Ki szívja meg legjobban a metrófelújítást?
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
November 4-én, szombaton kezdődik a 3-as metró felújítása. Az igazi felfordulás november 6-tól, hétfőtől várható. Több tízezer, sőt akár több mint százezer ember érzi majd a bőrén a lezárt metró miatti kellemetlenségeket.
Ön vajon megszívja-e?
- Ha ön Újpest és a Lehel tér között a 3-as metrót használta munkába járásra, egyéb célokra, akkor mindenképpen, méghozzá nagyon, mert ez a szakasz le lesz zárva egy évig.
- Ha ön kocsival járt be dolgozni eddig a Váci úton, akkor is nagyon, mert egy sávot elvesznek az útból a metrópótló buszoknak, ezért óriási dugók várhatók.
- Ha ön hétvégenként a 3-as metrót szokta használni a vonal bármelyik pontján, akkor eléggé, mert hétvégenként a komplett vonal le lesz zárva 3 évig.
- Ha ön hétköznap este fél kilenc után a 3-as metrót szokta használni a vonal bármelyik pontján, akkor is épp eléggé, mert esténként fél kilenctől a komplett vonal le lesz zárva 3 évig.
- Ha ön Észak-Pest egyéb, a központ felé tartó tömegközlekedési járatait szokta használni munkába járásra, egyéb célokra, akkor is eléggé, mert ezeken a vonalakon a metró lezárása miatt zsúfoltságra kell számítani.
- Ha ön északról, az agglomerációból, vagy Észak-Pestről, de nem a Váci úton szokott bejárni kocsival dolgozni akkor is, hiszen a Váci útról menekülő autósok várhatóan torlódást fognak okozni az összes bevezető úton a 11-es úttól az M3-asig.
- És ha ön a Róbert Károly körutat használja reggelenként, még akkor is, hiszen a 45 másodpercenként közlekedő metrópótló buszok nem a Váci úti felüljárón, hanem szintben, lámpákkal átvezetve fogják keresztezni a Róbert Károly körutat, jelentős torlódásokat okozva.
Mikortól, mi lesz lezárva?
- A 3-as metró állomásai Újpest és a Lehel tér között november 6-tól egy éven keresztül, mert ezalatt újítják fel őket.
- A teljes 3-as metró november 4-től hét közben este fél 9-től és hétvégenként, három éven keresztül, mert ilyenkor újítják fel az alagutat, valamint az egyéb forgalmi berendezéseket.
- A Váci út egy-egy sávja, a Lehel tér több pontja a metrópótló buszok számára, november 4-től egy éven keresztül,
- A 3-as metró állomásai a Lehel tér és a Nagyvárad tér között, 2018 vagy 2019 novembertől egy éven keresztül, az állomások felújítása miatt. (Az időpont még nincs eldöntve.)
- A 3-as metró állomásai a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között, 2018 vagy 2019 novembertől egy éven keresztül, az állomások felújítása miatt. (Az időpont még nincs eldöntve.)
- A Lehel téri és a Nagyvárad téri állomás 2020 novemberétől kb fél évre, mert utoljára újítják fel őket. Mindkettő állomás ideiglenes végállomás lesz két-két szakasz felújításakor, metrófordulókkal. Felújításuk alatt a metró járni fog, de nem áll meg, áthalad rajtuk.
Merre lehet menni a lezárt metró helyett tömegközlekedéssel?
- Elsősorban a csúcsidőben 45 másodpercenként induló metrópótló buszokkal. Ezek viszik el az utasok derékhadát, körülbelül 60-65 százaléknyi utast.
- A 12-es villamos hétköznap 12M jelzéssel a Lehel térig meghosszabbítva, háromkocsis szerelvényekkel közlekedik majd.
- A 14-es villamos (14M néven) a szokásosnál sűrűbben és hétvégén is nagyobb befogadóképességű szerelvényekkel jár.
- A Keleti pályaudvarig közlekedő, ezáltal az M1-es, M2-es és az M4-es metróra is közvetlen átszállási lehetőséget nyújtó 20E és a 30-as járatcsalád gyakoribb, 5 helyett 3-4 percenkénti indul.
- Az Óbuda felől a belvárosba utazók számára kieső Árpád hídi metrókapcsolatot a 34-es és a 106-os busz pótolja: mindkét buszjárat útvonalát a Lehel térig hosszabbítják meg.
- A III. kerület Vörösvári úti, Bécsi úti környékéről a 19-es és a 41-es villamosjárattal a budai fonódó villamoshálózaton, a kerületi északi feléből, illetve a Szentlélek tér vonzáskörzetéből a H5-ös HÉV-vel, arról az M2-es metróra átszállva is megközelíthetik a belvárost.
- Rákospalota és Újpalota felől is sűrűbb követéssel közlekedik majd az 5-ös, illetve a 7E busz.
- Mint arra olvasónk felhívta a figyelmet, a 2-es számú vasútvonal (Budapest-Esztergom) Budapesten belüli szakasza is elérhető. Ha az utas el szeretne jutni Újpestről a Nyugati pályaudvarra, akkor azt átszállás nélkül teheti meg vonattal, szemben a metrópótló + metró megoldással.
- Sőt, a ráérősebbek be is hajózhatnak a központba a dunai hajójáratokkal.
- Sportosabbak, rövidebb távokra utazók kerékpárra pattanhatnak, a kétkerekű alternatív útvonalakra a Magyar Kerékpárosklub metrópótló oldala tett javaslatot:
Merre lehet menni a beduguló Váci út helyett kocsival?
- Városon kívül érkezőknek jó alternatíva az M0-ás, és onnan a 11-es út vagy az M3-as.
- A külső városrészekben (Káposztásmegyer, Újpest, Angyalföld) lakóknak a Béke út –Lehel utca, vagy az azokkal párhuzamos utak kínálkoznak első számú kerülőnek.
- A Váci út buszsávvá alakuló harmadik sávja a becslések szerint napi 8-10 ezer beérkező járművet kényszerít majd más útvonalra. A választék nem nagy kerülőútból, ez a mennyiség nagyjából a fent vázolt három komolyabb és több szűkebb útvonalon fog bejönni a belvárosba. A probléma az, hogy ezek az utak eleve forgalmasak, ezért a Váci úti torlódások áttevődnek majd ezekre is. Nem is szólva a szintben átvezetett metrópótló buszokkal feltartott Róbert Károly körúti autós forgalomról. A torlódások csökkentésére a BKK a Szentendrei úton, valamint az M3-as autópálya fővárosi bevezető szakaszán – a forgalom gördülékenyebb haladása érdekében – november 6-tól áthangolja a közúti közlekedést irányító lámpákat.
Mennyibe kerül nekünk mindez?
- Egyelőre biztosat annyit lehet tudni, hogy az első szakasz állomásainak és az alagútnak a felújítása 72 milliárd forintba kerül. Ezekre ugyanis megkötött szerződés van. (Az állomások felújítására vonatkozó szerződés értéke 24,1 milliárd forint, az alagúti munkákra vonatkozó értéke 47,8 milliárd forint.) A két másik szakasz állomásaira még nincs szerződés, mert olyan sok pénzért vállalták volna a jelentkező kivitelezők, hogy nem jött volna ki a felújításra félretett 140 milliárd forintból.
Ön melyik csoportba tartozik?
Borítókép: Máthé Zoltán / MTI