További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKK 2014 decemberében pályázatot írt ki a soroksári Grassalkovich út – Ócsai út – Haraszti út csomóponti felüljáró felújítására. Mint a 444.hu cikkéből kiderül, több ajánlat érkezett:
- Közgép: 430 millió,
- A-Híd és Strabag: 668 millió,
- Colas: 679 millió,
- Swietelsky: 775 millió forint.
A BKK kétszer 60 napig hezitált, majd kizárta a pályázatból a Közgépet kirívóan alacsony ár miatt. Az A-Híd-Strabag nyerte el a munkát. A 444.hu szerint az eljárás alapján minden jel arra mutat, hogy Simicska Lajos cégét az Orbán-Simicska háború miatt, felsőbb utasításra zárták ki, hiába adta a legkedvezőbb árat.
Sokat megmutat a piaci árak ismeretéről az is, hogy a BKK előzetesen 921 millió forintra becsülte a beruházás értékét, ami 150 millióval több volt még a legdrágább ajánlatnál is, és több mint kétszerese volt a Közgép ajánlatának.
Megkerestük Tarlós István főpolgármestert, mi a véleménye a pályázatról, de ő Dabóczi Kálmánhoz, a BKK vezérigazgatójához küldött tovább, mondván, ő nem foglalkozik a közbeszerzési eljárásokkal.
A BKK írásban bekért kérdéseinkre a következő válaszokat adta:
Volt-e politikai nyomásgyakorlás, hogy a pályázaton ne a Közgép nyerjen?
Nem.
Milyen veszélye, kockázata lett volna annak, ha a legalacsonyabb árat ajánló Közgépet hirdetik ki nyertesnek? (Nem teljesített volna, csődbe ment volna?)
Az ajánlattevő ajánlati árának megalapozottságáról az ajánlatkérő összehasonlítás céljából a többi ajánlattevőtől is kért be meghatározott ajánlati elemeket megalapozó adatokat. A beérkezett indokolások figyelembe vételével az ajánlattevő bizonyos egységárai túlzottan alacsonynak bizonyultak úgy a többi ajánlattevő, mint ugyanezen vállalkozó saját (korábbi) egységáraihoz viszonyítottan. A bevont igazságügyi szakértő elkészítette a beérkezett árajánlatok elemzését. Ebben a Magyar Mérnöki Kamara az Európai Mérnöktanácsadó Szövetség ajánlása alapján javasolt, a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatás áron való kiválasztás helyett a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat kiválasztási eljárás alkalmazásának figyelembe vételével bírálta el a beérkezett ajánlatokat. Eszerint a legalacsonyabb összegű ajánlatot adó ajánlattevő ára aránytalanul alacsonynak minősíthető, mivel a becsült értéktől -37%-kal tért el.
(A válasz a bullshit-fordítógépen átfuttatva: Kockázat? Milyen kockázat?)
Hogy sikerült a BKK tanácsadóinak előzetesen ennyire felülbecsülni a munkát?
Az eljárásba bevont független árszakértő elkészítette a költségvetési kiírás tételeinek beárazását a kiviteli tervek figyelembevételével, az általa megállapított ár összhangban van a műszaki ellenőr által készített mérnökárral. Ez azt támasztotta alá, hogy a becsült érték a jelenlegi piaci viszonyoknak megfelelőnek tekinthető.
(Lefordítva: A számok nem zavarnak, a becslés jó volt.)
Eddig a válasz. Közbeszerzési szakértők szerint kirívóan alacsony árat az a pályázó nyújt be, amelyik piacszerzési vagy piacmegtartási célból akar nyerni a pályázaton. A közbeszerzési törvény szerint, ha az ajánlat kirívóan alacsony a kiíró által előre megbecsült árhoz és a többi ajánlathoz képest, akkor a kiíró köteles indoklást kérni. A Közgép azzal magyarázta alacsony árajánlatát, hogy közel van a telephelye, így szállításra, raktározásra, felvonulásra alig kell költenie. Ez nem hatotta meg a BKK-t.