Bemutatta a gyártó a Budapestre jövő májustól érkező Mercedes-Benz Citaro autóbuszt, a modellből 150 áll forgalomba fél éven belül a főváros több vonalán.
A Mercedes-Benz Citaro buszai Budapestre három, a csuklósok négyajtós kivitelben érkeznek. Az előbbi 66, utóbbi 102 ember szállítására alkalmas. A klíma mellett nyitható ablakok is lesznek, a sofőrfülke zárt lesz, a biztonságot belső és külső térfigyelő kamerák a segítik.
A szólóban egy, a csuklósban pedig három TFT monitor gondoskodik az utastájékoztatásról. A járműveket fokozatmentes automata váltóval szerelik, a beépített motorok az Euro V-nél magasabb, EEV (enhanced environmentally friendly vehicle) károsanyag-kibocsátási normáknak felelnek meg.
A 2-es metró Deák tér és Déli pályaudvar közötti szakaszán kora délután egy ideig pótlóbuszok vitték az utasokat, mert füstölt egy szerelvény. Kisdi Máté, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője elmondta, a Déli pályaudvarnál észleltek az egyik metrószerelvény tengelyénél füstszagot. A tűzoltók a metró szakembereivel együttműködve hőkamera segítségével átvizsgálták a szerelvényt, de a hiba okát nem találták meg. A BKV tájékoztatása szerint a 2-es metró újra a teljes vonalhosszon közlekedik.
Olvasónk egy irgalmatlanul füstölő buszra hívta fel a figyelmünket, ami kiváló fotó- és videótémának bizonyult az összes Batthyány téren korzózó turista számára.
Csatornaépítés miatt lezárják péntek reggel 9 órától várhatóan hétfő 18 óráig a Bem rakpartot a Pala utcánál, tájékoztatott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A rakpart említett része a Halász utca és a Pala utca között zsákutcává válik a csatornaépítés miatt. A Fő utcát a Szilágyi Dezső tér és a Jégverem utca között kétirányúsítják, az érintett szakaszon a buszsáv megszűnik.
Figyelemmel a közelgő ünnepekre és a jogos társadalmi igényre, mostantól fokozottan ellenőrzi a BRFK a fővárosi buszsávok használatát. Budapesten összesen 32 kamera figyeli a buszsávokat, de a rendőrök más módon is büntethetnek. Egy olvasónk néhány éve figyelmeztetni merte a rendőröket a dolgukra, ezért betörték az orrát.
A rendőrség akcióba lép a buszsávokat szabálytalanul használó autósok ellen. Budapesten mostantól folyamatosan, kimondottan erre a szabálysértésre koncentrálva, fokozottan ellenőrzi az autóbusz forgalmi sávok használatát.
Egy rutinos közmeghallgatásra járó úrnak 2012. december 12-én volt a tizenkettedik meghallgatása. Véleménye szerint régen több értelme volt ezeknek a fórumoknak, mert helyben lehetett cédulákon kérdést feltenni, amiről utána közösen vitáztak a polgárok az elöljárókkal. A mostani rendszerben előre kell írásban leadni a kérdéseket, ezekre írásban válaszolnak, de akik elmennek a városházára, azok élő szóban is kibeszélhetik a bajukat.
Az új szisztéma kevésbé kedvez a társadalmi párbeszédnek. Tarlós mindenkit meghallgatott, és ügyes dramaturgiával irányította a meghallgatást.
Megújulhat a budapesti 2-es villamos pályája és járműparkja, miután a Fővárosi Közgyűlés megszavazta a megvalósíthatósági tanulmány elkészítését. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az előkészületekre 250 millió forintot költ, a beruházás szorosan kapcsolódik a Kossuth tér átépítéséhez.
A központ kiemelte: a beruházás során meghosszabbítják és akadálymentesítik a megállóhelyek és végállomások peronját, hogy az új, alacsonypadlós, 32-36 méter hosszú villamosokat fogadni tudják. A Közvágóhídnál és a Jászai térnél a vágányokat is átépítik. A Balassi Bálint utcában felújítják a pályát és átépítik a Lánchíd alatti aluljárót.
A Fővárosi Közgyűlés egyhangú határozattal fogadta el Pokorni Zoltán előterjesztését, amellyel a Főváros által korábban a Városmajori park bekerítésére szánt támogatást, a park fejlesztésére fordítanák.
