Háború a 60 milliárdos metrótenderen
A fővárosi közgyűlés tavaly nyáron döntött arról, felkéri a BKV-t a 3-as metró szerelvényeinek felújítására vonatkozó tender kiírására, valamint elkezdi az ehhez szükséges hitelfelvétel előkészítését. A tenderen hét cég indult, de a második fordulóba csak öten jutottak be. A spanyolok március elején beadott indítványa kapásból három ellenfelet próbál kilőni.
A CAF jogászai átnyálazták a riválisok több száz oldalas pályázatát, és az Alstom, a Škoda valamint a Skinest által beadott dokumentumokban több olyan tételt találtak, amelyek szerintük ellentmondanak a kiírási feltételeknek.
A spanyolok szerint nincs rendben az Alstom egyik képviselőjének aláírási joga, és a cég nem talált olyan francia hatóságot sem, amely igazolni tudta volna, hogy eleget tettek járadékfizetési kötelezettségeiknek, így nem áll fenn a tenderen való részvétel kizáró oka.
A Škoda esetében főként a referenciák igazolását vitatták, de a részvételhez elengedhetetlenül szükséges adóigazolás szerintük itt sincs rendben.
Az CAF az észt céget támadta be leginkább, róluk a másik két résztvevőnél sokkal hosszabb kifogás listát juttattak el a fővároshoz. A spanyol kifogás szerint baj lehet a referenciákkal, az ukrán gyártó céggel való tulajdonosi kapcsolattal, a képviseleti joggal, és a referenciákkal is.
A negyedik ellenfélre lehetne pedig leginkább dühös a CAF, de ellenük mégsem adott be kifogást. Az orosz Metrovagonmas ugyanis elszipkázta magyar partnerét. A nagy járműgyártó központtá fejlesztendő Dunakeszi Járműgyártó, ahol a tíz darab CAF villamos végszerelése lesz a 3-as villamosvonalra, hirtelen átállt az ezen a tenderen riválisként induló oroszok mellé.
Az ügyben érintett cégeket e-mailen álláspontjuk kifejtésére kértük, válaszaikat várjuk. A plzeni székhelyű Škoda Transportation arról biztosította lapunkat, hogy a cég összes referenciája és adóigazolása érvényes és szabályos. Az Alstom pedig azt válaszolta érdeklődésünkre, hogy folyamatban lévő pályázatot, annak elbírálási szakaszában nem kíván kommentálni. Az észt cégtől nem érkezett válasz.