Drágább a felújított orosz metró, mint az új
- Nyizsnij-Novgorod városa a Metro Report szaklap szerint a napokban írt alá egy szerződést az orosz Metrovagonmassal, 23 darab új metrókocsi vásárlására 1,3 milliárd rubelért, ami egy kocsira vetítve fajlagosan 56,5 millió rubelt jelent. A város a mintegy 40 éves Metrovagonmas metrókocsijait cseréli le rájuk.
- Budapest városa 2015-ben írt alá egy szerződést az orosz Metrovagonmassal, 222 darab felújított metrókocsi vásárlására 69 milliárd forintért, azaz 15 milliárd rubelért, ami egy kocsira vetítve fajlagosan 67,5 millió rubelt jelent. A város a mintegy 40 éves Metrovagonmas metrókocsijait cseréli le rájuk.
Kettő nagyot mindenképpen: egy felújított Metrovagonmas metrókocsi Budapestnek 67,5 millió rubelbe kerül, míg egy új Metrovangonmas metrókocsi Nyizsnij-Novgorodnak 17%-kal kevesebbe, mindössze 56,5 millió rubelbe.
A két metrókocsi (a budapesti felújított és a novgorodi új) típusa látszatra nagyon hasonló. Miért a nagy árkülönbség? – kérdeztük Bíró Endrét, a Metróért Egyesület vezetőjét.
Bíró Endre elmondta, hogy a képen látható új novgorodi metró típusa: 81717.6, ami korszerűség tekintetében sokkal közelebb van a nálunk és Novgorodban is leváltott öreg Metrovagonmas kocsikhoz, mint a nálunk forgalomba állt felújított Metrovagonmas kocsikhoz.
Míg a novgorodi új kocsikban elavult orosz hajtás van, régi szerkezetű forgóvázzal, egyéb orosz főegységekkel, addig a budapesti Hitachi hajtással, Knorr fékrendszerrel, CAF kerékpárral büszkélkedhet.
Végkövetkeztetés: a régi vita, miszerint új, vagy felújított metrót vettünk, végérvényesen eldőlt,