Sokkal rosszabb összetételű anyagból készültek a BKV-s formaruhák, mint amilyennek megrendelték azokat, derült ki egy minőségvizsgálatból, amit a Közlekedési Alkalmazottak Polgári Szakszervezete tett közzé Facebook-oldalán.
Az ÉMI-TÜV vizsgálatot a szakszervezet kezdeményezte, a teszt a ruhák anyagösszetételére és minőségére terjedt ki.
Sajnos a vizsgálat eredmény közel sem azt mutatja amit elvileg kellene.
- írták.
A vizsgálatból többek között az is kiderült, hogy nem lehet rendesen kimosni a ruhákat, amik mellesleg nem szellőznek, könnyen feltöltődnek és szikráznak.
Mint megtudtuk, egy ilyen minőségű kabátért (béléssel) 52 850 forintot fizetett a BKV, amiért pedig már olyan outdoor kabátot lehet kapni, ami hét nyelven beszél (ráadásul nem nagy mennyiségben). Ugyanígy a női hosszú újjú blúz 8000 forint, a férfiing pedig 8400 forint volt. Egy férfi nadrág 13100 forintba került.
Megkerestük a BKV-t, ahol kérdésünkre elmondták, hogy az ÉMI-TÜV szakértői véleménye alapján a BKV Zrt. belső vizsgálatot kezdeményezett, mely jelenleg is tart. Amennyiben a formaruhák nem felelnek meg a szerződésben előírtaknak, abban az esetben élni fognak minden olyan szankcióval, melyre a megkötött szerződés lehetőséget ad.
December 13-ától (vasárnaptól) a 61-es villamos újra a teljes hosszán, a Móricz Zsigmond körtér M és a Hűvösvölgy között jár, az utasoknak nem kell a Széll Kálmán téren átszállniuk, áll a BKK közleményében.
A tér felújításának előrehaladtával ugyanis már a végleges vágányhálózaton haladnak a villamosok, azaz lehetőség nyílt a 2015 eleje óta két szakaszra bontott villamosvonal összekötésére.
Az 59-es villamos is újra a Szent János kórház és a Márton Áron tér között viszi az utasokat. Ezzel párhuzamosan újra eredeti, a tér felújítása előtti forgalmi rendje szerint közlekedik a 91-es, a 102-es és a 291-es busz.
A Széll Kálmán téren egyre több közösségi közlekedési járat haladhat be ismét a tér területére, emellett a közúti forgalom rendje is napról napra jobban hasonlít a majdani végleges közlekedési rendre. A Margit körúton, a Szilágyi Erzsébet fasor és Széna tér közötti szakaszon befejeződnek a jelentős forgalomkorlátozásokkal járó felújítási munkák, ezért december 13-ától az erre közlekedő buszok immár végleges megállóikban, illetve végállomási fel-, leszállóhelyükön állnak meg.
A nyertes terv egyik legfontosabb erénye, hogy elemeire bontva ad akár egymással is kombinálható válaszokat a pesti rakpart átalakítására, részleteiben viszont erősen tartja magát az alapvetően gyalogos-szempontú megközelítéshez.
Grabner Balázs és Terhes Dénes, a tájépítész stúdió két vezetője lapunknak elmondta: a kiindulási pont az volt, hogy három részre bontották a Szabadság híd és a Kossuth tér közti partszakaszt, mert mindháromnak eltérő a funkciója, más az architektúrája, ezért eltérő kezelést igényelnek.
A legfelső, a (Kossuth tér és a Lánchíd között húzódó) id. Antall József rakpart sétányának a zöld funkcióját erősítik parkosítással, a középső (Lánchíd és Erzsébet híd közötti) Jane Haining rakpart urbánus, közteres, élettel telibb, ezért a gyalogosok lehetőségeit bővítették, míg az alsó, a Belgrád rakpart inkább közforgalmi (járművek, hajók) feladatot tölt be, gasztró mellékfunkcióval, ezért ott egyfajta egyensúlyra törekedtek a gyalogos és autós közlekedés között. (A tervek teljes részletességgel, forgalmi ábrákkal letölthetőek innen.)
