Index Vakbarát Hírportál

BKK: Törvényes az ablak alatti megálló

2012.02.23. 13:51

A Széll Kálmán térrel határos Várfok utcai buszmegállót most nem lehet áthelyezni, válaszolta a Budapesti Közlekedési Központ az ombudsman hétfőn közzétett kifogására. Eszerint a buszok továbbra is bepöfögnek a földszinti ablakokon. Tucatnyi olvasónk panaszkodott hasonló helyzetre szerte Budapesten.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint több évtizede létező buszmegálló elhelyezését kifogásolta az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala hétfőn. Ezért a Várfok utcai buszmegálló áthelyezésére a tér jelenlegi kialakítása mellett nincs mód, a megállóhely áthelyezését csak a Széll Kálmán tér átalakítása során látják lehetségesnek.

Mint arról beszámoltunk, az ombudsman szerint a szükségesnél és arányosnál nagyobb zaj- és légszennyezésnek teszi ki a BKV a Széll Kálmán térrel határos Várfok utcai lakókat azzal, hogy az egyik épület földszinti ablakaitól kevesebb mint öt méterre, az előírásokkal ellentétes módon helyezte el a 128-as és a 129-es buszok végállomását.

  varfok
A Várfok utca, buszdugóban (forrás: greenfo.hu)

A  BKK közleménye szerint az ombudsman által hivatkozott, a földszinti ablakoktól számított 5 méteres távolság az új építési engedélyezési eljárásoknál valóban követelmény, azonban a Várfok utcában 1958 óta végállomásoznak autóbuszok, a mai struktúra pedig 1972 óta, a 2-es metró átadása óta működik.

Nem vitatva a buszok lakossági zavaró hatását, a BKK megállapította, hogy a végállomást az akkor érvényes jogszabályok alapján alakították ki, a buszokat kifogásoló panaszosok pedig jellemzően már a buszvégállomás létesítését követően vették birtokba lakásukat. A Széll Kálmán térre nyíló lakások bérlői vagy tulajdonosai soha nem gondolhatták azt, hogy lakásuk csendes, zöldövezeti környezetbe nyílik, hiszen a Széll Kálmán tér (korábbi Moszkva tér) 1941 óta forgalmas közlekedési csomópont, áll a közleményben.

A BKK közölte: a lakossági zavaró hatások csökkentése érdekében többször vizsgálták a végállomás forgalmi rendjének módosítási lehetőségét, illetve minden esetben felkérték a BKV-t az indokolatlan motorjáratás mellőzésére.

A Széll Kálmán tér 2013-ban tervezett átépítésének eredményeként a tér a II. kerületi, alsó részen nyílhat lehetőség többlet megállóhelyek kialakítására, amelyek átvehetik részben a Várfok utca szerepét is. A Várfok utcai buszforgalom megszüntetésére azonban a BKK nem lát lehetőséget, és azt az utazóközönség érdekeire tekintettel nem is tartja indokoltnak.

Korábbi cikkünkben arra kértük az olvasókat, hogy jelezzék, ha tudnak olyan fővárosi buszmegállóról, ami öt méteren belül van a mellette levő lakóház ablakaitól. A felhívásra számos keserű hangú levél érkezett.

Erika a XVI. kerületi Batthyány Ilona utca 59. szám előtti buszmegálló fényképét küldte be. A képet egyéves kisfia szobájából készítette. Mint írta, a 45-ös és 92-es buszok 5-7 perces sűrűséggel járnak el az ablak előtt, éjszakai járat is közlekedik.

A XI. kerületi Gépész utca 30. melletti buszmegállót két olvasónk is megemlítette. Péter azt írta, hogy a megállót eleinte ide-oda tologatták mindenféle kifogás miatt, így került a jelenlegi helyére. Ezt a lakók kifogásolták. Az önkormányzat végül úgy határozott, hogy a buszra várakozókkal nem tehetik meg, hogy távolabbra kelljen gyalogolniuk.

Az Óbudai Egyetem gépészmérnöki karának Népszínház utcai épülete előtt a BKV legócskább buszai pöfögnek, több száz hallgató vagy megfullad a melegben, vagy az elképesztő mértékű kipufogógázt szívja, írta István, aki szerint a zajtól az előadó hangját sem lehet hallani. Ráadásul a több busz végállomásaként szolgáló járda összesen 2 méter széles. Van, hogy az úton kell közlekedni mert nem lehet elférni – tette hozzá. A leendő gépészmérnökök közül mások is panaszkodtak az ócska buszok miatti szenvedésre.

