2018-ra csúszott a BKK e-jegyrendszerének indulása
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A metró áteresztő kapuit és az elektromos jegyrendszert várhatóan 2005 végén, 2006 elején állítják rendszerbe, írtuk 2004-ben. Ebben már akkor sokan kételkedtek, de azt senki sem gondolta volna, hogy 12 év múlva sem lesz semmi az egészből. A hosszúra nyúlt projekt eddigi állomásai:
- 2004: bejelentik az Elektra nevű rendszer kiépítését, 2006-os határidővel.
- 2006: bejelentik, hogy mégsem lesz elektronikus jegyrendszer a BKV-nál.
- 2008: bejelentik, hogy nemzetközi közbeszerzési pályázatot ír ki a BKV az elektronikus jegyrendszer bevezetésére.
- 2011: megvalósíthatósági tanulmány készül az elektronikus jegyrendszer bevezetésének költségéről.
- 2015: 27 milliárdos ajánlatával a német Scheidt&Bachmann cég megnyeri a BKK e-jegy-tenderét, megkezdődik a dolgozói „próbaüzem”.
- 2016: újra kell tervezni az elektronikus jegyrendszert, de az ígéretek szerint elkészül 2017-re.
- 2017: smafu.
A BKK szerint a csúszás most azért van, mert a rendszert jelentősen át kellett tervezni. Az eredeti szerződés ugyanis nem tartalmazta a 2016 januárjától bevezetett elektronikus személyi igazolvány (eSZIG) használatát a közösségi közlekedésben, a HÉV-ek és az agglomerációs autóbuszok állami átadását, valamint a személyszállításról szóló törvény alapvető módosítását a közlekedési kártyák kibocsátásával kapcsolatosan. A változások miatt belső átcsoportosításokat végeztek, amiket át kellett vezetni a vállalkozói szerződésben, és azokat el kellett fogadtatni a finanszírozó EBRD-vel.
Átütemezték a termékstratégiát is, ehhez igazodva telepítik a metrókapukat, valamint az állomásokra és a járművekre szerelt érvényesítő készülékeket. Sőt, a közlekedésszervezési szempontokat, valamint az építészeti átalakítások integrálását is meg kell oldani. A jelenlegi helyzet:
A rendszer indulása 2018 elejétől fokozatosan várható.
A befejezésre ezúttal jó érzékkel nem adott dátumot a BKK.
De így már nem kérdés az sem, hogy a BKV miért írt ki pályázatot 700 darab özönvíz előtti mechanikus jegylyukasztóra.
A cég válasza szerint az elektronikus jegyrendszer bevezetése többütemű. Először az e-bérleteket, utána a jegyeket vezetik be. Ezzel párhuzamosan kivezetik a papíralapú termékeket is, de ennek megszokásához idő kell. Csak a papíralapú jegyek teljes kivezetése után szerelhetők le a régi típusú jegyérvényesítők.
A villamosok egy részén jelenleg amúgy is csak a mechanikus jegykezelő készülékek alkalmazhatók, mert nem alkalmasak az elektronikus jegyrendszerre. Az átalakítások végéig a csattogó vaslyukasztókat kell használni, és a javításukat is biztosítani kell, válaszolta a BKV.