Index Vakbarát Hírportál

Schmuck: A klipemet a kormány is finanszírozta

2010.09.02. 10:01

Schmuck Andor, az MSZDP főpolgármester-jelöltje önkormányzati nonprofit bank felállításával spórolna 30-35 milliárd forintot a fővárosnak, és abból finanszírozná például a nyugdíjasokat felvilágosító kerületi szolgáltató centrumokat, vagy a rendőrlakásokat. Kampánykotonja tízezerért ment el a Vaterán.

Kiknek a szavazataira számít?

Azokéra, akik megértik, hogy van egy olyan program, ami megmondja, hogy miből, meg azt is, hogy mit.

Konkrétabban?

Minden felnőtt állampolgár szavazatára számítok, akinek fontos, hogy ne csak ígéret legyen, hanem legyen mögötte tartalom is.

Az eddigi ígéretek, például a mozgólépcső lelassítása az idősebbek kedvében járnának.

Van ígéret, ami pénzbe kerül, meg van, amiből az egészet meg tudjuk csinálni. Ma a fővárosnak van 100-150 cége, intézménye. Ha létrejönne egy központi nonprofit pénzintézet, ahol minden fővárosi cég és intézmény vezethetné a számláját, már a kezelési költségen nagyot lehetne spórolni. Gondoljunk bele, évi 350 milliárd forintos költségvetési összeg forog, csak az önkormányzat részéről.

Ez egy fővárosi tulajdonú bank lenne, vagy egy kiválasztott bank?

Egy fővárosi tulajdonú pénzintézet lenne. 30-35 milliárd forintot lehetne így évente megspórolni. Ebből lehetne finanszírozni azokat az ötleteket, ami pénzbe kerül. Meg lenne az, amit mondott, és nem került pénzbe, például a mozgólépcső lelassítása.

Persze az is pénzbe kerül…

Világos, de nem sokba.

Mi az ígéret, ami tényleg pénzbe kerül?

Nem tudom, tudja-e, van 600 ezer szépkorú a városban, ebből 250 ezernek járna valamilyen támogatás, de csak 70-80 ezer veszi igénybe, mert a többi nem tud róla. Pénzbe kerülne egy olyan kerületi szolgáltató rendszer, amely elmondaná a nyugdíjasnak, hogy mire jogosult. Az ügyintézőket pedig az elintézett ügyek száma szerint premizálnák.

Milyen támogatásról nem tudhat egy nyugdíjas?

Itt van például a gyógyszertámogatás. Sokan nem tudják egy felmérés szerint, hogy mi jár.

Mennyibe kerülne ez a 23 kerületi szolgáltató központ?

Szerintem éves szinten egymilliárd forint felett lenne. De kellene csinálni emellett egy rendőrlakás-programot is. Tíz évig fizeti a rendőr a bérleti díjat, és ha ezután is a fővárosban marad, nem megy el, akkor megveheti a lakást. Így olyan rendőrök maradnának Budapesten, akiknek van helyismeretük.

Honnan lenne lakás?

Évente 800-1000 lakás beesik a fővárosba, mert elköltöznek, meghalnak a bérlők.

De ezekre hosszú sorokban várnak mások.

A prioritási sorrendet fel kell állítani. Ha fontos a közbiztonság, akkor a lakás legyen a rendőröké. Sok programpontom kezd átmenni a köztudatba. Én voltam a legboldogabb, amikor Pintér Sándor valamelyik éjszakai rádióműsorban arról beszélt, hogy a rendőrök lakásproblémáját úgy kellene megoldani, hogy 10 évig fizessék a bérletet, utána megvehessék azt.

Azért ez nem egy új ötlet, valljuk be. A főváros már egy ideje próbálkozik ezzel, de nem nagyon megy.

Azért nem megy, mert ők rendőrlakótelepekben gondolkoznak. Én meg azt mondom, hogy ezeket a szétszórt lakásokat kellene felhasználni.

Térjünk vissza egy kicsit a kezdő kérdéshez. Az ön elsődleges funkciója az idősek érdekvédelmét felvállaló Tisztelet Társasága ügyvivői posztja. Hogy jön ide a Magyarországi Szociáldemokrata Párt, ami főpolgármesternek jelölte?

A Tisztelet Társasága elkészítette a programját, amit minden pártnak felkínáltunk.

És az MSZDP lett rá végül a vevő?

Igen, megkeresett a [Kapolyi] Laci. Azt mondtam, három feltételem van: megkérdezem a Tisztelet Társaságát, hogy ezt támogatnák-e, kettő, hogy a programalkotás nálunk marad, három, hogy semmilyen listára nem akarok rákerülni, nehogy az a látszata legyen, hogy ez egzisztenciális küzdelem.