Ildikó szerint a VIII. kerület Rákóczi út 27. és 27/A alatt található társasházak mellett a szervizútnak titulált útszakaszon négy darab buszjáratnak van végállomás kialakítva az ablakoktól kevesebb mint öt méterre. Itt állnak meg a 8, 112, 239, 233E számú buszjáratok.

A III.kerület Pacsirtamező utca 22. B alatt is közvetlenül a kapualjban van a buszmegálló (Timár utcai megálló), ami az egyes lakók életét szinte elviselhetetlené teszi, jelezte Krisztián.

Zoltán a kispesti Wekerle telepről küldte a képet, a Kós Károly tér 7. szám előtti buszmegállóról. Hozzátette, hogy a téren még két hasonló megálló van.

B. I. azt kifogásolta, hogy a XX. kerületi Szabadka u. 47-49. szám alatti orvosi rendelő ablakától kb. 4 m-re van a buszmegálló.

László szerint hasonló a helyzet a Kosztolányi Dezső térnél és a Bocskai úton. Itt is rendszeresen járatják a buszokat, és már korán reggel 4-5 óra körül érkeznek távolsági buszok a Bocskai úti megállóhoz, néha egyszerre 2-3 is. Némelyiknek olyan hangos a motorja alapjáraton, hogy remeg az egész ház – ablakok, ajtók.

Dávid a XVI. kerületi Rákosi úton, a József utca kereszteződésnél található buszmegálló képét küldte be. A lakása ablaka és a buszmegálló között kb. 2 méter a távolság. Az adott buszmegállóban megáll a 144, 244, 174 és a Csömörre közlekedő busz is + 931 éjszakai busz. Elmondása szerint ezek a buszok és a kb. 2 méter távolság elég magas zajszintet és légszennyezettséget okoznak, az utasokról már nem is beszélve.

„Ezen a címen (13 éve biztosan) a lakó kilépve egyből a busz megálló közepében találja magát: 1193 Budapest, XIX. kerület, Derkovits Gyula utca 72 szám", írta Balázs. Látható, hogy pár méterrel arrébb egy üres telek áll, szintén minimum egy évtized óta. Itt a 182 és 184 számú buszok járnak, amik 4:30-tól éjfélig közlekednek, ha a sorompó pirosra vált a nem távoli vasúti átjáróban, akkor percekre ott ragad a pöfékelő busz is.

A 178-as buszokat egész nap járatják, 2-3 busz állandóan itt parkol és zakatol néhány méterre a játszótértől, teljesen értelmetlen itt egy megálló helyett végállomást fenntartani, ajánlotta figyelmünkbe az I. kerületi Naphegy teret Ákos.

A fekete 7-es busz Albertfalva-Vasútállomás végállomásnál is hasonlóképpen parkolnak a buszok, jelezte Dénes. A buszmegálló ugyan kellő távolságra van a lakókörnyezettől, ennek ellenére folyamatosan a nem buszmegállónak kijelölt helyen, szorosan a panelházak mellé állnak járó motorral, vagy parkolnak. Még akkor is, ha a buszmegállóban van parkolási lehetőségre elegendő hely. Gyakran előfordul az is, hogy  elég hangosan túráztatják a motort, vagy padlóig nyomják álló helyzetben percekig, írta.

A Budapest XXIII. kerületi Tartsay és Vadőr utca sarkán a buszmegálló a lakóház ablakától kevesebb mint 5 méterre található, írta Zsolt. „Mi, az ott lakók is próbálkoztunk már, hogy helyezzék át a buszmegállót  – igen közel egy raktár telep található, ahol senkit nem zavarna –, aláírásokat gyűjtöttünk, helyszíni bejárás is volt, amire a fővárostól, helyi önkormányzattól, BKV-től, rendőrségtől jöttek résztvevők, de természetesen lesöpörték az egészet."

Gábor szerint a Villányi út - Móricz Zs. körtér találkozásnál lévő buszvégállomáson szinte mindig jár a motor az ablakoktól 3-4 méterre.

A Cserba Elemér u. 41.-nél folyamatos a szívás reggel és este, üzente Arnold a XV. kerületből lakonikus tömörséggel.

Az észrevételeket eljuttattuk a BKK-hoz, kíváncsian várjuk a közlekedési központ válaszát. Számos levelet kaptunk olyan buszmegállóról, amiről csak azt várták, egyszerűen helyeztessük el onnan őket valahova máshova, de volt olyan olvasó is, aki egy trolibuszmegálló miatt panaszkodott. Ezekkel a kérésekkel nem foglalkozunk.



Rovatok