Míg a vidéki szemétgyűjtő cégek tartósan veszteségesek, a budapesti FKF úgy nyereséges, hogy jóval több pénzt szed be egy kuka kiürítéséért. A többletpénz pont akörül van, ami vidékről hiányzik – egy törvénytervezet most kaput nyitna az eddig megvalósíthatatlan tízmilliárdos átcsoportosításnak.
Az agrártárca törvényjavaslatából kiolvasható a centralizálási szándék, ami egy központi koordináló szerv létrehozásában testesülne meg, ami átvenné mind a szemétdíjak beszedését (a hátralékosok adataival együtt), valamint határozna az önkormányzatok hulladékgyűjtő cégeinek működésére visszajuttatott összegekről is. Információink szerint a vidéki városok jelentős része üdvözli az elképzelést, mert cégeik veszteségesek. Az új rend nagy vesztese a fővárosi FKF lenne.
Nem közlekedik Budapesten a 3-as metró Kőbánya-Kispest és a Nagyvárad tér között, a kieső szakaszon pótlóbuszok szállítják az utasokat - közölte a Budapesti Közlekedési Központ. A szerelvények baleset miatt nem közlekednek.
Az MTI úgy tudja, hogy az egyik szerelvény a Népligetnél elgázolt egy embert.
Információink szerint Tarlós István főpolgármester behívta magához a fideszes kerületi polgármestereket, hogy egyebek mellett döntsenek a 3-as metró felújított szerelvényeinek a színéről is. (Fontosabb döntések előtt ugyanis egy szűkebb, kabinet jellegű belső körben, vezetői értekezleten egyeztet a város vezetése és több fideszes kerületi polgármester.)
Az orosz Metrovagonmas ugyanis több színtervet is készített az elmúlt hetekben a 3-as metró felújított kocsijaira, ezek közül kellett választani. Tarlós a fehér szín mellett lobbizott, amit a kerületi polgármesterek támogattak. A végső döntést a BKV hozza meg persze, de olyan BKV-vezetést még nem hordott a hátán a föld, amelyik merte volna nem elfogadni a tulajdonos tervét.
Megkerestük az ügyben Tarlós Istvánt, aki a következőket mondta: azért javasolja a fehér színt, mert
ez az ártatlanság, a béke és a menyasszony színe.
Hozzátette, tudomása szerint ráadásul egyik nagyobb pártnak sem ez a színe.
Utoljára 2006-ban fordult elő, hogy a fővárosnak dönteni kellett arról, hogy milyen legyen a metrókocsik színe. Akkoriban nyerte el az Alstom a metrókocsitendert, ami alapján a felújított 2-es, valamint a megépítendő 4-es vonalra kellett gyártania új szerelvényeket.
A Mozgássérültek Budapesti Egyesülete (MBE) azt kéri a főváros vezetésétől és Magyarország kormányától, hogy a tervezett felújítás során az M3-as metró teljes szakaszát akadálymentesítsék, hogy a mozgássérültek, az idősek, babakocsis családok is használhassák.
Az MBE-t és annak Egyetemes Tervezés Információs és Kutatóközpontját bevonták a felújítással kapcsolatos tervek kialakításába, és az egyeztetések során kiderült, hogy minden állomásra készült akadálymentesítési megoldás, az engedélyezési tervek azonban már csak a metróvonal részleges akadálymentesítésével készülnek. Az MBE kirekesztőnek tartja, hogy a főváros nem tervezi a Pöttyös utcai, az Ecseri úti, a Kálvin téri, a Ferenciek téri, az Arany János utcai és a Klinikák állomás akadálymentessé tételét.
Legutóbbi tájékoztatóján megkérdeztük Tarlós Istvánt, Budapest főpolgármesterét, aki elmondta, hogy amennyire a főváros lehetőségeiből telik, igyekszik segíteni. Részleges akadálymentesítés mindenképpen lesz a felújított 3-as metrón, ahol pedig ez forrás hiányában nem megy, találnak áthidaló megoldást.
Ennél több információt nem kaptunk a főpolgármestertől. Megkérdeztük a BKK-t az akadálymentesítéshez szükséges forrás pontos nagyságáról, az áthidaló megoldásról, és arról, hogy akadálymentesítés hiányában hogy kapunk uniós támogatást, a választ várjuk.
