Már egy hónap sincs hátra és elérkezhet az időpontja a sok vitát kiváltó HÉV járatritkításának, amikor is egy kiszivárgott terv szerint a jelenlegi hat kocsi helyett csak hárommal, illetve ritkábban közlekednének a szerelvények a ráckevei, a gödöllői és a csepeli viszonylatokon. Most szakmai és civil partnerek egyeztettek a HÉV agglomerációs és budapesti közösségi közlekedési kapacitásának kérdésköréről. A tárgyaláson szó esett a szó esett arról is, hogy átmeneti megoldásként mely vonalakon képzelhető el a meglévő, sokak által csak „hannoveri villamosnak” hívott TW–6000/6100 típusú járművek közlekedtetése az elöregedett HÉV-szerelvények helyett.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) álláspontja szerint a HÉV agglomerációs és budapesti közösségi közlekedési kapacitásának, illetve minimális szolgáltatási színvonalának fenntartása nemcsak közlekedéspolitikai kérdés, hanem stratégiai jelentőségű ügy.
A témában szakmai és civil partnerek egyeztettek a BKK Mobilitási Témacsoportjának ülésén, amelyről a központ szombaton közleményben tájékoztatta az MTI-t.
A BKK közleményében kiemelik: a Budapestet az agglomerációval összekötő kötöttpályás közlekedés, így a HÉV-vonalak megléte, folyamatos működtetése és azok fejlesztése elengedhetetlen feltétele annak, hogy környezetbarát, kiszámítható és fenntartható utazási szolgáltatásokat használhassanak a fővárosban és a környéken élők.
A BKK nagyra becsüli a MÁV–HÉV dolgozóinak erőfeszítéseit, hogy ebben a nehéz helyzetben is igyekeznek fenntartani a szolgáltatást, a menetrendi pontosságot
– hangsúlyozzák.
A tájékoztatás szerint a Mobilitási Témacsoport ülésén a résztvevők megismerhették a BKK és a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) által kialakított vizsgálati szempontrendszert, valamint szó esett arról, hogy átmeneti megoldásként mely vonalakon képzelhető el a meglévő, sokak által csak „hannoveri villamosnak” hívott TW–6000/6100 típusú járművek közlekedtetése az elöregedett HÉV-szerelvények helyett.
A BKK és a BKV által folytatott vizsgálat olyan szempontokra is kitér, hogy milyen infrastrukturális fejlesztésekre van szükség egy ilyen beavatkozáshoz, vagy hogy mennyire alkalmasak az említett járművek a HÉV-pályán való közlekedésre.
A vizsgálat kitért a járművezetőket érintő témára is.
Az ülésen szó esett arról is, hogy a változtatás mit jelentene az ügyfelek számára, és hogy milyen menetrend szerint, mekkora kapacitással tudnának közlekedni a szerelvények.
A közlemény szerint több civil szervezet is felhívta a figyelmet arra, hogy ha megvalósítható átmeneti megoldásnak is bizonyul a „hannoveri villamosok” közlekedtetése,
külön vizsgálatot kell folytatni arról, hogy a villamosvonallá alakuló HÉV-ek esetleges bekötése a jelenlegi villamoshálózatba ne okozzon fennakadást.
A résztvevők és a BKK egyetértett abban, hogy a lehetséges üzemeltetési modellek alapos kivizsgálása segíthet a leginkább megfelelő megoldás megtalálásában – írják.
A tájékoztatás kitér arra, hogy a BKK minden beérkező, illetve az ülésen elhangzott javaslatot megvizsgál az elkövetkezendő időszakban, ezt követően pedig a BKV Zrt.-vel együttműködve alakítja ki javaslatát a HÉV-ek közlekedéséről.
A résztvevők egyetértettek abban, hogy mind a főváros közigazgatási határain belül, mind az agglomerációban fontos szerepet betöltő HÉV-eknél nem fogadható el egy esetleges ritkítás, kapacitáscsökkentés, és rövid távon is megoldást kell találni az elmaradt járműbeszerzések és felújítások miatt egyre súlyosbodó problémákra – olvasható az összefoglalóban.
Még október elején MÁV-HÉV kapacitásszűlítést tervezett, amelyet a BKK és a főváros is hevesen bírált. Ahogy azt az Indexen megjelent, nincs elég működő szerelvény, ezért a ráckevei H6-os HÉV-en 18 százalékos, a gödöllői H8-ason 13-23 százalékos, míg a csepeli H7-es vonalon 12 százalékos férőhelycsökkenést tervezne az állami fenntartó.
A rendelkezésre álló járműkapacitás a jelenlegihez képest 4 motorvonategységgel kevesebb jármű napi forgalomba adását teszi lehetővé
– írta a MÁV-HÉV Zrt. a HÉV járatritkításainak indoklásaként a menetrendi tervezetről szóló előkészítő anyagokban, majd egy közleményt bocsátottak ki, miszerint: járműhiány van, döntés még nincs. A régi járművek karbantartását az alkatrészhiány, az új járművek beszerzését pedig az uniós forrásokkal kapcsolatos politikai vita hátráltatja.
Később az a hír kapott szárnyra, hogy már karácsony előtt, december 15-től ritkítanák három fővárosi HÉV-vonal járatait.
A kiszivárgott terv azt jelentené, hogy a jelenlegi hat kocsi helyett csak hárommal, illetve ritkábban közlekednének a szerelvények a ráckevei, a gödöllői és a csepeli viszonylatokon.
A tárca vezetője és fővárosi politikusok személyeskedéstől sem mentes vitában üzengettek egymásnak. Karácsony Gergely főpolgármester közölte, hogy a főváros biztosan nem járul hozzá a járatszámok radikális csökkentéshez, Vitézy Dávid, aki elsőként lépett fel a tervezet ellen, azt állította, hogy a MÁV–HÉV Zrt. kezdeményezte a BKK-nál a HÉV-ek ritkítását, addig Lázár János építési és közlekedési miniszter szerint mindez csak egy „belvárosi, libsi gyerek hallucinációja”. Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója viszont elismerte, hogy a HÉV-járművek fogynak és kieshetnek szerelvények, konkrét döntésről azonban ő sem számolt be.
Végül az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) elbocsátotta Nagy Gábort, a fővárosi agglomeráció elővárosi vonatait működtető MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatóját. Erről szóló cikkünket IDE kattintva olvashat.
Pongrácz Gergely, a Magyar Közlekedési Klub elnöke köztudottnak nevezte, hogy az új szerelvénybeszerzés nem valósul majd meg. Véleménye szerint fel lehetett volna készülni arra, hogy 2024-ben és 2025-ben is lesz több mint húsz olyan jármű, amelynek lejár a vizsgája. Az említett esetben muszáj átvizsgálni és megjavítani ezeket a szerelvényeket, hogy visszahelyezhessék őket a forgalomba.
Pongrácz Gergely elmondta, hogy körülbelül öt-hat szerelvényt szoktak évente javítani a saját MÁV-HÉV telephelyeken. A MÁV-nak van további javítókapacitása is, viszont ez sem tökéletes megoldás. Mint mondta, ha fel is pörgetik a vizsgáztatást, a jövő év elejére bizonyosan járműhiány várható.
Az Indexnek Hegyi Zsolt, a MÁV új vezérigazgatója nyilatkozott arról, hogy évtizedek óta tudni lehet, hogy elöregedett a HÉV-flotta. A teljes cikk itt olvasható.