Az előterjesztés kitér arra, hogy a Városmajor rendbetételét elsősorban a park elhanyagolt állapota és a rossz közbiztonság indokolja. Ez azt jelenti, hogy 150 millió forintból nem kerítés épül a Városmajorban, hanem lámpák és kamerák kerülnek ki, valamint kutyafuttatóra, játszótérre, kerítésjavításra és zöld területek felújítására költik a pénzt.
Váczi János, a XII. kerület alpolgármestere megkeresésünkre elmondta, hogy a kerület Budapest egyik legbiztonságosabb része, de a fővárosi tulajdonú Városmajor hosszabb ideje kivétel volt ez alól. A parkban az elmúlt években több súlyos bűncselekmény, többek közt rablás és emberölés történt. „Miután több oktatási intézmény is van a park közvetlen szomszédságában, különösen fontos volt számunkra, hogy megoldást találjunk erre a problémára, ezért a Hegyvidéki Önkormányzat a Fővárossal közösen dolgozott ki tervet a Városmajor biztonságosabbá tételére több mint két évvel ezelőtt.”
Befejeződött a 4-es metró alagútjában a vágányépítés, így tartható marad a 2014 első félévére tervezett utasforgalmi próbaüzem – közölte a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a DBR Metró Projekt Igazgatóság.
A pályaépítésnél a kivitelező mintegy 33 ezer köbméter betont épített be az alagutakba, a járműtelepen 5,1, az alagutakban 15,2 kilométer vágány épült 47 kitérővel, valamint 19 kilométeren épült ki a harmadik sín.
Biztosítja a főváros a Budapesti Közlekedési Központ villamos- és trolibusz-beszerzési projektjének önrészét, miután a képviselők 30 igen szavazattal és 1 tartózkodással megszavazták az erről szóló előterjesztést.
Budapestnek 288 millió forintot kell három év alatt biztosítania ahhoz, hogy a 43 milliárd forint értékű járműbeszerzés megvalósuljon, mivel a projekt 99,33 százalékát az unió finanszírozza. Ebből 37 villamost és 24 trolibuszt szerez be a BKK, valamint megújul a Száva, a Hungária és a Budafok kocsiszín is.
A villamosokra a közbeszerzési eljárást ez év végén írják ki, a prototípus járművek 2014 év végén, a sorozat járművek pedig 2015 harmadik negyedévéig érkezhetnek meg. Az alacsonypadlós villamosok az 1-es, a 3-as, a 19-es és a 61-es vonalakra kerülnek majd. A trolibuszok esetében a közbeszerzést 2013 első negyedévében indítja el a BKK, az új járműveket 2014 elejétől szállítják le. Az új trolik a város szinte minden vonalán közlekednek majd.
Döntöttek arról is a képviselők, hogy mentességet kapnak jövőre a helyi iparűzési adó alól azok a vállalkozók, akiknek adóalapja nem haladja meg az egymillió forintot. Korábban 700 ezer forint volt a mentességi határ.
Az elmúlt évben 8 százalékkal csökkent a sírhelyek megváltásából, 25 százalékkal a sírhelyek újraváltásából származó bevétele a Budapesti Temetkezési Intézetnek, ezért a fővárosi közgyűlés jóváhagyta a kegyeleti díjak 4,2 százalékos emelését. Egy képviselő szerint egyre többen inkább hazaviszik az urnákat, félő, hogy elterjed a kertben temetkezés.
A Budapesti Temetkezési Intézet szerint a fővárosi temetőhelyek megváltási bevétele közel 17 millió forinttal (8,2%), az újraváltásokból származó bevételek közel negyedével, 66,4 m Ft-tal maradnak el idén az előző évitől.
Nehéz helyzetben van a fővárosi költségvetés, mondta Tarlós István főpolgármester a költségvetési koncepció tárgyalásán. A sok bizonytalansági tényező miatt nem lehet jövőre pontosan tervezni, ami azt jelzi az ellenzék szerint, hogy a főváros egy minisztériumi főosztály szintjére süllyedt.
A rendkívül kurta, 9 oldalas koncepció szerint 2012 a válság jegyében telt el, az összes működési bevételi kiesés a 2011-hez képest 24,3 milliárd forint volt. 2012-ben elkerült a fővárosi önkormányzattól az összes kórház és a tűzoltó-parancsnokság.
