Sétányukat féltik a vasúttól a Hamzsabégi útiak
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A játszótér felé sétálva feltűnt, hogy a Hamzsabégi úti sétány vasúti sín felőli oldalán a fákon narancssárga pöttyök láthatók. A választókerületi képviselőt felhívva kiderült, hogy a felfestések parkkal szomszédos vasúti sín bővítéséhez kapcsolódnak, ugyanis a vasúti sínt 3 sínpárosra kívánják bővíteni. Az infrastruktúra fejlesztését a fák kivágásával és a játszóterek területének csökkentésével oldják meg. A több évtizedes fák kivágásáról és a zöldterület jelentős csökkentéséről a lakosság véleményét nem kérdezték, illetve nem is tájékoztatták az újbudai lakosokat sem, mivel a terület jelenleg a MÁV Zrt. tulajdonát képezi
– áll az egyik olvasói levélben a sok közül, amit szerkesztőségünk az ügyben kapott.
A beruházásról található kevés információ heves reakciót váltott ki a helyi lakosokból, akik aláírást kezdtek gyűjteni (850 már összegyűlt) a Hamzsabégi sétány megvédéséért.
Mint írják, a park a helyi kutyasétáltatók, a kisgyerekes családok, a futók és a biciklisták, valamint az ingatlantulajdonosok érdekterületét is képezi, illetve a fák kivágását környezetvédelmi okokból is meg kéne akadályozni.
Megkerestük a MÁV-ot, hogy mik a terveik a sétányra vonatkozóan, miért nem tájékoztatják a lakosságot, és pontosan hány fa kivágására lehet számítani. A vasúti cég a beruházást irányító Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt.-hez (NIF) irányított, ahonnan lapunk több mint két hete várja a kérdésekre a választ, csakúgy mint a helyi lakosság.
Megkerestük a kerületi önkormányzatot is, ahol elmondták, hogy a beruházás részleteiről a NIF tud tájékoztatást adni, viszont a fákkal kapcsolatban kialakították az álláspontjukat. Eszerint a Hamzsabégi sétány fáit nem az újbudai önkormányzat megbízásából jelölték meg, továbbá nincs folyamatban lévő közigazgatási hatósági eljárás az itt található fákra vonatkozóan. A hivatal környezetvédelmi osztályához sem érkezett be fakivágási engedélykérelem a Hamzsabégi sétányon megjelölt fák esetében.
Az önkormányzat szerint a parkban levő fák megjelölése, bepontozása nem jelenti azok kivágását. Erre a tervezés előkészítéséhez szükséges egyik munkafázisként, fafelmérés, fakataszter készítése céljából került sor a NIF részéről. A parkban azokat a fákat mérték fel, amelyek esetlegesen a kivitelezéshez szükséges felvonulási területen helyezkedhetnek el.
A park fáinak védelmében elvárásként fogalmazták meg, hogy az építési munkák során csak a minimálisan szükséges felvonulási területet vehetik igénybe a kivitelezők, és az ehhez kapcsolódó terveket külön jóvá kell hagyatniuk a polgármesteri hivatal környezetvédelmi hatóságával. Emellett kérték a teljes vasúti szakasz mindkét oldalán magas minőségű zajvédő falak betervezését, és hogy a jelenlegi park teljes területe megmaradhasson, sőt fel legyen újítva.
Amennyiben később a beruházás miatt mégis szükség lesz néhány fa eltávolítására, akkor abba az önkormányzat csak úgy egyezik bele, ha a beruházó költségén az adott fákat átültetik, vagy helyettük legalább 150 százalékkal nagyobb összes törzsátmérővel rendelkező fákat ültetnek majd, írta Kátai Artúr, az önkormányzat kommunikációs főmunkatársa.
Mi épül itt egyáltalán?
A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő a Kelenföld és Ferencváros állomások közötti 6 km hosszú szakaszának fejlesztésére írt ki ki pályázatot, ami az eddigi kettő helyett egy háromvágányú kapcsolat és új elővárosi megállók kialakítását, valamint kapcsolódó projektként a Déli vasúti összekötő híd szélesítését is jelenti.
A Déli összekötő vasúti Duna-híd és a csatlakozó vágányhálózat stratégiai és operatívan is kulcsfontosságú keresztezési pontja a vasúti hálózatnak. A MÁV Zrt. hálózatának legforgalmasabb állomásköze a Kelenföld és Ferencváros állomások közötti szakasz, mely jelenleg kétvágányú, villamosított pálya, az engedélyezett sebesség 80 km/h, a megengedett tengelyterhelés 210 kN, tehát nem teljesíti a nemzetközi átjárhatóságot biztosító feltételeket. Az átjárhatósági követelmények és a vonalszakasz szűk keresztmetszete miatt fejlesztése szükséges, legalábbis ez áll a NIF korábbi, szűkszavú projektismertetésében.