Index Vakbarát Hírportál

8 napos BKV-sztrájk lesz áprilisban

2017.03.31. 10:07
Április 18-án 0 órától háromnapos sztrájkba kezdenek a BKV dolgozói, jelentette be két nagy szakszervezet. A háromnapos sztrájk április 24-én egy ötnapossal folytatódik.

Sztrájkot jelentett be két nagy BKV-s szakszervezet, a BKKSZSZ és a VTDSZSZ, mert a bértárgyalás során a BKV nem tett érdemi béremelési javaslatot. A szakszervezetek az állami cégeknél történt 30 százalékos béremelést követelnek (három évre elosztva).

A sztrájk ideje alatt lesz olyan óra, amikor egy jármű sem indul el, kivéve az alvállalkozói buszokat. A szakszervezet ugyanis kihasználja az elégséges szolgáltatásról szóló jogszabály kiskapuit.

A törvény szerint az sztrájk első napján minden órában, minde viszonylaton üzemeltetni kell a járművek 66%-át. A második napon viszont csak napi átlagban kell a 66 százalékot kiadni, így a járműveket úgy tudják csoportosítani, hogy bizonyos órákban ne induljon el egy sem.

A sztrájk bizonyosan nem érinti a buszvonalak nagy részét, ahol a VT-Arriva, vagy más alvállalkozó szolgáltat. A HÉV-ek is járni fognak, mert tavaly átkerültek a MÁV-hoz, ahol a dolgozók már zsebükben tudhatják az állami cégben foglalkoztatottaknak járó 30 százalékos béremelést.

Frissítés:

Jelentkezett lapunknál egy HÉV-es (azaz már MÁV-os) dolgozó, hogy náluk sem olyan szép azért a helyzet, akár átvette az állam az üzemágat, akár nem. MInt írja, "a 30%-os emelés 3 év alatt lett megígérve. Idén ez átlagosan 14%. Van akinek csak 10. De a lényeg. Nem. Ezt a bért még mindig nem kaptuk meg. Új bérről szóló szerződésünk sincs. Kör emailt kaptunk arról, hogy a kormány a vezetőség és a szakszervezetek megállapodtak. Senki se tudja, hogy mikor és mennyit kap. Ahogy még az első két hónapra járó cafeteriát se kaptuk meg." Sztrájk azért valószínűleg nem lesz a HÉV-nél.

Korábban drámai hangú levélben vezette le két nagy BKV-s szakszervezet, a BKSZSZ és a VTDSZSZ, hogy mi várható, ha a BKV-sok nem kapnak az állami közlekedési cégek dolgozóinak adotthoz hasonló nagyságú béremelést.

A lényeg: a dolgozók elmennek, és nem lesz elég munkaerő a fővárosi tömegközlekedés fenntartásához.

A levél szerint 2016-ban a BKV 9600 munkavállalójának 10%-a hagyta ott a BKV-t (ennek bő harmadát tették ki a nyugdíjba vonulók). Hiányszakmák alakultak ki.

Hiányszakma lett a mérnök (26 távozott 2016-ban), a szakmunkás (248 ment el), és a járművezető (452 lépett ki). 

2017-ben több mint ezer dolgozót kellene felvennie a cégnek. Csakhogy a pótlás már 2016-ban sem volt elég sikeres a folyamatos toborzás, álláshirdetések ellenére sem. Egyetlen dolog segíthet: a béremelés.

A szakszervezetek szerint ha nem lesznek versenyképesek a bérek a BKV-nál, akkor a létszámhiány miatt kevesebb jármű tud majd kiállni, de fennakadás lehet a karbantartásban, forgalomirányításban is.

A BKV tudomásul vette a sztrájkot

A BKV Zrt. vezetése közleményben tudatta, hogy a sztrájkbejelentést tudomásul vette és felhívta az érdekvédelmi képviseletek vezetőit, hogy a még elégséges szolgáltatás biztosításáról szóló tárgyalásokat mihamarabb kezdjék meg, emellett kijelentette, hogy a sztrájkhelyzet alatti együttműködés fenntartásához szükséges munkáltatói intézkedéseket megteszi.

A BKV Zrt. vezetése ismételten hangsúlyozta, hogy a szükséges béremelés végrehajtása mellett továbbra is elkötelezett, és a továbbiakban is mindent megtesz, hogy a sztrájk elkerülhető legyen. A béremeléshez szükséges források megteremtése érdekében a tulajdonos fővárosi önkormányzat a kormányhoz fordult. Mindezek alapján a társaság vezetése ismételten a szakszervezetek és a munkavállalók türelmét kérte és nyomatékosította, hogy a társaság tisztában van a dolgozók helyzetével, és számol a munkaerő piaci helyzettel, illetve tendenciákkal és – bár a BKV Zrt. jelenleg még nem rendelkezik elegendő tartalékkal a munkavállalói követelések teljesítéséhez – mindent elkövet annak érdekében, hogy ezek a források rendelkezésére álljanak.



Rovatok