Elloptak nyolcvan méternyi betáplálási kábelt a H5-ös HÉV Filatorigát megállójának közelében, közölte a Budapesti Közlekedési Központ. A kár 1,2 millió forint. Békásmegyer és a Batthyány tér között pótlóbuszok közlekednek, Szentendre és Békásmegyer között zavartalan a közlekedés.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a reptéri katasztrófavédelem dízelaggregátorával, egy teherautóról biztosítják az irányítótorony áramellátását – írja az iho.hu.
A Szabadság híd és a Margit híd felújítása után megmaradt 1585 tonna vashulladék eladásáról dönt szerdán a fővárosi közgyűlés. A nagy darab fémhalomért 102 millió forintot adnak.
A két híd felújítása után összesen 1585 tonna vashulladék maradt, amit a felkért Vasló Kft. szakértő értékbecslése szerint kilogrammonként 63-64 forintért lehetett eladni. A eladás azonban nem ment könnyen.
Az első árverés eredménytelen lett, mert a két legmagasabb ajánlatot tevő cég azonos ajánlatot tett, amin nem kívánták módosítani. A 2. eljárás azért lett eredménytelen, mert a meghatározott 70 Ft/kg-os árat egyik ajánlattevő cég sem kínálta túl. Ekkor a fővárosi vagyonkezelő az ár aktualizálására kérte az értékbecslőt, aki levitte a becslését 48-50 forintra. A harmadik árverésen a két pályázó egyike 43 forintot, a másik 64,5 forintot kínált a fém kilójáért, így vas a többet ígéró UD Stahl Kft.-é lehet, összesen 102 millió forintért.
Az ügyletre azért kell a fővárosi közgyűlésnek áldását adni, mert az meghaladja z 50 millió forintos értékhatárt.
A közgyűlés a vaseladás mellett határozhat többek között arról, hogy 2013. január 1-jével nettó 4,5 százalékkal emeli a a kéményseprő-ipari szolgáltatások díját, valamint átlagosan 4,2 százalékkal emeli kegyeleti szolgáltatások árát.
Advent második vasárnapjától, december 9-től újra közlekedik Budapesten a Fényvillamos. A karácsonyi villamossal idén a 2A jelzésű vonal mellett a 19-es és a 47-es villamos vonalán is találkozhatnak az utasok. A normál díjszabással igénybe vehető Fényvillamos negyedik éve közlekedik a karácsonyi időszak alatt. Az UV nosztalgiavillamoson 3500 méternyi fényfüzéren 39 200 hidegfehér és kék színű LED világít, utasterében pedig ünnepi díszítés látható. A járat hétfőtől péntekig a 2A, szombaton és vasárnap a 47-es, a két ünnep közötti időszakban pedig a 19-es villamos vonalán szállítja utasait, de december 24-én és december 31-én nem közlekedik.
Péntekenként éjszakai városnézésre várja a BKK az utasokat: december 14-én Budán, Hűvösvölgy, Farkasrét és Kamaraerdő, míg december 21-én Pesten Pesterzsébet, Kispest és Pestlőrinc villamosvonalain zakatol az éjszakában. A városnéző járat mindkét esetben a 2A jelzésű villamosok Boráros téri végállomásáról indul este 21 órakor, a túra részvételi díja 800 forint/fő. December 15-én és 28-án a fotósok kívánságát teljesítik: a Széll Kálmán térről mindkét napon 22 órakor indul a sok-sok megállással egy öt-hat órás fotóstúra, aminek részvételi díja 2000 forint/fő. December 15-én Buda, míg 28-án éjjel Pest villamosvonalain látható a fényvillamos.
Budapest szégyene, hogy Pest legértékesebb telkét parkoló, építkezési fal, ideiglenes park és a Merlin üres épülete foglalja el. Pedig a fal lebontásával akár egy hónapon belül meg lehetne nyitni a területet a budapestiek előtt, áll a fővárosi LMP-frakció közleményében. Ezekre hívja fel a figyelmet az LMP által felállított lépcsős állvány, aminek a tetejéről bárki megnézheti, hogyan néz ki jelenleg Pest legértékesebb telke. Az állványon kifeszített molinó „kulcslyukain” keresztül pedig három lehetséges javaslatot is bemutatnak a térre.