Azt ne mondja, hogy főpolgármesterként sem fogadna el fizetést…

Nem, ezt nem mondtam, csak azt, hogy ez nem egy egzisztenciális küzdelem. Végül elfogadták a feltételeket, én meg a jelölést.

Elsősorban persze, akinek majd el kell számolni, az a Tisztelet Társasága.

Így van.

Ezért jelennek meg az időseknek szóló kampányígéretek.

Muszáj is, hogy megjelenjenek. Az alapvető cél az, hogy itt van 600 ezer szépkorú a városban, akiknek valamit nyújtani kellene.

A kopogtatócédula-gyűjtés idején állítólag hosszú tömött sorokban álltak a nyugdíjasok a kampányiroda előtt. Hány cédulát sikerült összegyűjteni a szükséges 28 ezerből?

Most 21 ezer fölött vagyunk, ami nem hibás szelvény, és körülbelül kétezer rontott.

A zenés klip, ami a napokban jelent meg, mennyit lendített a hívek lelkesedésén?

Ezt nem mértük. Csomóan gratuláltak, meg mondták, hogy tök jópofa volt, meg aranyos. Azt gondolom a klipről, hogy nekünk valamilyen módon médiafelületet kellett foglalnunk olcsón. Sikerült.

Például az Indexen, ahol elég sokan megnézték a klipet, sokan véleményt is fűztek hozzá, igaz nem a legdicsérőbbet.

Persze az ember nem örül az ilyen kommenteknek. De amikor meghalt ez a szegény katonalány, és az egyik hírportálon az első komment az volt, hogy úgy kell neki, miért nem maradt otthon főzni, akkor megnyugodtam, hogy ezeken a hozzászólásokon nem kell idegeskedni.

Hogy jött ennek a klipnek az ötlete?

Azt mondtuk, hogy tök jó lenne egy kampánydal. A Bradányi Iván és a Blum Jóska felajánlották, hogy írnak egy dalt. Én azt mondtam, hogy ez nagyon jó, de a második strófa szóljon az asszonynak.

Két legyet egy csapásra?

Így van. Amikor a feleségem hazajött, augusztus 20-án, megleptem a klippel.

Na de ő is szerepel benne, hogy lepte meg?

Azzal leptem meg, hogy ott volt egy kamera, és leforgattuk a dalt.

Tehát az a megigézett tekintet, amivel önön csüng, ennek köszönhető?

Igen. Érdekes egyébként a klip fogadtatása. Egy nagyon komoly gazdasági napilap újságírója felhívott, hogy mennyit költöttünk a klipre, mert egy ilyen tűzijáték nem lehet olcsó. Mondtam neki, hogy ezt a tűzijátékot a kormány finanszírozta. Szerintem ez a videó a maga módján a maga feladatát betöltötte. De ilyen volt a kampánykoton is. Bekerülhettem vele a hírműsorokba ingyen és bérmentve, ahol a 10 percből egyet beszéltem a kotonról, kilencet a programomról.

Hány kampánykotont gyártatott le?

Ötezer darabot. Külön büszke vagyok, hogy az egyiket 10 ezer forintért hirdették meg és vitték el a Vaterán.

A klippel kapcsolatban van még egy kérdésem: mit gyűlöl legjobban?

A közömbösséget. Azt mérhetetlenül.

Azért kérdezem, mert a klip kommentjei közé valaki belinkelte egy román társkereső oldalon Schmuck Andor 2007-es profilját, ahol többek között erre a kérdésre az a válasz található, hogy az izzadtságszagot. Olyan is van rajta, hogy sokat forgolódik hírességek között, meg hogy hetente sportol. Valós ez a profil?

Nem. Ez nem én vagyok. Én hetente nem sportolok.

De az igaz, hogy sokat mutatkozik hírességekkel. Játszunk el a gondolattal, ha megnyerné a választást, mennyire lenne celeb-főpolgármester?

A kampánynak két célja van. Az első, hogy tudatni kell az emberekkel, hogy indulok. Ez bulvárszempontból fontos, mert az emberek ma elsősorban a bulvársajtóból tájékozódnak. Ha a szükséges számú cédula megvan, akkor jön a második rész, hogy ismertetni kell a programot. Ha az a kérdés, hogy főpolgármesterként elmegyek-e egy sörsátorba, akkor azt mondom, hogy igen.

Kinek a fű, kinek a fa

Minősítse a főpolgármester-jelöltek ígéreteit az Index Ígéretszámlálójának Marhaságfaktor-mérőjén!


Rovatok