Mi lesz veled, 3-as metró?
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Amit biztosan lehet tudni:
- A főváros kiírta a tendert a 3-as metró szerelvényeinek a felújítására. A részvételi ajánlatokat december 23-ig lehet beadni.
- A szerelvények felújítására becslés szerint 60 milliárd forint kell. Erre most még nincs pénz, a főváros hitelből tervezi megszerezni, amire kormánygaranciát kap. Kis kérdőjel.
- A 3-as metró felújításának a tervezését szeptemberben megkezdte a Főmterv. A tervezés 2015 végéig tart, és 1,85 milliárd forintba kerül.
- A vonal infrastruktúrájának a felújítása 2016-ban kezdődne, és előzetes becslés szerint 100 milliárd forintba kerül. A főváros szerette volna, ha uniós forrást kap rá, de a projekt nem került rá a kormánylistára. Azt egyelőre nem tudni, honnan lesz rá forrás, ha lesz. Nagy kérdőjel.
A 3-as metró rekonstrukcióját két részre kell bontani: a szerelvények felújítására, és a vonal infrastruktúrájának a felújítására.
Mindkettő előkészítése elindult már, de a befejezése még messze van. A szerelvény-felújításra a főváros kiírta a tendert. Azért felújításra, mert a becslések szerint az új kocsik beszerzése 50%-al többe - 90 milliárd forintba - került volna, mint a teljes felújítás. A tender részvételi szakaszban van, azaz most derült ki, hogy milyen cégek jelentkeznek egyáltalán a 60 milliárd forintos költségűre becsült felújításra.
Ebben a szakaszban határozzák meg a pályázati feltételeket, de egyes vélemények szerint a nyugati cégek számára a bekért referencia nehezen teljesíthető. Nem úgy az orosz cégek számára. December 23 után az ajánlattételi szakasz jön, amikor kiderült, hogy a becsült 60 milliárdos árat mennyire lőtték alul vagy felül az előkészítők. Ha jól becsülték meg, akkor a fővárosi önkormányzat kormányzati garanciával felvesz 60 milliárd forint hitelt, a szerződés megköttetik, és a felújítás megkezdődhet a jövő év első felében. Emiatt nem fáj a feje a főpolgármesternek, bár a jókora hitel még nincs zsebben.
Mint az mostanában adott nyilatkozataiból kiderül, Tarlós István elsősorban azon aggódik, hogy a BKV jövő évben lejáró 50 milliárdos tartozását hogy fogja kifizetni, valamint hogy a 2016-ban esedékes metró infrastruktúra-felújítás 100 milliárdját honnan teremt elő. A főváros mindkét esetben a kormány segítségére számít.
Ha kormány segít a BKV 50 milliárdos konszolidációjában, akkor joggal mondhatja, hogy már így is arányaiban túltámogatta a fővárosi közlekedést, és nehezen ad még 100 milliárdot a 3-as metróra. (Ha nem fizeti ki az 50 milliárdot, akkor is nehéz elképzelni, hogy állja a felújítás óriási költségeit.) Uniós pénz nem lesz, az most eldőlt. Fővárosi forrásokból úgy értesültünk, hogy Budapest a 60 milliárd forint mellé még 100 milliárd forint hitelt még állami garancia mellett sem tud felvenni.
Júliusban sikerült bejutni az éjszakai üzemszünetben a 3-as metróba, akkor készült az alábbi videó:
Az igazi bizonytalanság az infrastrukturális rekonstrukció költségeinek előteremtése körül van. Ráadásul egyes szakértők szerint könnyen kiderülhet, hogy a becsült száz milliárd forintnak akár a kétszeresére is szükség lehet. Ezt mutatja a felújítás tervezése is, aminek a végső, szerződéses költségét 50%-al alábecsülték, úgy kellett kipótolni a forrást. Mivel a tervezés csak jövő év végére fejeződik be, úgy tűnik, hogy a pályafelújítás költségeinek kényelmetlen kérdéseivel egyelőre nem foglalkoznak.
A tűzoltó munka jelenleg is zajlik
A BKV közleménye szerint amíg az M3 teljes vonalának rekonstrukciója megoldódik, folyamatosan dolgoznak a sínek cseréjén és a pálya műszaki állapotának javításán az üzemeltetési biztonság növelése érdekében. Ennek eredményeképp ez év december 8-ig 31656 méter sínt cseréltek le.
A BKV már 2006-ban jelezte a fővárosi önkormányzatnak, hogy a metrót fel kellene újítani, de a projekt azóta is döcög, a jelenlegi városvezetés szerint azért, mert az előző garnitúra elhanyagolta a projekt előkészítését.
Ahogy a fenti, júniusban készült kördiagramon látszik: a metrót az esetek 65 százalékában (34 esetben) a kocsik meghibásodása miatt kellett lezárni, ezután leggyakrabban az áramellátással volt baj (5 eset), vagy idegen tárgy miatt kezdett füstölni a metró (szintén 5 esetben).
A hibák miatt három év alatt összesen 204 óráig és 42 percig nem járt a metró, ez évente 68 óra és 14 perc, vagyis majdnem három nap kimaradás.
Mivel a hibák nagyobbik részét a járművek hibái okozzák, logikusnak tűnhetne, hogy forráshiány esetén először csak ezeket cseréljék le, a pályarendszert pedig később újítsák fel. Ez azonban Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke szerint csak „félmegoldás” lenne, mivel a jármű és a pálya mindig hatnak egymásra. A rossz állapotú pálya ezért hosszabb távon a vadiúj járművekben is kárt tenne.
Bíró Endre elmondása szerint nemzetközi szinten bevett protokoll, hogy egy metróvonalat 30 évente fel kell újítani, mert a beszivárgó „csurgalékvíz” hatására a síneket tartó szerkezeti elemek korrodálódnak. Ez a budapesti észak-déli metrónál is így történt, de ez nem rendkívüli, habár a hármas metró vízszigetelése már az átadáskor sem sikerült jól – tette hozzá a szakember.