Addig is felidéznénk korábbi cikkünket, amiben megírtuk, hogy a 3-as metró felújítás kezdeti 100 milliárd forintos forrásbecsléséről hamar felugrott a becsült felújítási költség 165 milliárd forintra. A főváros ezt úgy tudta visszaszorítani, hogy levágta a "luxusköltségeket". Ezek közé tartoztak az akadálymentesítést megoldani hivatott liftek, több mint tízmilliárdos nagyságrendben. A lehetséges áthidaló megoldásról is volt szó a cikkben: kiadták a Műszaki Egyetemnek: találják fel a kerekesszék- és babakocsibiztos mozgólépcsőt.
Elütött egy embert a csepeli HÉV a II. Rákóczi Ferenc úton, a csepeli végállomástól nem messze, írta a katasztrófavédelem kora délután. A műszaki mentéshez a kerületi hivatásos tűzoltókat riasztották, de végül nem kellett megemelni a szerelvényt, a sérültet a mentők ápolták. A BKK Facebook-oldala szerint a H7-es HÉV a csepeli végállomás és a Szent Imre tér között egy ideig nem járt, de a forgalom azóta helyreállt.
Már a végleges forgalmi rend szerint lehet közlekedni a Bem rakparton a Margit híd és a Bem tér között, mert befejezték a budai fonódó villamoshálózathoz kapcsolódó útépítési munkákat. Ismét kétszer két sávon lehet majd autózni, és újra megnyitják a Margit híd déli oldalán az alsó, Angelo Rotta rakparti le- és felhajtót, közölte a BKK.
A Margit híd lábánál, a Gyóni Géza tér–Bem rakpart csomópontban újra le lehet kanyarodni jobbra a Bem rakpartra, és a Bem rakpart felől is itt lehet majd balra kanyarodni a Margit híd felé. A kerékpárosoknak jó hír, hogy megnyitják a Bem rakparton az újonnan elkészült kerékpárút Kacsa utca–Margit híd közötti szakaszát is.
Vasárnap estétől már a végleges közúti forgalmi rend szerint lehet közlekedni a Bem rakparton a Margit híd és a Bem tér között, mert befejezték a budai fonódó villamoshálózat kialakításához kapcsolódó útépítési munkákat, olvasható a BKK Facebook oldalán.
Ismét kétszer két sáv áll majd az autósok rendelkezésére, és újra megnyitják a Margit híd déli oldalán az Angelo Rotta rakparti le- és felhajtót. A Gyóni Géza tér–Bem rakpart csomópontban újra lehet a tér felől jobbra kanyarodni a Bem rakpartra, és a Bem rakpart felől is itt lehet majd balra kanyarodni a Margit híd felé.
A kerékpárosoknak jó hír, hogy megnyitják a Bem rakparton az újonnan elkészült kerékpárút Kacsa utca–Margit híd közötti szakaszát is.
A metróépület mellé kerül a 18-as és az 59-es villamos új ideiglenes végállomása a Széll Kálmán téren. A 61-es ezt csak jövő vasárnapig használja, utána a tervek szerint ismét a teljes vonalán, a Móricz Zsigmond körtér és Hűvösvölgy között közlekedik majd. Ezzel egy időben visszaáll a 91-es, a 102-es és a 291-es busz forgalmi rendje – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
A módosítás a gyakorlatban azt jelenti, hogy a villamosok ideiglenes, Várfok utca felőli megállója megszűnik. Az utasoknak innentől kezdve nem kell megkerülniük a betemetett villamos alagutat, nem kell lépcsőzniük. Könnyebb lesz átszállni a 4-6-os villamosokra, a metróra és majdnem mindegyik buszra.
Jövő hétfőn 21:30-tól várhatóan másnap reggelig lezárják a Várfok utca és a Csaba utca torkolatát, mert beemelik a térre vezető mozgólépcsőt. A forgalomkorlátozás miatt késő este módosul a 21-es és a 21A autóbusz közlekedése, míg a 139-es buszjáratnak nemcsak a késő esti, hanem az első hajnali indulásait is érinti az útlezárás – tájékoztatta a BKK az MTI-t.
Ha érdekli, hogy éppen milyen ösvényeken közlekedhet az átépítés alatt álló Széll Kálmán téren, akkor ezen a weboldalon minden információt megtalál az aktuális közlekedési rendről.
