Index Vakbarát Hírportál

Sokat hozhat még a 4-es metró Budapestnek

2014.05.15. 17:57

„Ha kicsit hunyorítva nézzük, egész európai szintű teret látunk" – mondta a 4-es metró őrmezői kijáratáról Erő Zoltán, a 4-es metró állomásainak építész generáltervezője, a Palatium Stúdió Kft. vezető tervezője. Az építész a Magyar Urbanisztikai Társaság országos konferenciáján arról beszélt, hogy milyen hatásai lehetnek a 4-es metró átadásának a városfejlesztésre.

Erő Zoltán szerint komoly előrelépés a város életében, hogy a metróállomások megépítésével az érintett csomópontok is megújultak, aminek

 
egyik legfontosabb hozadéka a gyalogosok által használható terek bővülése.

Erre példaként a Kálvin teret hozta fel, amelynek gyalogosbarát átépítése már egy 1998-as tanulmánytervben is szerepelt, de szerencsére ez a szempont a későbbi tervezés során sem sikkadt el. Az építész elmondása szerint nagyrészt a tervezők munkáján múlott például, hogy a Kiskörút egységes, „K”-mintájú kockakő-burkolatot kapott.

A másik nagy eredmény, amely egyben további városfejlesztési potenciált is rejt, a kelenföldi csomópont átépítése volt.

Minden követ megmozgattunk, hogy átfűrészelhessük az egész állomást

– fogalmazott Erő Zoltán, aki szerint azzal, hogy elérték, hogy a metrólejárók és a MÁV-peronok ugyanazon az aluljárón keresztül megközelíthetőek legyenek, „Magyarország egyik legjobban működő vasútállomása jött létre”. Ezzel az építész szerint Kelenföld és Őrmező Magyarország „praktikusan legjobb közösségi közlekedéssel ellátott” térsége lett (kérdés, ennek mennyire örültek az ott lakók), ugyanakkor továbbra is jelentősen alulhasznált terület.

Éppen ezért Erő Zoltán úgy látja, hogy ebben a környékben továbbra is komoly városfejlesztési lehetőségek vannak – még ha a válság előtti, nagyvonalú, több tízezer négyzetméteres beépítésekről szóló terveket némileg felül is kellett vizsgálni. Ettől függetlenül egy pláza várhatóan meg fog épülni a csomópontnál, és 2014 őszén elkezdődhet annak a Budapest One irodaháznak az építése is, amelynek látványtervei a közelmúltban kerültek nyilvánosságra.

Az építész úgy látja, a Bosnyák tér kerületi központtá emelése, és ezáltal a XV. és XVI. kerületek intenzívebb bevonása a másik nagyon komoly fejlesztési lehetőség, ehhez azonban előbb el kell készülnie a 4-es metró második szakaszának. Erő Zoltán szerint egyébként azt is meg kellene fontolni, hogy Kelenföld után nemcsak a Virágpiacig, hanem akár az agglomerációba is ki lehetne vinni a 4-es metrót, de ennek egyelőre nincs sok realitása.



Rovatok