Index Vakbarát Hírportál

Alvállalkozóké lehet több BKV-járat

2012.10.15. 09:46 Módosítva: 2012.10.15. 12:33

A fővárosi közgyűlés zöld utat adott több budapesti buszvonal magánkézbe adására, de a költségeket a Budapesti Közlekedési Központnak kell előteremteni. A rendkívüli közgyűlés eleve másfél órás csúszással kezdődött el, mert a teljes Fidesz-frakció Tarlós István főpolgármester irodájában tanácskozott. A vitában vadul orbánviktoroztak, trágyadomboztak a képviselők.

A fővárosi közgyűlés kívánatosnak tartja a busztendert, ezért a Budapesti Közlekedési Központ kedden kihirdetheti az erre kiírt pályázat eredményét, a költségeket azonban a BKK-nak kell előteremteni, döntött rendkívüli ülésén a fővárosi közgyűlés. A képviselők 18 igen és 13 nem szavazattal, tartózkodás nélkül fogadták el a javaslatot. Tarlós István főpolgármester nem szavazott. A BKK és a főváros közötti szolgáltatási szerződés szerint a BKK a menetdíj-bevétel terhére (kb évi 50 milliárd forint) vállalhat saját hatáskörben kötelezettséget. A döntés értelmében a Videoton tulajdonában lévő VT-Transman 150 új Mercedes Citaro busszal alvállalkozásba vehet több buszvonalat.

Az ülés kezdetén Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, a busztenderes határozat előterjesztője elmondta, hogy a BKV-nak összesen 1356 busza van, ebből 235 üzemképtelen. A buszflotta átlagéletkora 18 év, az utolsó beszerzési tender 2004-ben történt.

Szeneczey felvázolta a döntési lehetőségeket: az első szerint a főváros biztosítja az éves 3-3,5 milliárd forintos többletköltséget, ami a 150 új Mercedes busz üzemeltetésével jár. A másik szerint erre nincs fedezete, így szerződés sem lehet. A harmadik változat szerint, amit Szeneczey közlése szerint a Fidesz-frakció támogat, hogy kívánatosnak tartják az új buszokat, de pluszforrást nem adnak erre, azt gazdálkodja ki a BKV, ha tudja.

A szocialisták szerint a Fidesz által támogatott verzió átrugdossa a felelősséget a BKV-ra, de mivel egy biankó felhatalmazást ad, ugyanúgy fedezet nélküli kötelezettségvállalás, ami szerintük a bűncselekmény kategóriájába tartozik. Elhangzott, hogy nem lett volna ez probléma, ha Orbán Viktor betartja az ígéretét, és elég pénzt ad a központi költségvetésen keresztül a BKV finanszírozására.

Tarlós István főpolgármester erre felfortyant, hogy "Ne orbánviktorozzanak nekem, ha én nem gyurcsányferencezek, pedig tehetném! Miért nem mondják el egyszer, hogy miért hagyták itt ezt a trágyadombot?" Közölte ugyanakkor, hogy valóban nem látja egyelőre biztosítottnak a finanszírozást, mert a dugódíjat a parlament annullálta, a pótlólagos forrásról meg még nem tudni, honnan teremtik elő.

A főpolgármester hozzátette, hogy a busztender ügyét kötelessége volt behozni a közgyűlés elé, mert írásban megkereste a BKV vezérigazgatója és igazgatóságának elnöke, és 3-3,5 milliárd forint közötti többletköltséget jeleztek arra az esetre, ha megkötik a buszkiszervezésről szóló szerződést.

Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet helyszínen tartózkodó elnöke az Indexnek elmondta, hogy a munkavállalók és az utasok szempontjából méltatlan felelősség-passzolgatás történt. Hozzátette, hogy a buszvonalak kiszervezésével 500 BKV-dolgozónak (ezen belül 400 sofőrnek) kerül veszélybe a munkahelye.

A rendkívüli közgyűlés ülése eleve másfél órás csúszással kezdődött el, mert a teljes Fidesz-frakció Tarlós István főpolgármester irodájában tanácskozott. ik. Az ügyben ugyanis vita alakult ki Tarlós István főpolgármester és a fővárosi Fidesz-frakció között. Tarlós szerint a fővárosnak nincs 2,5 milliárd forintja a kiszervezésre, erről levelet is írt, többek között az MSZP-frakciónak. A busztendert támogató Fidesz-frakcióból többen zokon vették, hogy ők viszont nem kaptak levelet.

A főpolgármesteri iroda előtt Kaltenbach Jenő, az LMP fővárosi frakcióvezetője felháborítónak nevezte, hogy a Fidesz nem tudja megfelelően előkészíteni a döntést és emiatt csúszik a közgyűlés megkezdése. Horváth Csaba a fővárosi szocialista frakció vezetője szerint megbukott a városvezetés, az egyfős többség nem működik a közgyűlésben. Horváth bejelentette: ha elfogadják a busztender eredményét, a szocialisták hűtlen kezelés gyanújával büntetőfeljelentést tesznek.

A busztender eredményességéről október 2-án döntött a BKK és a BKV Zrt. igazgatósága, eredményhirdetés október 16-án lesz. A BKK korábbi tájékoztatása szerint azért csak október közepén írhatják alá a szerződést, hogy a fővárosi közgyűlésnek legyen ideje az ajánlatkérő tudomására hozni, ha a fedezetet nem látják biztosítottnak.

A mai rendkívüli ülésen elfogadták a képviselők a Duna partján felépült CET-ről szóló előterjesztést is. A Közraktár épületekkel kapcsolatos előterjesztés október elején már foglalkozott a közgyűlés, a javaslatot azonban a többség hiányában akkor nem fogadták el. Ez lényegében arról szólt volna, hogy a főváros a beruházó cég helyett kifizet a generálkivitelezőnek mintegy 800 millió forintot. A többség azért nem volt meg, mert Tarlós István nem szavazott a Fidesz-frakcióval, mondták akkor az Indexnek közgyűlési képviselők.



Rovatok