Néhány napon belül elkezdődik a déli Klotild-palota felújítása a fővárosban, az építkezés várható költsége 6,5-7 milliárd forint, az épület egy 156 szobás, ötcsillagos szállodának ad majd helyet.
Várhatóan a jövő héten másfél évre, 2017 nyaráig lezárják a Petőfi Sándor utca tavaly átadott első szakaszát a Ferenciek tere és a Pilvax köz között. Az ok: kezdődik az ikonikus, eredetileg bankszékháznak épült belvárosi palota, a Párizsi udvar (Brudern-ház) teljes felújítása és luxusszállodává alakítása.
A felújítás ideje alatt a 15-ös és a 115-ös buszok a Kiskörút felé kerülik ki az építkezést, ugyanakkor az átjárhatóság érdekében a Városház és a Párisi utcát megnyitják az átmenő forgalom előtt. A Petőfi Sándor utca a Párisi utca és a Pilvax köz között zsákutca lesz, a Ferenciek tere felől pedig az építési forgalomnak lesz fenntartva. Az állványok alatti díszburkolatot felszedik, az utcait pedig az építkezés után újrarakják.
A belvárosi közlekedést várhatóan tovább nehezíti, hogy a Belváros-Lipótváros Városfejlesztő Kft. tájékoztatása szerint várhatóan jövőre indul a Szervita téri iroda- és parkolóház felújítása, a Petőfi Sándor utca forgalmát átmenetileg kiváltó Városház utcában pedig komoly közműfelújítás lesz, így ott addig egyáltalán nem lehet majd parkolni.
A beruházás teljesen kormánykompatibilisnek ígérkezik. Az épület a szomszédos északi Klotild palotát pár éve felújító és a hotelt üzemeltető szír üzletemberek tulajdonában álló cégcsoporté (a Buddha Bar Hotel megnyitásakor Orbán Viktor mondott beszédet). A Párizsi udvar átalakításával a tulajdonosok a Market Zrt.-t bízták meg (a Market már be is webkamerázta az épületet), melyben tavaly novemberben szerzett többségi tulajdonrészt a miniszterelnök barátja, Garancsi István. A Párizsi udvar felújítást a kormány februárban kiemelt beruházássá nyilvánította, így nem kell építészeti-műszaki tervtanácsi véleményt beszerezni és településképi véleményezési eljárást lefolytatni.
Tarlós István üdvözli azt a csütörtöki Lázár-nyilatkozatot, hogy a kormány készen áll a BKV átvételére, és ha ezt a fővárosi közgyűlés megszavazza, és a miniszterelnök, valamint a gazdasági miniszter is egyetért, akkor szívvel-lélekkel támogatja is, derült ki a főpolgármester pénteki sajtótájékoztatóján. Ebben, mint mondta, a kerületi polgármesterek is egyetértenek vele.
A főpolgármester szerint azonban Lázár nem tudja, mit vállal, mert a miniszter
úgy tűnik, Hódmezővásárhelynek túl nagy, Budapestnek viszont túl kicsi.
A BKV-val ugyanis megkapná a kormány az új járművek megvételének, karbantartásának finanszírozását, a 3-as metró felújítását, ami rengeteg pénzbe kerül. A főváros ugyanakkor nem szándékozik átadni a BKV-val együtt a BKK-t is. Tarlós reméli, ha az átadásra sor kerül, Lázár ugyanannyi forrásból megoldja a BKV problémáját, mint amennyit a főváros kap tőle.
Ne tartsa a markát, produkáljon valamit
– közölte elvárásait Tarlós István.
A főpolgármester elmondta, hogy konfliktusuk Lázárral nem politikai vagy pártszimpátia alapján alakult ki. A BKV ügye kőkemény, praktikus kérdés, szögezte le. Megtudtuk még, hogy amikor találkoznak személyesen, Tarlós úgy érzi, hogy megjelenéséből bizonyos dolgokra következtet a miniszter, de azt nem mondta ki, hogy mire. Ugyanakkor Tarlóst is megszállja bizonyos fokú hűvösség a miniszter láttán.
Kérdésre Tarlós hozzátette, hogy a nyilatkozatháború ellenére nem lát nagy esélyt arra, hogy a kormány végül valóban átvegye a BKV-t.
