Atkári szerint Mesterházy a Combinót tolta
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Combinóval nyertes Siemens mindkét vetélytársát mószerolta Demszky Gábornál a főpolgármester egykori tanácsadója, Mesterházy Ernő. Mesterházy a 4-6-os villamostenderrel kapcsolatos tevékenységét etikátlannak értékelte Atkári János főpolgármester-helyettes, emiatt 2002-ben ki is tiltatta a Városházáról a tanácsadót. Atkári rendőrségi vallomásából kiderül, hogy Mesterházy az Alstomot a villamosbeszerzést finanszírozó bankkal hozta hírbe, míg a harmadik pályázó Bombardierről azt állította, komolytalan cég, más város már befürdött vele.
Érdekes adalékkal szolgált Atkári János volt főpolgármester-helyettes tanúvallomása (innen letölthető), amit a Hagyó Miklós és társai ellen indított ügyben tett, főleg Mesterházy Ernővel kapcsolatban. Eszerint aggályosnak mondható befolyásolási kísérlet történhetett 2002-ben, a nagykörúti villamostender idején, az Alstom cég képviselője a villamosvételt finanszírozni tervező Európai Beruházási Bank vezetőjével tárgyalt egy bécsi cukrászdában. A villamostendert végül a Siemens nyerte, de az Alstom pár év múlva még nagyobb üzletet vitt, a metrókocsik szállítását.
Atkári szerint először 2002 augusztus végén került szóba Mesterházy a Városházán, amikor Demszky közölte, hogy rábízná az önkormányzat és a civil üzleti körök közötti kapcsolat ápolását. Demszky szerint Mesterházy a liberális politikai köröknek kívánt segíteni, kizárólag hobbiból, mert akkor már sikeres, gazdag vállalkozó volt. Mesterházy juttatást a segítségért nem kapott, ellenben pénzzel támogatta Demszky 2002-es kampányát, sőt egy-két alkalommal használt öltönyeit is odaadta a főpolgármesternek.
Szolgálataiért cserébe az SZDSZ fővárosi listáján két (befutó) helyre ő jelölhetett embereket. Az egyikük Molnár István volt, a fővárosi SZDSZ elnöke, a másik pedig Tóthfalusi György, akiről egészen addig senki sem hallott, mondta Atkári. (Tóthfalusi lett később a BKV-botrány idején a közlekedési cég igazgatóságának elnöke, az SZDSZ Hagyó túlhatalmát ellensúlyozó embere.)
A tanúvallomás szerint Atkári és Bőhm András (akkori SZDSZ-frakcióvezető) közölték Mesterházyval az etikai normákat, azaz, hogy miket tehet, hogy a pártfinanszírozási és a városházi ügyek ne mosódhassanak össze. A normákat Mesterházy elfogadta. Mesterházy ennek ellenére érdeklődött a nagyobb fővárosi beruházási tenderek iránt, sőt egy konkrét tenderre, a nagykörúti villamos-beszerzésre konkrétan rá is kérdezett, mire Atkári közölte vele, hogy abba nem szólhat bele.
Ezután nem sokkal Demszky négyszemközt azt mondta Atkárinak, hogy tudomására jutott - Mesterházyn keresztül - hogy a körúti villamostenderen aggályosnak mondható befolyásolási kísérlet történhetett, áll a vallomásban. Az információ szerint Josef Bleckenwegner, aki az Európai Beruházási Bank akkori közép-európai ügyekért felelős vezetője volt, a tender egyik résztvevőjével tárgyalt egy bécsi cukrászdában.
Atkári szerint ez azért aggályos, mert a főváros ettől a banktól akart hitelt felvenni a villamosvásárláshoz. A pénzintézet olcsó hitelt ajánlott, a feltétele viszont az volt, hogy a bank a tendert figyelemmel kísérhesse, kezdve a kiírástól a tender lebonyolításáig. (Nyilván a folyamatokba nem szólhatott volna bele, de alapvető információk birtokába kerülhetett volna.)
Atkári tanúvallomása szerint a tenderbontás előtt három egyenértékű pályázat feküdt az asztalon: a Siemens, az Alstom és a Bombardier ajánlata. A befolyásolási kísérlet Atkári szerint az Astomot érintette, azaz az Alstom képviselőjével találkozhatott Josef Bleckenwegner. A későbbi győztes Siemenst nem érintette a szóbeszéd.
Az óriáshernyó árának óriási növekedése
Az eredetileg 12 milliárd forintosra tervezett nagykörúti villamostendert 2001-ben írta ki a főváros. A pályázattal számos probléma volt, 2002-ben eredménytelenné nyilvánították, és három nagy közlekedési cégtől, a Siemenstől, az Alstomtól és a Bombardiertől kértek még egyszer ajánlatot. A versenyt 2004-ben a Siemens nyerte, a legdrágább, 37 milliárd forintos ajánlattal. A 2. helyezett Alstomnak se kellett sokáig szomorkodnia, 2006-ban ők nyerték a 65 milliárd forintos metrókocsitendert. A Combinók beüzemelésekor számtalan probléma akadt, ami végül Aba Botond BKV vezérigazgató székébe került, sőt 2006-os Demszky választási győzelmét is veszélyeztette.
Atkári elmondta a nyomozóknak: direkt nem lehetett tapasztalni, hogy Mesterházy a Siemenst futtatná a tenderen, de a közléssel az Alstomot mint vetélytársat a kizárás felé sodorta. A Bombardierrel kapcsolatban pedig korábban azt mondta neki Mesterházy, hogy komolytalan cég, más város már befürdött vele. Atkári szerint ezekből az következett, hogy Mesterházy a későbbi győztes Siemenst támogatta. Ezért Atkári azt mondta Demszkynek és Mesterházynak is, hogy kitiltja őt a városházáról, sőt a főpolgármesternek azt javasolta, hogy szakítsa meg a kapcsolatot az üzletemberrel.
Ez nem történt meg, sőt 2006 után Mesterházy jelentős befolyást szerzett a Városházán, Atkári pedig még korábban lemondott.