvezetéket is.
Ezek a beruházások több milliárd forintba kerülnek
– jelentette ki a városfejlesztési alpolgármester, aki hangsúlyozta: a Picktől korábban vásárolt terület árában benne volt egy ivóvízkút és egy termálkút, amit nem adott tovább az önkormányzat, azok Szeged tulajdonában maradtak, ez csökkentette a vételárat a BYD felé.
Korábban az Index beszámolt arról, hogy a BYD elektromosáram- és vízszükséglete csupán negyede-ötöde a debreceni akkumulátorgyárnak.
Botka László polgármester egy nyilvános fórumon a telephelyről úgy nyilatkozott, hogy a 300 hektárnyi terület egyharmadát a Picktől vették meg, a kétharmadát kitevő – kisebb parcellákból álló – területet a kormányhivatal bevonásával vásárolják fel a tulajdonosoktól.
Meglepően sok a doktori címmel rendelkező földtulajdonos errefelé
– tréfálkozott a polgármester, aki elmondta: a város 2024 végéig átadja a teljes, 300 hektáros területet a kínai befektetőknek, akik azt ígérték, hogy 2025 végére már legördülnek az első szegedi e-autók.