Havi 2000 forint BKV-s regisztrációs díj óvodásoknak?
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A levélben (amit Tarlós mellett aláírt a helyettese, és négy kerületi polgármester is) a főpolgármester először az agglomerációs járatok finanszírozásáról ír, aminek az a lényege, hogy a fővárosnak csak határain belül kötelezettsége a járatok biztosítása, azon kívül nem. Mégis megteszi, de ezen tízmilliárd forintot bukik, és ezt már nem tudja kifizetni. Ezért Tarlós szerint az állam vagy átveszi ezeket a járatokat, főleg a HÉV-eket, vagy fizet. Ha egyik sem történik meg, akkor az agglomerációs jegyek, bérletek árát ötszörösre kell növelni, hogy ne alakuljon ki hiány. (A BKV éves agglomerációs pluszköltsége 15,9 milliárd forint, 4,2 milliárd jön vissza bevételből. Ebben már benne van az agglomerációs települések összesen 635 millió forintos befizetése is, amit amúgy 20-szorosára kellene emelni a levél szerint.)
A BKV hiányának másik forrása az ingyen utazók (100 ezer 6 év alatti gyerek, 324 ezer 65 év feletti nyugdíjas, 120 ezer fogyatékkal élő) utaztatása. Ezek az éves utazások 12 százalékát teszik ki. Az államnak kötelessége lenne kifizetni ezeknek az utazások után az árkiegészítést, mégis 9,3 milliárd forinttal kevesebbet kap érte a főváros, mint járna. Ha az állam nem fedezi ezt a költséget, arra az esetre a főváros egy olyan megoldást dolgozott, ami szerint az érintetteknek havi egyszeri 1000-2000 forintos regisztrációs díjat kellene befizetniük.
Tarlós további lehetséges forrásként említi az éves 5000 forintos Budapest-matricát, amit a Budapest határát átlépő autósoknak kellene fizetniük. Az még nincs eldöntve, hogy a budapestiek a fizetős körbe tartozzanak-e, vagy csak a vidékiek fizessenek. Lesz a levél szerint egy belső zóna is, aminek a határátlépésekor további dugódíjat kell majd fizetni, de ennek helye, mértéke még nincs megállapítva. (A Tarlós István, Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes, valamint Ríz Levente, Láng Zsolt, Kovács Péter, Kocsis Máté polgármesterek által aláírt teljes levelet ide kattintva olvashatja.)
Tarlós István főpolgármester július elején, Orbán Viktor miniszterelnökkel folytatott tárgyalásait követően azt ígérte, hogy szeptember végére megegyezik a kormánnyal a budapesti tömegközlekedés hosszú távú finanszírozási modelljéről. A tömegközlekedés finanszírozásáról, valamint a dugódíjrendszerről is szóló levelet Tarlós István szeptember közepén küldte el, és akkori tájékoztatása szerint két héten belül választ várt. A legutóbbi közlés szerint még nem érkezett válasz.
Az Együtt szeptember végén közérdekű adatigénylést nyújtott be a főpolgármester által a miniszterelnöknek ebben a tárgyban küldött levelével kapcsolatban. Az adatvédelmi biztos arról tájékoztatta Pataki Mártont, az Együtt budapesti elnökét, hogy a levelet a fővárosi önkormányzatnak ki kell adnia a számára. Erre külön fel is szólította a budapesti városházát. A levél végül nem hivatalos úton került a párthoz.
Mint Pataki Márton lapunknak elmondta, a városi közösségi közlekedés finanszírozásának jövőjéről a legtöbbet az árulja el, hogy erre a levélre hat hét alatt sem sikerült Orbán Viktor miniszterelnöknek válaszolnia. A levél nem intézkedéseket akar elfogadtatni, csak egyeztetéseket kezdeményezni. Tarlós Istvánnak július eleje óta, amikor utoljára találkoztak, a tárgyalóasztalig sem sikerült eljutnia, így nem nagyon látni annak előnyét, hogy ő szavai szerint egy politikai közösségben van a miniszterelnökkel. Szép cél, hogy vége lesz a 25 éve működő húzd meg, ereszd meg politikának, a folyamatos kormányzati zsarolásnak, amivel mindig sakkban tarthatták a fővárost, de a valóságban ezzel csak azt akarják takargatni, hogy még a 2016-ra vonatkozó egyeztetések sem kezdődtek meg.