Műszaki hiba miatt nem járt a 4-es metró csütörtök délelőtt. A kevesebb mint egy órás üzemszünet idején pótlóbuszok vitték az utasokat az egész vonalon, közölte Facebook-oldalán a Budapesti Közlekedési Központ. Nem sokkal fél 11 előtt a BKK azt írta, a metró újra jár.
Nem lesz a hamburgihoz hasonló népszavazás a budapesti olimpia megrendezéséről, lesz viszont együttműködési megállapodás a 2024-re tervezett játékok előkészítéséről a kormánnyal, erről döntött a fővárosi közgyűlés szerdai ülésén. A Fidesz-frakció nem volt teljesen egységes a népszavazás elutasításában, hárman is a szocialista Horváth Csaba javaslata mellett voksoltak, például Ughy Attila és Karsay Ferenc is.
Tarlós István pulpituson kifejtett vezérvéleménye szerint a népszavazási kezdeményezés szimpla politikai haszonszerzés. A főpolgármester egyébként úgy gondolja, hogy ha túl sokszor nyúlunk ehhez a lehetőséghez, akkor devalválódni fog, mint az aláírásgyűjtések. Hozzátette: a lakosságnak kevés az információja ahhoz, hogy felelősen döntsön ebben a kérdésben.
A közgyűlés taxisdemonstrációval kezdődött: az egyik szakszervezet sárga rózsákat osztogatott. A szakszervezet vezetője elmondta, hogy a drosztengedélyek szabálytalan bevonása ellen tüntetnek, és szerintük az ügyben illetékes BKK eddig elszabotálta az érdemi tárgyalásokat.
Karsai Katalin, a Magyar Taxisok Szakszervezetének szóvivője szerint a BKK illegális feketelistát írt össze azokról a taxis vállalkozókról, akik valamiért nem tetszenek neki. A listán levő 27 cég mintegy ezer taxisának a munkáját azzal akadályozza a BKK a szakszervezet szerint, hogy húzza az időt a gépjárművek szemléjénél, így azok nem állhatnak forgalomba. A BKK igazgatója ezt cáfolta, majd a felek megegyeztek egy közeli találkozóban.
Döntött a közgyűlés arról is, hogy egy saját kft-t hoz létre a 300 millió forintnál nagyobb értékű közbeszerzések lebonyolítására, amiket eddig a főváros cégei, például a BKK saját maguk intéztek. Az elmúlt két évben 30 ilyen tender volt, összesen 30 milliárd értékben.Az értékhatár alatti közbeszerzéseken is rajta tartja a szemét az új kft: folyamatosan ellenőrzi azok indokoltságát, szabályosságát.
(Borítókép: Kövér László, Szabó Bence a Magyar Olimpiai Bizottság főtitkára, Tarlós István főpolgármester, Borkai Zsolt a MOB elnöke és Fürjes Balázs kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos a Parlament folyosóján 2015. július 6-án. Az Országgyűlés ezen a napon szavazott a 2024-es nyári olimpia és paralimpia budapesti megrendezésére vonatkozó pályázati szándékról. Fotó: MTI / Illyés Tibor)
Kijött az okostelefonra és tabletre fejlesztett BKK-FUTÁR utazásszervező alkalmazás 2.0-ás változata, mely a BKK közleménye szerint már tartalmazza a felhasználók visszajelzései alapján történt fejlesztéseket. Hogy ez pontosan mit is jelent?
A BKV 1983-ban vezette be az utasszámlálást a buszokon, igaz, ekkor még egy egyszerű módszerrel, az utastömegméréssel. A speciális (Knorr-Bremse és SRG gyártmányú) műszer működése a súlyérzékelésen, a járművön tartózkodó utasok tömegének mérésén alapul. Ezáltal a megállók közötti szakaszokon a BKV be tudta lőni az utasok számát. A le- és felszállók számát pedig a megállóhelyi tartózkodási időből és az utasszámváltozásból számolták ki. A számok alapján alakították ki a menetrendet, vagy variálták a járatokat.
