Index Vakbarát Hírportál

Törött tükörrel szállított utasokat a metró

2009.10.16. 12:23
Ha nem akarsz a BKV hősi halottja lenni, valószínűleg bárhogyan is, de tovább viszed a csürhét!

Kutyaszorítóba kerültek az október 3-i Újpest–Ferencváros- labdarúgó mérkőzés estéjén a metróvezetők. A rangadóra érkező szurkolók úgy megrongálták a szerelvényt, hogy a szabályzat szerint ki kellett volna szállítani az utasokat, ebben az esetben viszont tarthattak attól, hogy a felbőszült tömeg kirángatja őket a vezetőfülkéből, ezért inkább továbbmentek.

Nyilvános internetes fórumon több metróvezető kifejtette: úgy érzi, ilyen helyzetekben sunnyog a vezetés, nincsen felkészülve ezekre a vissza-visszatérő szituációra. A BKV az Index kérdésére úgy válaszolt: mindent megtesznek, ami a biztonságos utazáshoz és a munkavégzéshez elengedhetetlen.

Október 3-án szombaton különmetróval vitte a Fradi-szurkolókat a Népligettől Városkapuig az Újpest-Ferencváros labdarúgó meccsre a BKV, mondta az Indexnek egy metrós. Este már nem volt ilyen szervezettség, 2-3 vonatot is megtöltöttek a visszatérő drukkerek. Vonat oldalsó ablakok és állomási nagy üvegajtók is törtek be, nem is egy. Na és vonat visszapillantó tükör is.

A törött vonatablak és visszapillantó tükör esetén a szabályzat szerint ki kellene szállítani az utasokat. Ablaknál csak abból a kocsiból, ahol betörték, tükörnél az egész vonatból, mert visszapillantó nélkül a vonat üzemképtelen, utast nem szállíthat. De nem szállították ki a szurkolókat, holott szabályzat szerint ki kellett volna.

Az eset kapcsán több metróvezető felvetette az M3-as metró nem hivatalos fórumán, hogy az ilyen vissza-visszatérő szituációra nem készül fel a BKV, nincs olyan megoldás, vészterv, ami egyáltalán lehetővé tenné a szabályos munkavégzést ilyen extrém helyzetben.

Mint írják a fórumban, a tükörtöréssel kapcsolatban a szabályzat egyértelműen fogalmaz: a vonat üzemképtelen, nem szállíthat, nem tud szállítani tovább utasokat. A legutóbbi, konkrét esetben nem ez volt az eljárás, sokkal inkább a fű alatti, "csak ússzuk meg szép csendben"-féle metódus, ami csak a jelenlegi, tarthatatlan állapotokat konzerválja.

Egyértelmű felsővezetői állásfoglalás hiányában a metrővezetők többsége továbbhaladna a metrókocsival a fórumon található szavazás szerint, mert senki nem védi meg az utaskiszállítással esetleg előforduló atrocitásoktól.

Nem is csoda, mert mint egyikük írja: "Például kapaszkodó vasrudakkal rádtörik a fülkeajtót (-ablakot) és kiszednek! Onnantól kezdve ki garantálja testi épségedet és életedet? A felbőszült tömeg bármire képes! Ha nem akarsz a BKV hősi halottja lenni, valószínűleg bárhogyan is, de tovább viszed a csürhét!"

Az Index még a múlt héten megkérdezte a BKV-t, miért nem tesz valamit az ilyen helyzetek elkerülésére? A következő választ kaptuk:

A szurkolók a Népligetről Újpest-Városkapu állomásra rendőri biztosítással utaztak. A szurkolók szállítása után (már az Újpest-Városkapu állomáson) a vonatszemélyzet megállapította, hogy ablak- és tükörtörés miatt a szerelvény utasszállításra alkalmatlan. Ezért a személyzet a kocsiszíni végállomáson a vonat cseréjét kérte, utasokat a vonat tovább már nem szállított.

A szurkolókat további két vonat szállította rendőri biztosítás mellett. Ezekbe a szerelvényekbe a szurkolók szintén rendőri biztosítás mellett szálltak be. A szurkolók beszállás közben a vonatok vezetői tükrét megrongálták, de ez nem eredményezte azok teljes használhatatlanságát.

Az, hogy a vonat vezetője nem látta a szerelvény oldalát, azaz úgy csukta be az ajtókat, hogy nem tudta, van-e köztük éppen valaki, a BKV szerint nem felel meg a valóságnak, ugyanis az állomásokon elhelyezett tükrök illetve monitorok, valamint a vonaton található technikai berendezések segítségével az ajtózárás biztonságos feltételeiről a vonatok vezetői meg tudtak győződni.

A vonatok közlekedésével kapcsolatban az utasok, vagy a járművezetők biztonságát veszélyeztető utasítást a BKV munkáltatói illetve operatív vezetése nem adott, és a jövőben sem ad. A két vonatot egyébként a kocsiszíni végállomáson átvizsgálták, és a szükséges javítások és a takarítás elvégzése érdekében lecserélték.

A válasz szerint a BKV minden előre tervezhető, illetve operatív intézkedést megtesz, ami az utasok és a munkavállalók biztonságos utazásához, illetve a munkavégzéséhez elengedhetetlen, szükség esetén a rendőrség bevonásával.

A BKV a 2009. október 3-án lezajlott, illetve a hasonló események tapasztalatai alapján törekszik arra, hogy a rendőrséggel szorosabb együttműködés jöjjön létre annak érdekében, hogy a személyi és vagyoni károkozások megelőzhetőek legyenek.



Rovatok