Bemutatták, milyen lehet az új budapesti híd
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A zsűri értékelése szerint az UNStudio, Buro Happold Engineering alkotta konzorcium győztes pályázata egy olyan 2x3 forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas híd, amely „egyszerre egyedi és elegáns, mégis dinamizmust és erőt sugárzó.”
A második helyet megosztva nyerte egy konzervatívabb, kétpilonos függőhíd part felé döntött pilonokkal (tervező a Lavigne & Chéron Architectes, Bureau d'Etude Greisch, Közlekedés Consulting Engineers, Geovil konzorcium), valamint egy, a Duna közepén elhelyezett pilléren támaszkodó, döntött ívekkel tervezett híd (Leonhardt, Andrä und Partner, Zaha Hadid Architects, WERNER Consult és Smoltzcyk & Partner).
A zsűri még három másik tervet javasolt megvételre, egy ívhidat és két egypilonos, függesztett hidat.
Tarlós István szerint az új híd napi 30 ezer gépkocsival csökkenti a belvárosi hidak, 8 ezerrel pedig az Üllői út forgalmát. A győztes pályázat kiválasztásánál a hasznosság, az innováció, és a költségoptimalizálás döntött.
Naponta 600 ezer ember használja a fővárosi hidakat, de a belvárosi torlódásokat nemcsak a hidak, hanem az utcák befogadóképessége is befolyásolja.
Elmondása szerint északon és délen nincs még elég átkelőpont, Csepel és Újbuda között összeköttetés kell: egy új híd, megfelelő kapacitással és úthálózattal. Ez az új híd meghatározó eleme lesz a budapesti városképnek.
Fürjes Balázs kormánybiztos szerint Budapest következő hídját az eddigi ütem szerint 2028-2033 között kéne megépíteni, ehhez jó időben vagyunk. A főváros a pályázat kiírásával és elbírálásával megteszi ehhez az első lépést.
Fürjes elmondta, hogy 1985-ben jelent meg először a Galvani híd terve. Sok idő eltelt, amikor 2014-ben a fővárosi településfejlesztési stratégia kimondta: az előkészítést 2017-ben el kell indítani, a pályázatot akkor írták ki. A kormánybiztos rálicitált a főpolgármesterre, az ő bátrabb becslése szerint napi 55 ezer kocsival csökken a belvárosi hidak forgalma az új híddal.
A nemzetközi tervpályázatot az eredetileg a 2024-es olimpiára tervezett Galvani hídra írták ki, ami Észak-Csepelen keresztül köti össze a Galvani út vonalában Dél-Budát. Az olimpia elmaradt, de mint megírtuk, a hidat megépítik.
Arról is írtunk korábban, hogy az olimpia miatt előresorolt Galvani híd eredetileg csak a délebbre tervezett Albertfalvai híd és az északi Aquincumi híd után következett volna a városfejlesztési tervekben, mivel azok sűrűn lakott területeket kötnek össze.
A Galvani híd viszont Újbudán sem a legzsúfoltabb területeken halad, Csepelen a Szabadkikötő és a szennyvíztisztító között megy, valamint a krumpliföldeket szeli át, a Soroksári-Dunaágon túli ferencvárosi iparterületekről nem is beszélve.
Az új híd tehát szép lesz, biztosan enyhít majd a többi híd és a belváros forgalmán, de az egyáltalán nem biztos, hogy a legjobb helyre lesz építve, pláne, hogy az olimpia is elmaradt.