A Városháza (korábban Invalidus-palota) épülete a magyarországi barokk építészet egyik legjelentősebb alkotása. A szomszédos területre korábban több terv is készült, ám ezek nagyrészt túlzott beépítést javasoltak. Legutóbb 2009-ben költöttek el megvalósíthatatlan tervekre 416 millió forintot. Az LMP már két éve szorgalmazza a tér rendezését, azonban az új városvezetés alatt sem mozdult előre Pest legértékesebb telkének ügye. (Az akkor készült videónkat itt nézheti meg.) Pedig a parkolót nagyon hamar meg lehetne szüntetni, a kerítés lebontása sem kerülne sokba, ezután a budapestiek birtokukba is vehetnék a területet.
A csütörtök esti fővárosi útlefagyások, tükörjégen csúszkálások, közlekedési anomáliák után megkérdeztük a síkosságmentesítést végző Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt-t, hogy még mindig úgy érzik-e, hogy felkészültek a télre, nem tervezik-e a úttisztítási rendszer további fejlesztését?
A cég válasza szerint igen, az FKF Zrt. felkészült a télre, "hiszen a tárolókat feltöltötték a síkosságmentesítő anyagokkal, a célgépek üzemképesek, bevethetőek, a riasztási és kiértesítési rendszerek működnek".
A csütörtök esti zavarokat az okozta a cég szerint, hogy a lelassult forgalomban az útsózó gépjárművek is araszoltak, nem tudtak haladni, nem engedték el őket az autósok a dugóban.
Az FKF szerint az Országos Meteorológiai Szolgálat valamivel 16 óra után érkezett riasztását követően 10 percen belül elindították az úttisztító gépeiket rakodni, és kivonulni, összesen 67 útszóró célgép teljesített szolgálatot az utakon. Arra a kérdésünkre nem kaptunk választ, hogy a főútvonalak hány százalékát tudták egy órán belül megtisztítani.
Átadták a XIII. kerületi Pozsonyi út második megújult szakaszát. A nyolcvanmillió forintos költséget az önkormányzat állta.
Legalább 10 milliárd forintra számíthat a főváros a közműadóból, mondta Tarlós István főpolgármester a nemzetgazdasági tárca illetékesével folytatott találkozójára hivatkozva az M1 Ma Reggel című műsorában.
December 7-én, péntek üzemkezdettől minden tömegközlekedési járat rendben közlekedik. A kertvárosi részeken még előfordulhat csúszós úttest, de a buszok közlekednek, írta közleményében a Budapesti Közlekedés Központ (BKK). Budapesten a főutak burkolata általában vizes, sónedves, azonban a mellékutcákban, a külső kerületekben és a budai hegyekben számítani kell jeges, csúszós szakaszokra.
Nehezen tudnak közlekedni a 7-es buszok a fővárosban. „Tükörjég van, a buszok az út közepén állnak, összesen 8-at számoltam" – írta egyik kollégánk, aki a XI. kerületi Sáfány utcánál fotózta az alábbi képet:
A BKV honlapján olvasható firss hírek szerint a kedvezőtlen időjárási okok miatt „több közösségi viszonylatunk vonalán akadály keletkezett", ami miatt nagymértékű késésekre, járatkimaradásokra lehet számítani.
A BKV fődiszpécsere későbbre ígért bővebb tájékoztatást arról, hogy melyik járatokat érinti a késések.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megerősítette, hogy az áramszedő gerenda törése okozta a szerdai műszaki hibát a kék metróban. Az üzemzavar fél egykor történt a Deák téri állomáson, emiatt fél háromig pótlóbuszok vitték az utasokat a Nagyvárad tér és a Lehel tér között.
Összeütközött egy teherautó és egy autó az Árpád híd Pest felé vezető oldalán, a Szentlélek térnél reggel kilenc óra körül, írta egy olvasónk.
A külső sáv foglalt, a forgalom lelassult. Sérültekről egyelőre nincs információ.
Tíz óra után a rendőrség a helyszínelést befejezte, a forgalom újraindult a lezárt sávban is.
Szóban megszületett az egyetértés, hamarosan aláírják a megegyezésről szól papírt a BKV és a cég szakszervezeteinek vezetői, tudtuk meg Vadicska Lászlótól, a Kőbánya Autóbusz Szakszervezet vezetőjétől. Hozzátette, a szakszervezetek feloszlatják a sztrájkbizottságot, cserében a dolgozók kapnak bruttó 40 ezer Ft karácsonyi pénzt, plusz 7000 Ft-nyi étkezési utalványt.
Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezet Szakszervezeti Szövetsége vezetője közölte, hogy a pénz mellett két korábbi tétel ügyében is megegyeztek: a BKV rendezi az elmaradt balesetmentes jutalék és energiamegtakarítás problémáját is. A megegyezés szerint 3 hónapon belül törzsgárda pénzre is megpróbál forrást találni a cég vezetése.
Gulyás hozzátette: a kollektív munkaügyi vitát lezárva, a sztrájkveszély elhárult, de a többi vitás kérdésben, így a járművek műszaki állapotáról, a BKV finanszírozásáról továbbra is folytatják az egyeztetést, mert mert nem látják még megoldottnak.
A sztrájkbizottságot az Egységes Közlekedési Szakszervezet jelentette be november végén, miután a kollektív munkaügyi vita nem vezetett eredményre. Akkor a VTDSZSZ is ezt jelentette be.
"A BKV vezetése és a szakszervezetek folyamatosan egyeztetnek annak érdekében, hogy megegyezés szülessen a kollektív munkaügyi vita során felmerült kérdésekben, és elkerüljük a sztrájkot" - nyilatkozta akkor a vállalat.
December 5-én nyílt meg az a kiállítás a Deák Ferenc téren, amelyen a látogatók megnézhetik, hogyan képzelik a jövő tömegközlekedését a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fiatal formatervezői.
A hat tervező nyolc munkájából kettőt külföldi gyártó (a Mercedes és a Setra) támogatott. A járműveket úgy tervezték, hogy azok a budapesti speciális igényeknek is megfeleljenek. (További részletek a galériában, a képekre kattintva.)
A formatervek között megtalálható az újratervezett HÉV, de van a 7-es vonalára tervezett ikercsuklós hosszú autóbusz, és átlátszó, belvárosi területekre megálmodott futurisztikus kisbusz is. (További részletek a galériában, a képekre kattintva.)
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint csak kisebb, „gyermekbetegségnek” számító hibák vannak az Alstom-szerelvényekkel, amelyek folyamatosan lépnek üzembe a 2-es metróvonalon.
Információink szerint komoly műszaki probléma okozta a viszonylag kis tüzet a Deák téri metróállomáson: a Metróért Egyesület tájékoztatása szerint az egyik szerelvény forgóvázáról – egyelőre nem tudni, milyen okokból – menet közben leszakadt az alsó áramszedő gerendástól, papucsostól. A baleset a Kálvin téri állomás környékén történhetett. A vágányokat a Klinikák állomástól a Deák térig átvizsgálták a szétszóródott alkatrészek után. A tüzet a Deák téren az erősáramú kábel okozhatta, ami valószínűleg beleért a talajon levő olajos szennyeződésbe.
Kisdi Máté, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-nek azt mondta, hogy az Újpest felé tartó vágányok mellett az állomástól tíz méterre az olajsár izzott, füstölt, ezt a BKV dolgozói porral oltóval megszüntették. Korábban a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) fődiszpécsere azt közölte: a vágány melletti hulladék gyulladt ki.
A Budaörsre tartó, 240E jelű járat vonalán teszteli a használtan érkezett buszokat a főváros.
Befejezték a Fővárosi Állat- és Növénykert főkapujának felújítását. A bejáratot Tarlós István főpolgármester adja át csütörtökön, de részt vesz az ünnepi eseményen Lázár János, miniszterelnökséget vezető államtitkár és Persányi Miklós, a Fővárosi Állat- és Növénykert igazgatója is.
Az Állatkert főkapuja éppen száz esztendős, de utoljára majdnem negyedszázada volt felújítva, áll az intézmény honlapján. Állapotát tekintve is esedékes volt némi felújítás, amihez a közelmúltban kezdtek hozzá a kivitelezők. A közönség a rekonstrukció alatt nem használhatta a főbejáratot.
A főkapu az Állatkert egyik jelképe. Négy hatalmas kőelefántját mindenki ismeri, de aki valaha alaposabban megfigyelte ezt a szép építményt, mindenféle egyéb állatábrázolásokat, köztük jegesmedve szobrokat, sőt, egy igen finom művű mozaikot is felfedezhetett rajta. A Neuschloss Kornél műegyetemi tanár tervei alapján emelt építményt 1912. május 20-án adták át. A főkapu csaknem 25 éve újították fel utoljára, a munka akkor több évig tartott.