Az utasszámot azonban ma már mindenhol pontosabb módszerrel mérik, az infravörös utasszámlálóval. A berendezést az ajtók fölé telepítik, így minden egyes felszálló utast rögzíteni tud. Mint a BKK sajtóosztályán elmondták, a cég egyes szolgáltatói (VT-Arriva, Volánbusz Zrt., T&J) új autóbuszainak többsége Iris Irma Matrix típusú infraérzékelőkkel rendelkezik. Sőt, már az új CAF villamosok és a Solaris-Skoda trolibuszok is infrás utasszám-érzékelőkkel felszerelve érkeznek. Az infraérzékelős utasszámlálás kiépítése járművenként kb. 1,5 millió Ft-ba kerül.
Mivel üzemeltetői oldalról olyan információt kaptunk, hogy a méregdrága berendezés nem minden busz esetében tud együttműködni a BKK Futár rendszerével, megkérdeztük a BKK-t, mennyire működik a módszer. A cég válasza szerint az új típusú utasszámlálók a Futár rendszer szerves részei. A járművenkénti utasszámok – a többi forgalmi adattal együtt – közvetlenül lekérdezhetők a Futár rendszerből. Arra a kérdésre, fel tudják-e használni az adatokat, a BKK azt válaszolta, hogy folyamatosan dolgoznak a kinyert adatok minél szélesebb körű felhasználhatóságán.
Az adatok azért nagyon fontosak, mert a BKK ezekre az adatokra alapozva határozza meg a hálózat kialakítását, a közlekedtetett járművek típusát, a napszakonkénti követési időket, és ez alapján állítják össze a menetrendeket is.
Megdöbbentő képeket postázott olvasónk a Frankel Leó utcából, ahol hétfőn nekiálltak felmarni a fonódó villamos új pályájának aszfaltját.
Az egyik közelebbi képen látszik, hogy a vadonatúj (?) sín már most alaposan el van kopva. Ennek két oka lehet: vagy már kopottan építették be, vagy olyan rossz a minősége, hogy néhány próbajárat már így tönkre tudta tenni.
Olvasónk kérdését, miszerint "miért marják, és törik fel légkalapáccsal a budai fonódó Frankel Leó úti szakaszán a két hete leaszfaltozott útszakaszt, az újonnan lefektetett sínek közvetlen közelében?", feltettük a BKK-nak is.
Nagy érdeklődéssel várjuk a választ.
Decemberben megkezdődik Budapesten az elektronikus közlekedési jegyrendszer fokozatos bevezetése. Első körben, a hónap elején a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) több mint 1500 munkatársa kapja meg az elektronikus kártyát, szemlézi a Világgazdaságot az MTI.
Ezt követően a 65 éven felüliek, utána az éves és a havi Budapest-bérlettel utazók számára nyílhat meg a lehetőség a rendszer használatára, végül 2017-ben a bérlettel és a jeggyel utazók igényelhetik az utazáshoz szükséges elektronikus chipkártyát.
A Világgazdaság írása szerint a teljes elektronikus jegyrendszer bevezetése több lépcsőben zajlik. A metrókapukat és HÉV-vonalakat a projekt 2017. decemberi zárásáig bekapcsolják a rendszerbe. Összességében a járművek, illetve a metró- és HÉV-állomások készülékeinek felszerelését követően lehet a rendszer üzemszerű indításáról beszélni, ezt a jövő év második felében kezdi meg a szállító.
Az elektronikus jegyrendszerről itt tudhat meg majdnem mindent.
Hiába jelentette be Tarlós István főpolgármester a napokban, hogy nem műszaki hiba, hanem kettős emberi mulasztás okozta az egyik CAF villamos november 9-i balesetét, a vizsgálat még nem zárult le, erősítette meg az Origónak a BKK. A rekordhosszú villamost kivonták a forgalomból, jelenleg is hatósági zár alatt áll, a baleset okairól pedig mást mond a BKK és a BKV.
Bár a balesetet még vizsgálják, lapunk több forrás alapján megpróbálta rekonstruálni a történteket.
A Városliget Zrt. tavaly októberben írt ki meghívásos nemzetközi tervpályázatot a Petőfi Csarnok helyén megvalósuló Új Nemzeti Galéria-Ludwig Múzeum épületére. A felhívásra kilenc érvényes pályamű érkezett, ezek közül a magyar és nemzetközi szakemberekből álló zsűri áprilisban két pályaművet sorolt az első helyre. Az eljárás során a leendő múzeum építészeti minősége és megoldásai mellett bírálati szempontok voltak a technológiai és funkcionális elképzelések, a tervezett épületek fenntarthatósága, a környezethez való kapcsolódás és a várható költségek is - közölte az MTI-vel a Városliget Zrt.
