További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az Evopro Kft. 2001-ben alakult az Evopro-csoport első tagjaként, fő tulajdonosa Mészáros Csaba. A tagvállalatok székhelyei Németország, Ausztria, Szlovákia, Románia és Törökország területén találhatók; a budapesti székhelyű nemzetközi mérnökirodában mintegy 250 villamos-, gépész- és informatikus mérnök dolgozik.
A cégcsoport elsősorban informatikai és automatizálási területen működött sokáig, amikor Mészáros Csaba vezérigazgató úgy döntött, megjelennek a buszpiacon. Mint egy korábbi interjúban elmondta, először (2010-ben) még trolibuszt akartak gyártani, de 2011-ben elnyertek egy pályázati támogatást, amelynek azt vállalták, hogy kifejlesztünk egy elektromos, valamint egy hibrid autóbusz prototípust.
Kiesett az Modulo kereke, balesetet okozott
Kirepült a próbajáraton egy vadonatúj BKK-s busz kereke Budán, a Gárdonyi térnél. Egy ember meg is sérült a balesetben, a rendőrség tájékoztatása szerint őt pont a kirepülő kerék csapta el, írtuk szerdán. A gyártó Mabi-Bus Kft. belső vizsgálatot indított az ügyben.
A prototípus nemcsak elektromos hajtással, nulla emisszióval és mintegy 57%-os magyar értékhányaddal bírt, innovatív szerkezetével is meglepte a hazai piacot. Karosszériája ultrakönnyű, kompozit szerkezetű anyagból készült, és Lego-szerűen összerakható modulokból épült fel, így szinte tetszőleges befogadóképességűre lehet kialakítani a megrendelői igények szerint. A buszcsaládot elsősorban az Evopro mérnökei tervezték, de a koncepció kidolgozásában más magyar cégek is részt vettek.
Közben a cég megteremtette a gyártási helyszínt is: felvásárolta a bezárt NABI budapesti telephelyét, és szövetségeseket keresett. A MABI névre keresztelt buszgyárhoz csatlakozott az ARC, amelyik az Ikarus busz újjáélesztésében próbált előre lépni, de saját buszokkal is rendelkeztek. Mészáros az előrefutás taktikáját választotta, és gyárában sorra készültek az elektromos buszok, bízva a majdani megrendelésben.
Emellett az ARC-cal megörökölte a BKV kísérleti buszgyártási programját is. A BKV már kicsit korábban belevágott abba, hogy az Ikarus V127-eseket PKD-konstrukcióban, azaz részben előre összeszerelten megvásárolja, és maga szereli össze teljesen a saját telephelyén. Az ARC MABI-csatlakozása után a típus már nem Ikarus néven, hanem Mabi-bus Modulo M108d néven készült. A cég nemrég megnyerte a BKV 75 darabos, direkt PKD-s szállításra kiírt tenderét, tehát ezen a vonalon sínen, azaz inkább buszsávon vannak.
Az elektromos buszban sem hiába bízott az Evopro. Tavaly decemberben 20 darabot rendelt a BKV belőle, négymilliárdos kormánytámogatással. A megrendelésnek voltak előjelei. Bár a 2014-ben 21 elektromos buszra kiírt BKV-tendert a Siemens-Rampini nyerte, a buszokat a kormány bólintása hiányában nem tudta kifizetni a BKV, így kicsúsztak a vásárlási határidőből. Voltak, akik némi tudatosságot véltek felfedezni a késlekedésben, a Modulo ugyanis akkortájt már feltűnt a színen, és a bemutatóján nem kisebb ember ült a volánnál, mint Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Varga pár napra rá el is nyilatkozta magát, hogy villamosok helyett a kormány szívesebben látna elektromos buszokat Budapesten.
Ilyen előzmények után az sem annyira furcsa, hogy az Evopro a világ egyik legismertebb elektromosbusz-gyártóját, a kínai BYD-et is kiütötte a nyeregből, annak ellenére, hogy a kínaiak megynyertek egy BKK-tendert. A BYD igazgatója eléggé felháborodott a BKK lépésén, de egyelőre nem tudni, hogy lenyelik-e szótlanul ezt a lépést.