A kormány különválasztaná a tehetős és szegény gyerekek tanárainak képzését? – többek között erről is beszélt Ercse Kriszta oktatáskutató, a Civil Közoktatási Platform munkatársa az ATV-ben.
A közelmúltban két olyan hír is napvilágot látott, amelyek között többen is keresik az összefüggést: az egyik, hogy február végéig közel 60 iskola fenntartóváltását kezdeményezték a Belügyminisztériumnál, a másik pedig, hogy a kormány a Nemzeti Közszolgálati Egyetem feladatává tenné a tanárképzést és -továbbképzést. Ercse Kriszta oktatáskutató az ATV Start című műsorában úgy fogalmazott: egyik hírrel kapcsolatban sincs egyelőre elegendő mennyiségű és minőségű információ, ezért csak egy „konteót” tud megosztani.
Elmondása szerint ezek alapján világos, hogy „a kormány a tanárképzést is einstandolná”, és ennek a megvalósításához gyakorlóiskola-hálózatra van szükség.
Nehéz nem arra gondolni, hogy az NKE kapcsolatba fog lépni más felsőoktatási intézményekkel, amelyek ezt a fenntartói szerepkört most szeretnék felvállalni. Ha országos szinten szeretnék ezt a más típusú tanárképzést, akkor ott képviseletekre van szükség. Többek között az egri vagy a debreceni egyetem neve is felmerült már
Arra a kérdésre, hogy a magyar kormány tovább mélyíti-e a már egyébként is jelen lévő szegregációt, Ercse Kriszta úgy felelt: Magyarország évtizedek óta híres a szelektív és a szelekció által generált szegregált oktatáról. Ebben egy ideje az egyházi fenntartók is szerepet vállaltak, a felvételin tanúsított szelekcióval.
Azt azonban el kell mondani, hogy ilyen szeparáció korábban is működött, mert ez egy társadalmi igény a magasabb státuszú családok részéről, hogy szeparálódjanak, és nyilván megkeresik azokat a partnereket, illetve nyomást gyakorolnak rájuk, akik ezt meg tudják teremteni. Ez mindenféleképpen azt jelenti, hogy az a rettenetes kasztrendszer, ami ma működik az oktatásban, tovább fog mélyülni és izmosodni
– mondta el Ercse Kriszta.
A szülők a jelen körülmények között azt gondolják, hogy szükséges az elitképzés, de a mindenkori kormány felelősége egy mindenki számára kedvező oktatási rendszert kialakítani. A szakember a bőnyi tragédiával kapcsolatban azt mondta, nem a közoktatás, hanem a mindenkori kormány tudna bármit is tenni az ilyen helyzetek megelőzésére, ha pedig nem tesz, az csakis a kormány felelősége.
Mint mondta, az iskola is gyermekvédelmi szerepet töltene be alapvetően, csak mivel teljesen le lett rombolva, így nem tudja ellátni ezt a feladatot. Egy ilyen tragédia bekövetkeztéhez nagyon sok feszültségnek kell összegyűlnie, ezt pedig időben észre tudnák venni a szakemberek – legalábbis ideális esetben.