Baán László, a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa az MTI-nek szerdán felidézte, hogy a bíráló bizottság értékelése szerint a japán SANAA és a norvég Snöhetta terve is építészetileg kiemelkedő értéket képviselt, ezek a pályaművek a gyűjteményi és a látogatói szempontok alapján is világszínvonalúak.
Az eredményhirdetést követő hónapokban - az előírásoknak és a közbeszerzésre vonatkozó jogszabályoknak megfelelően - több fordulós tárgyalások zajlottak a két építésziroda és a Városliget Zrt. között. Ezek folyamán a kiíró értékelte a szerződéses feltételeket, a magyar féllel való együttműködést, a leszállítandó tervek műszaki tartalmát, ütemezését és árát, valamint a tervezett épület gazdaságosságát. A tárgyalások és a beadott ajánlatok alapján végül a SANAA nyerte el a megbízást.
Egy kerítésnek hajtott, majd nyolc autónak ütközött egy busz Békásmegyeren, a Szent István utcában kedden délelőtt, közölte a katasztrófavédelem. A fővárosi hivatásos tűzoltókat riasztották a helyszínre.
A busz utasai közül senki nem sérült meg, a sofőrt a mentők a helyszínen ellátták.
A BKV az Indexnek azt reagálta, hogy "a 134-es jelzésű autóbusz járművezetője rosszul lett, eszméletét vesztette és – a Batthyány utca felől a Szent István utcába kanyarodás közben – nekiütközött egy személygépjárműnek, végül a szemben lévő ház kerítésének hajtott."
Vasárnap sikeres műszaki teszt volt a frissen elkészült Budai fonódó villamoshálózat vonalain, áll a BKK közleményében. A villamosok bejárták mind a Széll Kálmán téri ág, mind pedig a Bem rakparti ág vonalát. A Bem rakparti szakaszon a HÉV födémen és a HÉV alagútban teherbírás méréseket végeztek, amelyek alapján a HÉV födém teherbírása az előzetesen feltételezetteknek megfelel. A sikeres tesztek után 2015. november 23-án 10 órától próbajárat indul a fenti vonalakon.
A sikeres próbajárat után megkezdődik a beruházás műszaki átadás-átvétele, valamint befejezik a járda- és peronburkolásokat, elhelyezik az utcabútorokat, rendezik a területet, és kialakítják a végleges forgalomtechnikai rendet.
Hétfőtől változnak a Budai fonódó építési munkái miatti közúti közlekedést érintő korlátozások is. A Török utcát teljes szélességben megnyitják, így – kisebb korlátozások mellett – a Bécsi út (a Zsigmond tér-Nagyszombat utca között), valamint a Frankel Leó út is (a Zsigmond tér - Harcsa utca között) – szintén kisebb korlátozások mellett – ismét mindkét irányban járható lesz. Azonban a Frankel Leó út, a Harcsa és a Vidra utca között továbbra is egyirányú marad a közúti közlekedés. A BKK kéri az autósokat, hogy a villamosvágányokon és azok egy méteres körzetében ne parkoljanak, mert a villamosközlekedés, illetve próbajáratok a nap bármelyik szakaszában lehetnek.
A projekt műszaki átadás-átvételi eljárásának lezárása és a kivitelezési munkák befejezése 2015. december 23-ára várható a BKK szerint. A villamosközlekedés előreláthatóan 2016. január közepén indulhat meg, addig a villamosvezetők képzése folyik.
Tarlós István főpolgármester tájékoztatása szerint nem műszaki hiba, hanem kettős emberi mulasztás okozta az egyik CAF villamos november 9-i balesetét, így az érintett típusok szombattól ismét forgalomba állhatnak, írja az MTI.
A főpolgármester pénteken, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján egy a közlekedési hatóság közreműködésével készült szakértői vizsgálatra hivatkozva azt mondta, bebizonyosodott, hogy a CAF villamosok fékrendszerének nincs konstrukciós hibája, a balesetet egy kikapcsolva felejtett berendezés okozta.
Tarlós István hangsúlyozta, a gyártó a hasonló esetek megelőzése érdekében egy olyan szoftverfrissítést hajt végre a járműveken, amely a jövőben jelzi a vezetőnek a szóban forgó berendezés működését.
Hétfőtől december 1-jéig a 14-es villamos nem fog járni, helyette a teljes vonalon pótlóbusz közlekedik majd - olvasható a BKK oldalán.
A vonal Frangepán utcai szakaszán végeznek vágánykarbantartási munkákat. A Görgey Artúr út felújítása miatt közlekedő 14-es pótlóbusz útvonalát erre az időszakra meghosszabbítják, így az a teljes vonalon, Káposztásmegyer, Mogyoródi-patak és a Lehel tér között viszi az utasokat. A változásokról részletes információkat a linkben talál.
Az átadást és a sajtónyilvános próbamenetet unalmas beszédek előzték meg, amiből csak a kerületi polgármester, Nagy Gábor Tamás savanyú mondatai maradtak meg nekem arról, hogy eredetileg elektromos buszokat szerettek volna a Várba.
Most ez sikerült, tekintsük felmentő seregnek
– mondta, egy fura történelmi paradoxont felállítva.
Ahogy közeledik a fonódó villamos karácsonyra tervezett átadási időpontja, egyre többen kételkednek abban, hogy a beruházást időben befejezik. Lapunk megkereste a BKK-t, ahol elmondták, hogy a december 23-ai műszaki átadása a jelenlegi készültség szerint tartható. A műszaki átadás-átvételhez peron- és útépítési munkák vannak még hátra. A kedvezőtlen időjárás azonban még befolyásolhatja a befejezést.
Az átadás után még nem lehet rögtön használni a villamosokat, az utasoknak várni kell 2016 január közepéig. Addig még tesztelik a pályát, a járműveket, és kiképzik a villamosvezetőket, valamint a november 10-én lezárt társadalmi egyeztetés figyelembevételével véglegesítik a vonalhálózatot, a járatlistákat, a menetrendeket.
A fonódó vonalak közül a 17-esen és a 19-esen vegyesen közlekednek majd rövid CAF villamosok, illetve Tatra T5C5 2 kocsis szerelvények. A CAF villamosok ezáltal Óbudától a Batthyány téren át az Etele térig, illetve szintén Óbudától a Széll Kálmán téren át a Savoya parkig kínálnak majd akadálymentes közlekedési lehetőséget. A villamosok a hajnali és a késő esti órákat kivéve mindkét irányban legalább 15 percenként járnak majd.
A fonódó építésének bonyodalmairól nyári helyszíni riportunkban olvashat.
Kiadták az első bontási engedélyeket a Városligetbe tervezett múzeumi negyedhez, írja a Népszabadság. A fővárosi kormányhivatal engedélyezte az Olof Palme sétány 3-5. alatti ingatlanok bontását. A területen hét, az egykori Budapesti Nemzetközi Vásárra felhúzott épület áll.
A lap szerint a bontási engedélyek ellen benyújtott fellebbezéseknek nincs halasztó hatályuk, pedig két épület még a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. szerint is jó állapotban van. Ennek ellenére ezeket is lebontják, és velük együtt eltűnik a Kertem nevű szórakozóhely is. A helyükön a japán Sou Fujimoto által tervezett Zene Háza épülhet meg, 6 milliárd forintért.
Ahogy azt nemrégiben megírtuk, a múzeumi negyed miatt nemsokára egymás mellett hét-nyolc építési területen folynak majd előbb bontási, majd építési munkák. És bár a Liget-projektért felelős Baán László miniszteri biztos többször is ígéretet tett arra, hogy a beruházók vigyáznak majd a fákra, különösen az értékes fajokra, kiderült, hogy a városligeti fakataszter igencsak hiányos.
Elgázolt egy tizenöt éves gyereket a szentendrei HÉV kedden reggel a pomázi Magyar utcánál kedden reggel, írja az MTI. A helyszínelés miatt a szerelvények órákig egy vágányon, ritkábban járnak a baleset miatt, a forgalom azóta helyreállt, olvasható a BKK Facebook-oldalán.
A katasztrófavédelem szerint a fiú ismeretlen okból került a szerelvény alá, amit a tűzoltóknak meg kellett emelniük, hogy kiszabadítsák. Súlyos állapotban vitték kórházba.